Ja jag vet 🙃 Jag ligger dock i farozonen för mansplaining sjĂ€lv sĂ„ hon fĂ„r tro det. Man fĂ„r vĂ€lja sina strider. Men kanske sĂ€ger lite om kunskapsnivĂ„n för henne nĂ€r det gĂ€ller bilar.
 
"
Att köpa bil innan man köpt barnvagn Àr svÄrt... Jag hade nog tagit med mig buren och vagnen till nÄgra olika bilförsÀljare och testat....
Är det en liten hund och man inte behöver Ă„ka med den sĂ„ ofta sĂ„ funkar ju sele ganska bra med...

Billig och pÄlitlig gÄr ju tyvÀrr sÀllan hand i hand..."

Ja, det Ă€r sant. Även billiga bilar har blivit dyra. Inser att jag nog har fĂ„tt en omöjlig uppgift.
 
GÀller att vÀlja babyskydd/bilbarnstol med omsorg ocksÄ, dÄ bÄde jag och den bÀttre hÀlften Àr rÀtt lÄnga sÄ hade vi problem att fÄ in en bilbarnstol i den förra bilen, en Saab ng9-3.
Det gick inte att stÀnga av airbag fram, stolen gick inte in bakom mig, och den bÀttre hÀlften fick inte plats bakom mig, eller framför barnstolen...

Slutade med att vi hittade en modell som gick att montera i mitten bak.

Ett krav pÄ nÀsta bil blev att vi mÄste kunna sitta "i fil".
 
  • Gilla
il_duce
  • Laddar…
Kia ceed eller ford focus kombi Àr det jag tÀnker pÄ först. BÄda Àr vÀl ganska rymliga för sin storlek. SjÀlv skulle jag nog sett pÄ kian först.
 
  • Gilla
vÀxelventil och 1 till
  • Laddar…
hsd
En Berlingo Family
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Jag skulle sikta pÄ en Golf kombi eller en Skoda Octavia. Finns i alla prisklasser. Speciellt Golfen har vÀldigt stort bagageutrymme.

Vad Àr det för budget vi pratar om?

Och ja, fakta Ă€r att smala dĂ€ck ger mindre risk för vattenplaning eftersom vattnet mitt under dĂ€cket enklare kan evakueras. Å andra sidan kan man ju sĂ€ga att man fĂ„r ta i rĂ€tt bra för att vattenplana med ett modernt bildĂ€ck. Är det sĂ„ mycket vatten brukar andra omstĂ€ndigheter (trafik, sikt osv) göra att man kör lĂ„ngsamt Ă€ndĂ„.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Budget .. ja .. kanske 60 000kr? Förr (3-4 Är sen) var det sÄ att man kunde fÄ en hyfsad bil för de pengarna men man kanske mÄste gÄ upp i pris nu för tiden. Men tror jag fÄr kolla med vad hon tÀnkt sig för prisklass. Det Àr nog det som har mest betydelse för hurvida man fÄr en bra/pÄlitlig bil.

Men tack hörrni .. har fÄtt nÄgra bra förslag pÄ bilar!
 
Jag kollade blocket lite snabbt. En Golfkombi som kostar 60kkr har rullat över 20tusen mil. Det bygger lite pÄ att man kan fixa smÄfel sjÀlv tycker jag....

En som rullat max 8500 mil kostar 140kkr. tex https://www.blocket.se/annons/stock..._multifuel_125hk_b_kamera_dragkrok/1000611177

.....sÄ för en golf verkar 150kkr vara en bra budget om man ska köra nÄgorlunda problemfritt.

Skulle inte bli förvÄnad om tex Toyota eller Kia ger mer bil för pengarna, eller samma bil för mindre pengar.
 
Jag röstar ocksÄ pÄ Berlingo family / Peugeot partner, Kangoo eller liknande. Mycket bil för pengarna och bagage som svÀljer det mesta.
 
Se till att hon inte köper en emmaljunga iallafall, dÄ fÄr man gÄ upp en storlek pÄ bil.

Britax Smile 2 eller 3 med deras babyskydd klickar direkt frÄn plattformen till bilen. Supersmidigt. Vagnen fÀlls ihop snabbt och blir vÀldigt kompakt.
Undviker Emmaljunga och Axkid för det blir klumpigt i bilen.

Ska hund och vagn in bak sÄ hade jag gÄtt direkt pÄ en storlek större bil. Acceptera att man inte fÄr automat och roliga finesser.
VÀlj bil som Àr lÀtt att laga, viktigt med verkstÀder nÀra som har lite koll och en vanlig bil.

Toyota Avensis, billig om man tar lite Àldre modeller. Bensinaren Àr tillförlitlig
Ford Mondeo, brukar vara vÀldigt prisvÀrd
 
il_duce il_duce skrev:
Budget .. ja .. kanske 60 000kr? Förr (3-4 Är sen) var det sÄ att man kunde fÄ en hyfsad bil för de pengarna men man kanske mÄste gÄ upp i pris nu för tiden.
I den prisklassen bör man vÀlja bil efter vilka mÀrken/modeller som den lokala fristÄende pÄlitliga bilmekanikern Àr bra pÄ, framförallt om man inte kan skruva sjÀlv. Det Àr sÄ stor risk för bÄde smÄ och stora reparationer (och felsökningar) att tillgÄng till pÄlitlig och billig verkstad Àr viktigare Àn nÀstan allt annat.

Det Àr lÀtt för bilspekulanter att lista vilka fördelar/styrkor de vill ha i sin "nya" bil, men lika viktigt Àr att de tÀnker igenom vilka nackdelar/svagheter de kan stÄ ut med. Annars kommer man att tÀvla med precis alla andra om den perfekta begagnade bilen, och dÄ blir det dyrt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Kia Ceed, Hyundai i30-40, VW Golf kombi, Skoda Octavia kombi etc Àr vÀl de bilar jag tycker hon ska titta pÄ och provköra. Det finns sÀkert mÄnga fler. Man gÄr rÀkna med en 10+ Är gammal bil i den prisklassen.

AngÄende vattenplaning sÄ Àr det ju redan konstaterat att det inte beror pÄ för smala dÀck. Det kan dÀremot bero pÄ skrÀpdÀck.
För mÄnga Är sen köpte jag en 3 Är gammal bil som redan fÄtt en ny omgÄng dÀck. 2 av det "kÀnda" mÀrket Wanli och tvÄ av mÀrket Maxxis. NÀr det var lite lÀtt fuktig vÀgbana vÄgade jag inte köra fortare Àn 70 km/h pÄ motorvÀgen. Det blev nya kvalitetsdÀck och efter det sÄ kunde man utan problem köra det dubbla i samma vÀder. DÀck ska man inte snÄla in nÄgra 100-lappar pÄ.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
PĂ„ tal om udda SAAB-ar sprang jag pĂ„ den hĂ€r pĂ„ Google Maps av en slump .. 😂
Stadsbild med personer, byggnader, röd bil pÄ gata, molnig dag, gÄngvÀg, trÀd utan löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
KKJ och 14 till
  • Laddar…
KÀnt sedan lÀnge att det dÀr Àr ett snabbt koncept:


Bild pÄ en utstÀllning med klassiska Formel 1-racerbilar och besökare som tittar pÄ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Men din version har inte samma fina hack i motorhuven. 😉
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.