Borrhål genom huset för att dra el till värmepump. Från början satt det en tjockare skarvsladd därav att hålet är så stort. Nu har elektriker bytt till denna slang som går till säkerhetsbrytare utomhus.

Vad är bästa metod för att täta igen detta för att slippa kall luft som läcker ut? Är spackel eller fogmassa en bra idé eller är det bättre med tätlist?
 
  • Vit elkabel går in i vägg genom ojämnt borrat hål ovanför vit list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bör vara ett rör genom väggen, men inget måste om det är en svart kabel. Att täta gör med att trycka in vanlig isolering en bit och packa det. Sen spackla och sen måla om det behövs
 
  • Gilla
Arn83
  • Laddar…
Rickard.
Jag hade använt akrylfog/målarfog.
 
  • Gilla
Arn83
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bör vara ett rör genom väggen, men inget måste om det är en svart kabel. Att täta gör med att trycka in vanlig isolering en bit och packa det. Sen spackla och sen måla om det behövs
Svart kabel? Så du menar att en svart gummikabel är ok för fast installation genom vägg utan rör?
 
NÄ , det finns andra svarta kablar med, N1XV tex.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
NÄ , det finns andra svarta kablar med, N1XV tex.
Det finns vita och röda kablar som får dras genom väggen också. Färgen på utsidan säger väldigt lite om kabelns egenskaper.
 
useless useless skrev:
Det finns vita och röda kablar som får dras genom väggen också. Färgen på utsidan säger väldigt lite om kabelns egenskaper.
Oavsett vad färgen är, så var det ett exempel, för att det inte ska vara gummikabel genom vägg och ut till VP. Så där är det inga problem med någon kulör.
 
J jonaserik skrev:
Oavsett vad färgen är, så var det ett exempel, för att det inte ska vara gummikabel genom vägg och ut till VP. Så där är det inga problem med någon kulör.
Ok. Det lät inte som ett exempel, utan mer att det inte behövs något rör om kabeln är svart.
 
  • Gilla
naile
  • Laddar…
Jag slänger in förslaget att sätta en liten kopplingsdosa över hålet och dra ut kabeln från den antingen bara klamra vidare eller o en list. Jag har gjort rätt mycket sånt här och det blir inte så snyggt att spackla tycker jag.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Det ska alltid vara rör genom en vägg som är av annat materiel än trä, men bra även med trä.
 
J jonaserik skrev:
NÄ , det finns andra svarta kablar med, N1XV tex.
Fast färgen har inget med att få dra den genom väggen menar jag, ”svart kabel” innebär inte att det är ok

Du skrev att svarta kablar gick utan rör, jag försökte poängtera det dumma i den kommentaren då färgen inte har med saken att göra utan annat
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.