Jag ska sätta natursten i kommande bastu på väggen bakom aggregatet. Fick tips om att fästa dem med eldfast bruk (Finnja) men blir lite osäker nu.
Bastun i övrigt blir träväggar, men där naturstenen ska sitta hade jag tänkt ha gipsskiva och tätskiktsfolie bakom.

Vad är korrekt sätt att göra detta?
 
  • Staplad stenpanel mot trägolv; olika grå och bruna nyanser, dekorativ inredning, horisontell layout.
R
M martinradbo skrev:
Jag ska sätta natursten i kommande bastu på väggen bakom aggregatet. Fick tips om att fästa dem med eldfast bruk (Finnja) men blir lite osäker nu.
Bastun i övrigt blir träväggar, men där naturstenen ska sitta hade jag tänkt ha gipsskiva och tätskiktsfolie bakom.

Vad är korrekt sätt att göra detta?
Ja det fungerar, för normalt har man ju panelen bakom aggregatet om det är eldrivna bastun vi pratar om?
Natursten sätts med naturstensfix finns flera olika att välja emellan själv har jag använt märket Lip, av någon anledning så är naturstensfixen oftast vita vet inte om detta spelar någon roll i ditt fall.
 
R Rejäl skrev:
Ja det fungerar, för normalt har man ju panelen bakom aggregatet om det är eldrivna bastun vi pratar om?
Natursten sätts med naturstensfix finns flera olika att välja emellan själv har jag använt märket Lip, av någon anledning så är naturstensfixen oftast vita vet inte om detta spelar någon roll i ditt fall.
Efter vad jag förstår så är naturstensfix vit eftersom den kan färga igenom stenen och då är vitt mest neutralt.

Men frågan är om sån fix klarar av upp emot 100° temp utan att släppa / spricka? Det var nog därför jag fick ett råd att istället använda eldfast bruk 🤔
 
R
M martinradbo skrev:
Efter vad jag förstår så är naturstensfix vit eftersom den kan färga igenom stenen och då är vitt mest neutralt.

Men frågan är om sån fix klarar av upp emot 100° temp utan att släppa / spricka? Det var nog därför jag fick ett råd att istället använda eldfast bruk 🤔
Skulle tro det för många har kakel bakom och mig veterligen finns ingett eldfast fix.
Ditt tätskikt lär inte klara 100 grader i någon större utsträckning…
 
R
M martinradbo skrev:
Efter vad jag förstår så är naturstensfix vit eftersom den kan färga igenom stenen och då är vitt mest neutralt.

Men frågan är om sån fix klarar av upp emot 100° temp utan att släppa / spricka? Det var nog därför jag fick ett råd att istället använda eldfast bruk 🤔
Har byggt bastun med panel bakom och med kakel dock inte med tätskikt på väggen bara på golvet och väggvinkeln.
 
Du bör inte använda gips eller tätskikt.
Tätskikt tål inte värmen, gips tål inte fukt.
Använd betongvaserat skiva bakom klinker/natursten. - cembrit eller liknande.
Mvh
Sakke
 
D drsakke skrev:
Du bör inte använda gips eller tätskikt.
Tätskikt tål inte värmen, gips tål inte fukt.
Använd betongvaserat skiva bakom klinker/natursten. - cembrit eller liknande.
Tack för input.
Jag kan absolut sätta en mineritskiva där, vi pratar bara 2 m². Men vad fäster jag stenen med då? Funkar det med eldfast bruk? Jag är rädd för att det egentligen är till för att mura med runt en skorsten eller liknande och inte "limmar" så bra????

Å det här med att köra utan tätskikt. Hmmm... man kastar ju en del vatten på ett aggregat (och väggen bakom...) men det kanske bara får rinna ner på mineritskivan, den är ju vattentålig minst sagt i sig själv 🤔
 
Jeg använde kiilto klinkerlim s2 -den är klassad för 110grader tror jag. Den er också vit.
https://www.kiilto.se/produkt/kiilto-highflex-s2-df-cementbaserat-fastmassa/
Det viktiga här är att massan klarar att kompensera för värme-expansion: altså att sten och underlag inte är 100% lika.
De betongbaserade skivorna tål vatten, några av de är membranklassade också vill jag minnas....
Mvh
Sakke
 
Cembrit/swisspearl multiforce tror jag passar bra som skiva.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
  • Gilla
drsakke och 1 till
  • Laddar…
H
Jag körde minerit skiva bakom och vanlig fix.
Suttit i massa år nu utan problem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.