Hej,
Har en ny induktionshäll (Husqvarna QHFB860P) som pulserar när man ska koka/sjuda. Det blir ganska långa pauser vilket gör att kokning går fram och tillbaka.
Den gör såhär oavsett om andra plattor är igång eller inte. Det går att stormkoka utan att det pulserar, men det är ju inte praktiskt att laga all mat på det sättet.

Video:
https://drive.google.com/file/d/1KpIk2Swbx1-BJnKyCLtIUaLMdOqzRAcm/view?usp=sharing

Servicetekniker har varit och tittat och menar att det är såhär det ska fungera... men jag är tveksam om det verkligen är så.
Ingen annan induktionshäll jag har testat har gjort såhär, Har själv haft en annan induktionshäll tidigare som inte hade detta problem och den nya är ca 4x så dyr.

Är det någon som har erfarenhet av liknande?
 
Alla jag har kört gör så. Värdelöst. kör gashäll hemma iallafall
 
Jag antar att det varierar en aning hur långa perioderna är. Jag har aldrig sett en induktionshäll som inte pulserar värmen vid låg effekt. Men det känns spontant som ovanligt långa intervall på din film.
 
  • Gilla
borjerik
  • Laddar…
Har inte så mycket erfarenhet av induktion i köket, kör bara gas och halogenplattor där.

Men har en fristående induktionsplatta mest för uteköket vid grillen, där kan det bli så om man har för hög effekt inställd och fel måltemperatur. Om man kan ställa måltemperatur och effekt så testa om detta kan ge jämnare kokningsbeteende.
 
Jag har en gammal fristående värmeplatta med induktion, den gör så, pulserar av-på.
I fritidshuset satte jag in en Electrolux spis med induktionshäll, den verkar ha inverterstyrning, dvs steglöst, vilket fungerar utmärkt.
Jag trodde faktiskt alla modernare induktionare körde inverter, men tydligen inte.
Jag delar din frustration med av-på-reglering.

/Höghus
 
BirgitS
  • Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur är hällen ansluten elektriskt, med en eller två faser, är säkringen/säkringarna på 16 A?
Är den inkopplad enligt alternativ a, b eller c i manualen?
[länk]

Är funktionen effektbegränsning aktiverad?

Ovanstående manual sidan 85.
Säkring på 16A. Kopplad enligt C vad jag kan se, och ingen effektbegränsning är påslagen.
Var lite krångligt att hitta i menyerna, men den stod på 0

@håbbe1961
För min del är det tvärt om, har aldrig använt en induktionshäll som har denna typ av på/av med så lång paus.

Varit ganska förtvivlad över det hela...För som jag ser det måste någonting vara fel. Hade tidigare en induktionshäll från Ikea som har varit suverän i 10 år. inte en antydan till pulserande.
 
  • Gilla
borjerik och 2 till
  • Laddar…
B bossekula skrev:
Säkring på 16A. Kopplad enligt C vad jag kan se, och ingen effektbegränsning är påslagen.
Var lite krångligt att hitta i menyerna, men den stod på 0

@håbbe1961
För min del är det tvärt om, har aldrig använt en induktionshäll som har denna typ av på/av med så lång paus.

Varit ganska förtvivlad över det hela...För som jag ser det måste någonting vara fel. Hade tidigare en induktionshäll från Ikea som har varit suverän i 10 år. inte en antydan till pulserande.
Vanliga fel är att kastrull inte matchar induktion. Om en magnet inte fastnar i botten på kastrullen så är den inte lämplig att använda till induktionshäll
 
H håbbe1961 skrev:
Vanliga fel är att kastrull inte matchar induktion. Om en magnet inte fastnar i botten på kastrullen så är den inte lämplig att använda till induktionshäll
Jo, de kastruller jag har är för induktion och har fungerat med min gamla häll utan några problem.

Tyckte för övrigt att den tar lång tid på sig att koka upp vatten, så jag tog tiden.
3.40 för att koka upp 5dl vatten (utan lock) på den nästa största plattan.

Samma mängd vatten tog 1.10 på mina föräldrars induktionshäll (äldre och billigare variant)
 
Jo hällen beter sig som vår portabla billiga variant som används som reserv om gasen tar slut. Har även jobbat med en resturangvariant som inget av detta kunde märkas. Så man kanske reglerar effekten istället för on/off styrning precis som en micro. Och att reglera effekten är en klart dyrare variant att fixa än tidsstyrning.
 
BirgitS
B bossekula skrev:
Säkring på 16A.
Två stycken alltså, eller en 2/3-polig säkring?
B bossekula skrev:
ingen effektbegränsning är påslagen.
B bossekula skrev:
Tyckte för övrigt att den tar lång tid på sig att koka upp vatten, så jag tog tiden.
3.40 för att koka upp 5dl vatten (utan lock) på den nästa största plattan.
Utifall att något har missats i elektroniken så pröva med att ställa in en effektbegränsning och se om det påverkar uppkokningstiden.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Två stycken alltså, eller en 2/3-polig säkring?


Utifall att något har missats i elektroniken så pröva med att ställa in en effektbegränsning och se om det påverkar uppkokningstiden.
Det är 3st automatsäkringar på 16A som är till hällen från vad jag kan utläsa i skåpet.

Ska testa att ställa in en effektbegränsning imorgon.

Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Konstigt att man inte lyckas emulera en steglös gasplatta med moderna induktionshällar. Obegripligt dåligt egentligen.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Konstigt att man inte lyckas emulera en steglös gasplatta med moderna induktionshällar. Obegripligt dåligt egentligen.
Jag hade varit ok om den bara höll sig kokande/sjudande, så att det var någorlunda jämn värme.
Men för min del har jag faktiskt aldrig använt en häll som pulserar, så det här är nytt för mig. Är förvånad att det accepteras som lösning.
 
H håbbe1961 skrev:
Jo hällen beter sig som vår portabla billiga variant som används som reserv om gasen tar slut. Har även jobbat med en resturangvariant som inget av detta kunde märkas. Så man kanske reglerar effekten istället för on/off styrning precis som en micro. Och att reglera effekten är en klart dyrare variant att fixa än tidsstyrning.
Känns ju inte så bra att den fungerar som en "billig variant" då den, åtminstone för mig var en ganska dyr häll.
Tror min förra kostade runt 7k, och den var ljusår bättre än denna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.