K Keld skrev:
Köpte renoverade 740 bakre bromsok på Volvo, dom läckte när det blev kallare än -10.
Orkade aldrig reklamera dom, men det gällde att kolla bromsvätskan, när det varit kallt på natten.
Låter som de honar ur cylindern för mycket och sätter i en kolv med standardstorlek.
Jag har renoverat hundratals ok utan att misslyckats.
 
Nu är det länge sen, men som jag minns det, var det dom billigaste oken pga att det var största överdimensionen och att det inte skulle gå att hona/brotscha dom nån mer gång, med andra ord inget mer inbyte. så det var säkert som du skriver, att det var fel kolv eller packning. Det lustiga var dom bara läckte när det var kallt o bilen stod still. det kunde bli pölar under bilen. Men bromsarna funkade perfekt och bilen besiktades ett antal gånger med dom oken.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
K Keld skrev:
Nu är det länge sen, men som jag minns det, var det dom billigaste oken pga att det var största överdimensionen och att det inte skulle gå att hona/brotscha dom nån mer gång, med andra ord inget mer inbyte. så det var säkert som du skriver, att det var fel kolv eller packning. Det lustiga var dom bara läckte när det var kallt o bilen stod still. det kunde bli pölar under bilen. Men bromsarna funkade perfekt och bilen besiktades ett antal gånger med dom oken.
Finns väl ingen som mäter eller ens kolla inbytet väl? Förr kan jag se att det fanns i flera dim. då även kulleder mm. renoverades ist. för bara böts ut. Men numera?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Har detsamma.
Anses säkert som krimskrams av vissa bakåtsträvare i denna tråd.
Stol och rattvärme uppskattas verkligen under årets kalla månader.
Det är krimskrams men uppskattat sådant
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag köper repsatser och fixar oken själv.
Lönar det sig att renovera dom själv ännu? När jag sist hade ett dåligt ok så var det så liten prisskillnad att det inte kändes värt det. Om man ens hittar reservdelar
 
Nu går Lexusen fint igen efter ha torkat ut ena tändstiftsbrunnen.

Det är halt i kväll, men satan vilka dåliga däck bilen har, odubbade General, känns som att åka på sommardäck 😮
Antisladdsystemet som funkar riktigt bra har räddat mig 2 gånger från att göra en piruett på vägen.
Först funderade jag på om det bara var däcken som var dåliga, men när bilen framför åkte rakt över en rondell förstod jag att det var halt på riktigt.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Jag kan rekommendera Michelin X-ice North. Tror man är uppe på ver "4".
 
General är väl Continentals lågprisserie? Michelin eller Continental är väl ungefär det bästa du kan välja.
 
Fairlane
Eller Good Year eller Nokian etc. Det finns fler bra däck, men alldeles för mycket uselt som säljs och att spara in 200-300 kronor på ett däck och gå från bra till halvdant är för mig obegripligt.
 
  • Gilla
reez och 4 till
  • Laddar…
C
Fairlane Fairlane skrev:
Eller Good Year eller Nokian etc.
Säger väl kanske inte så mycket, men vår skåpbil hade ett par Nokian vinterdäck på när vi köpte den som såg ut som sju svåra år trots att de varken var särskilt gamla eller slitna. Nästan inga dubb kvar och riktigt dåliga i gummit. Så efter det har jag blivit lite skeptisk till Nokian.
 
galento
N Niq skrev:
General är väl Continentals lågprisserie? Michelin eller Continental är väl ungefär det bästa du kan välja.
Hade dubbade General fram på v70,n , tyckte de var bra.
 
RoTe
Med dubbfria måste man passa sig så man inte får europeiska "vinterdäck". Här i norden behövs extra mjuk gummiblandning. För en lekman är det inte lätt att skilja på dessa.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Med dubbfria måste man passa sig så man inte får europeiska "vinterdäck". Här i norden behövs extra mjuk gummiblandning. För en lekman är det inte lätt att skilja på dessa.
Det är innebörden i "North" efter "Michelin x-ice".
 
RoTe
Fotografen Fotografen skrev:
Det är innebörden i "North" efter "Michelin x-ice".
Syftade på Isakares klagomål på sina däck.
 
RoTe RoTe skrev:
Med dubbfria måste man passa sig så man inte får europeiska "vinterdäck". Här i norden behövs extra mjuk gummiblandning. För en lekman är det inte lätt att skilja på dessa.
Jag köpte fö en gång dubbade vinterdäck av en stor internetsäljare av däck. De blev snorhala under -2 ungefär. När jag forskade lite visade det sig att detta var amerikanska dubbfria däck, dubbade av nasaren i Sverige. Ett telefonsamtal med säljaren gav bara en avsnäsning. Jag handlar inte där längre.
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.