Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag hade bytt skivorna med... Om det inte är väldigt tomt i plånboken... Så kul är det inte att skruva på bruksbilen....
Ja det lutar väl åt det. Jag ville få ett enhälligt stöd för att inte göra något, men så blev det inte....
 
  • Haha
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det lutar väl åt det. Jag ville få ett enhälligt stöd för att inte göra något, men så blev det inte....
Kan du inte bara köra mer motorbroms och på så sätt stretcha livslängden tills du sålt bilen? :D
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det lutar väl åt det. Jag ville få ett enhälligt stöd för att inte göra något, men så blev det inte....
Nya skivor ser fint ut på bilen? ;)
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det lutar väl åt det. Jag ville få ett enhälligt stöd för att inte göra något, men så blev det inte....
Jag hade inte bytt om dom ser bra ut på båda sidor.
Finns nog bra marginal på måttet, kanske bättre att byta skivor och belägg strax innan försäljning om det är en någorlunda ny bil
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Skivorna ser helt ok ut, ingen gravrost. Men, beläggen kostar 700 spänn för en sats så man vill inte montera dessa och sedan byta skivor om ett halvår....och då byta belägg igen.
En liten risk är det ju. Men vet du att bilen ska säljas inom en viss tid och det inte är någon chans att den blir kvar längre och skivorna ser bra ut. Inte att slitbanan är på gränsen till sönderrostade så skulle jag nog behålla dom.

Är skivorna släta och fina och det bara är tjockleken som är problemet så är det ju kanske inte nödvändigt att byta belägg om du måste byta skivor om ett halvår. Jag vet nog att det rekommenderas att alltid göra så.

Men det bästa och säkraste är ju förstås att byta skivor.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Kan du inte bara köra mer motorbroms och på så sätt stretcha livslängden tills du sålt bilen? :D
10000 mil på en uppsättning belägg tycker jag visar att jag är bättre på att gasa än att bromsa iallafall....
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Det här var ett trevligt ställe att handla på 🙂
Verktyg, nycklar, Twix-chokladkaka och handskriven lapp på pappersdokument. Verkar vara en arbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Och dom gör det varje gång. Dvs twix och personlig hälsning.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
galento
galento galento skrev:
Har läst att jänkarna rekommenderar Fluid film och Krown som rostskydd.
Har ni använt nåt av dom ?

[länk]
Har inte använt. Låter intressant.
Spännande om någon kan ge recension.
Jag brukar använda linolja.
 
Redigerat:
  • Gilla
galento
  • Laddar…
RoTe
galento galento skrev:
Har läst att jänkarna rekommenderar Fluid film och Krown som rostskydd.
Har ni använt nåt av dom ?

[länk]
Har personligen inte använt men hört att det är bra. Däremot har jag sett resultatet av modellen av rostskydd som torkar som en svart hinna som sedan håller plåten fuktig dygnet runt året om, dessa bilar klarar inte många år...
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Till volvovredet finns det även ett gummiskydd att köpa som sitter i hålet och sen skyddar låset.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Har en kvinnlig bekant som bett mig hitta en bil åt henne. Hon har en liten hund (med liten hundbur). