I stort sedan installationen för 8 år sedan av denna bergvärmepump har jag haft "informationsmeddelande Hög kondensor-in temperatur" i slutet mer än 80% av alla kompressorcykler. Installatören sade sig ha kontaktat Nibe första månaderna, som i sin tur påstods ha sagt att man inte skulle bry sig.

I slutet av denna sommar sprack hetgasröret, och en auktoriserad Nibe-service menade att det var lämpligt att byta kompressor också. Maskinen går väl "normalt" i stort, men problemet kvarstår. Det visar sig att det i slutet av varje uppvärmningscykel uppstår en "spik" av hög temperatur till också Tur och Returvatten till elementen, och det är då "informationsmeddelandet" (larm 163) loggas.

Reparatören menar att det är rätt vanligt med värmeöverföringsbromsande beläggningar i tanken, som kan citronsyretvättas bort. Själv tycker jag att det är konstigt ändå. Jag bifogar kurvor från Nibe-appen i dag, där det syns två varmvattencykler under förmiddagen också. Att nämnda spikar inte syns för alla värmecykler beror på gles sampling av Nibe-loggningen - mätpunkterna hamnar ibland bredvid den. Tilläggas ska att mätning 1 meter från aggregatet ger liknande resultat, både för Tur och Retur, om än något dämpade.

Tacksam för synpunkter. Huset är rätt dåligt energimässigt, med en del små radiatorer lämpade för oljeeldning vid bygget runt 1965.
 
  • Graf som visar temperaturvariationer över tid, sannolikt för vattenförsörjning eller värme i fastighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf med temperturvariationer över tid; lila linje visar återkommande mönster; märkt med tid och temperatur i °C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Logga med usb, uplink loggningen är skit
 
Jo, håller med, men jag ville bara ge en översikt över problemet. Jag har USB-loggat också
 
Vad har du för kurva? Vad har du för framledning och retur, vilken hastighet har cirkpump
 
DonPablo DonPablo skrev:
Vad har du för kurva? Vad har du för framledning och retur, vilken hastighet har cirkpump
Standardkurva +1, Fram & retur enligt diagrammen, cirkpump värme 30%, cirkpump brine ca 75% när den går.
 
Ja du har ju spikar på nästan 60 grader på retur, inte konstigt den larmar, har du något element som "kortsluter" i närheten av pumpen, alltså flödar bara rakt igenom tillopp till retur utan strypning, så kan jag först¨att det blir såhär, ser nästan ut som en termostat som öppnar och stänger.
Du blir inte av med värmen som du skall på din radiatorslinga, eller så är någon radiator bortplockad, och man har satt retur och tillopp ihop eller nåt. Ser helt stört ut
 
DonPablo DonPablo skrev:
Ja du har ju spikar på nästan 60 grader på retur, inte konstigt den larmar, har du något element som "kortsluter" i närheten av pumpen, alltså flödar bara rakt igenom tillopp till retur utan strypning, så kan jag först¨att det blir såhär, ser nästan ut som en termostat som öppnar och stänger.
Du blir inte av med värmen som du skall på din radiatorslinga, eller så är någon radiator bortplockad, och man har satt retur och tillopp ihop eller nåt. Ser helt stört ut
Jag har ganska stort hus med källare, och en del element i källarplanet är nedvridna av ekonomiska skäl. Ett element på bostadsvåningen (just vid ingången) är ganska blockerat (något skräp i ventilen) - men i övrigt bör det vara mer än 8 element på bostadsvåningen och 5 i källarplanet, som alla är varma. De är ju inte seriekopplade, utan parallelkopplade, så jag kan inte se hur något enstaka element skulle ge sådant?
 
