Jag såg i GAAH-tråden om poliser på motorvägen E4 i närheten av Linköping. Där kör jag aldrig för fort, jag ser ofta poliser på vägarna, både märkta o omärkta. Kanske fler har sådana liknande observationer.

…sedan till hur folk kör i landet Sverige, så måste jag säga ju närmare Karlskrona jag kommer desto fler konstiga bilister, med underligt körbeteende. I övrigt är Karlskrona en av Sveriges vackraste städer, men köra bil så går inte polletten ända ned.
 
  • Haha
  • Gilla
Katrin Lundstedt-Enkel och 1 till
  • Laddar…
Varje gång jag kommer till Växjö så undrar jag var de har hittat sina körkort någonstans.....
Arvegods kanske?
 
  • Wow
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
E6 söderut efter Hallandsås börjar bilarna ligga kvar i vänsterfil utan orsak, det finns gott om plats i högerfil som även ofta går minst lika fort.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
RoTe
I Uppsala är det lag på att gena över filerna i tvåfiliga rondeller
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Ledsen
putte22 och 5 till
  • Laddar…
Var bara för några veckor sedan i den södra halvan av landet, körde bil ner och när man passerar ö-vik så börjar förfallet hos ens mottraffikanter!

Väl nere i södra Sverige så verkade dom flesta lida av skräck för gaspedalen. Folk tog sig inte om epor eller traktorer, det bildades köer bakom dessa och ingen vågade köra om.

Sen det här med att ta luckor i trafiken verkar inte existera, det skulle vara fritt i minst 2km åt vardera håll även om det ska svängas ut till höger.
Om dom nu hade lite stake och kunde ta en lucka så var det ju det här med fobi för gaspedalen eller om det är eco-driving som ställer till det. Men en generell oförmåga att accelerera finns.

Vi körde även söderöver när det var gula varningar där kring hudiks-Söderhamn, snälla kör man 70blås i lite snöflir så kanske man ska stanna hemma, fördelen var att det var fritt i vänsterfilen.

Just den här oförmågan att köra bil när det kommer lite snö eller är lite snörök har ökat även här i norr, rent skrämmande att se. Speciellt då det är riktigt vinterväglag i iaf 5 månader om året.
 
  • Gilla
erikjakan och 4 till
  • Laddar…
Kommentar till dilato:
Din iakttagelse är nog rätt, men jag vill påstå att detta är en effekt av trafikflöde i relation till kapacitet. Om du tänker på när du kör på främst E6an så är det så pass många långtradare i högerfilen att de inte finns någon möjlighet att gå in i högerfilen, för då kommer man inte ut i vänsterfilen, då ändå de flesta vill köra snabbare än 90 km/h. Om det blir lite luckor så vill jag ändå påstå att ”alla” lägger sig i höger fil. De som är problemet (enligt mig) är att det är allt för många som segar sig om en lastbil/ar, så att de som kör lite fortare (likt dig), kommer i kap de som håller på att köra om, vilket gör att det köar upp sig bakom de omkörande. Tyvärr är det inget förbud att köra om en lastbil i 95 km/h, vilket då kan ta någon km. Dessutom har de nyare bilarna med aktiv reglering av hastigheten när automatiska farthållaren gjort det enklare, hastigheten sänks löjligt tidigt och jag tror att många slänger sig i vänsterfil lite väl tidigt. Jag tycker dock att de som tror att man alltid ska kunna ligga med godmarginal över fartgränsen o kräver att andra ska slänga släng sig höger fil oavsett om det går eller ej, inte riktigt är mogna i trafiken.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Tycker så fort man lämnar Stockholm är det lite si och så med körkunskaperna
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
R
Tycker så fort man lämnar Stockholm är det lite si och så med körkunskaperna
Ha ha haa så fort man kommer till Stockholm så får man hänga på tutan så som dom kör😉
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
4774
Mm fast även i Stockholm 😉
 
Kan bara hålla med om Östergötlandspolisen… kör bara sträckan någon gång om året, men tycker alltid jag ser poliser där.

Edit: missade citatet, men syftade på första inlägget.
 
  • Gilla
Towe
  • Laddar…
Rickard.
Stockholmare kör kanske inte så regelmässigt korrekt men visst fan funkar det och det är imponerade, har vi 25 bilar igång i stan samtidigt så lyckas dom på något sätt låsa upp en korsning så ingen kommer någonstans....
 
  • Haha
  • Gilla
Tjannesson och 7 till
  • Laddar…
Ju större stad, desto färre som segar sig i rödljusen, så i detta sammanhang leder Stockholmarna klart.
I minna hemtrakter södra Skåne, så har jag märkt att stopp är mer som att lämna företräde, dvs man bara saktar in. Vet inte om detta har skett även i andra delar av landet.
Polisen står gärna o lurar från södraste infarten i Helsingborg till kontrollplatsen innan avfart Vasatorp på E6an.
 
RoTe
trähandtag trähandtag skrev:
så har jag märkt att stopp är mer som att lämna företräde, dvs man bara saktar in.
Förr när vi hade trafikpoliser i Uppsala så kollades detta noga. Numera finns inga trafikpoliser utöver tunga gruppen som knappt heller existerar. Så vi kan köra lite som vi vill helt enkelt.
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tycker så fort man lämnar Stockholm är det lite si och så med körkunskaperna
Fick intrycket att du inte har bil och således inte kan köra (även om du har körkort) och då inte heller kan bedöma kvalitén på andras körning. De flesta gör bedömningen att det körs sämre i Stockholm än i övriga landet, inkluderat områden där inavel verkar vara en folksport så allt tyder på att du gissat fel angående bilkörning i Stockholm.
 
  • Gilla
  • Haha
Eriond och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Fick intrycket att du inte har bil och således inte kan köra (även om du har körkort) och då inte heller kan bedöma kvalitén på andras körning. De flesta gör bedömningen att det körs sämre i Stockholm än i övriga landet, inkluderat områden där inavel verkar vara en folksport så allt tyder på att du gissat fel angående bilkörning i Stockholm.
Med din logik så hade ju sossarna fört bra politik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.