Vi är på gång att köpa ett kapell som vi vill göra till en bostad. Kapellet har idag taxeringskod 827 men för att få ett bolån vill banker att det ska vara en fastställd taxeringskod 220. Vi kan ansöka om ett särskilt uppskattningsvärde för fastigheten men fastigheten kan inte få ett fastställd taxeringskod 220 i juni 2024 om ägaren ändrar taxeringskod på fastighetsdeklarationen (som skulle vara inne 1 nov 2023 för att detta ska vara möjligt). Så till min fråga, hur har ni som köpt kapell gjort för att få lån? Vet ni någon bank som godkänner särskilt uppskattningsvärde för att få bolån?

Vi vet redan att vi behöver ansöka om bygglov för ändrad användning mm. utan är ute efter hur ni gjort för att få lån för en sådan byggnad.
 
För våran del löste det sig genom att vi hade en "pastorsvilla" som var särtaxerad som småhus. Mäklaren skrev ihop ett värderingsintyg där villan var värd 50 000:- mindre än köpeskillingen för hela fastigheten och banken godtog upplägget.
Men därmed inte sagt att det var enkelt... Det tog väl typ 7-8 månader eller nåt sånt innan allt var klart, så vi var tvungna att hyra fastigheten i några månader för en symbolisk summa för att inte behöva skjuta fram tillträdesdagen.

Lite senare hade jag tur att få prata med en pragmatisk handläggare på Skatteverket som helt enkelt ändrade typkoden till 220 för hela fastigheten så att jag skulle kunna få ROT-avdrag etc under renoveringen. Handläggaren tyckte att eftersom jag ändå hade som mål att göra om kyrkan till bostad så kunde man lika gärna ändra koden på en gång...
 
Tack! Jag pratade med en person på Skatteverket som sa att vi kunde skicka in köpeavtal mm så kunde hon ändra för hon vet hur svårt det är att få lån. Så sagt och gjort skickade jag in allt som hon sa. Nu fick vi en annan handläggare som inte godtar detta och säger att det inte är möjligt att ändra taxeringskod bara så där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.