M MrPaszlo skrev:
Jag har ganska stort hus med källare, och en del element i källarplanet är nedvridna av ekonomiska skäl. Ett element på bostadsvåningen (just vid ingången) är ganska blockerat (något skräp i ventilen) - men i övrigt bör det vara mer än 8 element på bostadsvåningen och 5 i källarplanet, som alla är varma. De är ju inte seriekopplade, utan parallelkopplade, så jag kan inte se hur något enstaka element skulle ge sådant?
fast de är paralellkopplade, så kan de kortsluta, alltså vattnet går för lätt/snabbt genom elementet.
 
Det är inte som att cirkpumpen slutar pumpa?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är inte som att cirkpumpen slutar pumpa?
Det skulle kunna vara problemet, men borde i så fall vara ett programmeringsfel - vad jag kan se så går värmebärarpumpen minst 30% hela tiden. Jag sökte ställa upp den till 40% på prov via serviceläget - men det gjorde ingen skillnad. Ska kolla loggarna igen
 
ja eller gasar fullt så att framledning och retur blir nästan samma, hade den slutat hade framledningen stigit mer och returen kallnat
 
Så det är är i värmeläge dessa pikar kommer... det är uteslutet att det har något med varmvattenladdning att göra att det kommer?
 
V Vector skrev:
Så det är är i värmeläge dessa pikar kommer... det är uteslutet att det har något med varmvattenladdning att göra att det kommer?
Jag vet varken ut eller in - för någon vecka sedan loggade jag noggrannare TUR och RETUR-ledningarna med termoelement, någon meter utanför pumpen under värmeproduktion - de finns även där - annars kunde det ju vara en lokal missvisande indikering inne i enheten - x-axeln är i sekunder
 
  • Linjediagram med fluktuerande data, fyra toppar och djupa dalar, tidsaxel (x) och värdeaxel (y).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Linjediagram med toppar och dalar, visar sannolikt dataöver tid eller sekvens. Y-axel från 35 till 45, X-axel till 8000.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram hit å dit.. vad säger siffrorna i värmepump.. studerar man siffrorna å vet vad dom betyder så säger siffror i service info under infofliken väldigt mycket. När dessa pikar kommer vad står det längst upp då
 
  • Digital skärm visar värmesystemstatus med temperaturer, drift och framledning på svenska; blå bakgrundsbelysning, kontrollknappar undertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MrPaszlo skrev:
I stort sedan installationen för 8 år sedan av denna bergvärmepump har jag haft "informationsmeddelande Hög kondensor-in temperatur" i slutet mer än 80% av alla kompressorcykler. Installatören sade sig ha kontaktat Nibe första månaderna, som i sin tur påstods ha sagt att man inte skulle bry sig.

I slutet av denna sommar sprack hetgasröret, och en auktoriserad Nibe-service menade att det var lämpligt att byta kompressor också. Maskinen går väl "normalt" i stort, men problemet kvarstår. Det visar sig att det i slutet av varje uppvärmningscykel uppstår en "spik" av hög temperatur till också Tur och Returvatten till elementen, och det är då "informationsmeddelandet" (larm 163) loggas.

Reparatören menar att det är rätt vanligt med värmeöverföringsbromsande beläggningar i tanken, som kan citronsyretvättas bort. Själv tycker jag att det är konstigt ändå. Jag bifogar kurvor från Nibe-appen i dag, där det syns två varmvattencykler under förmiddagen också. Att nämnda spikar inte syns för alla värmecykler beror på gles sampling av Nibe-loggningen - mätpunkterna hamnar ibland bredvid den. Tilläggas ska att mätning 1 meter från aggregatet ger liknande resultat, både för Tur och Retur, om än något dämpade.

Tacksam för synpunkter. Huset är rätt dåligt energimässigt, med en del små radiatorer lämpade för oljeeldning vid bygget runt 1965.
Problemet är åtgärdat - sköljning av varmvattentank & dess invändiga värmesinga med varm pumpcirkulerande citronsyralösning under någon timme. En hel del brun beläggning - och grönaktigt varmvatten fram till nästa dygn. Nu går allt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.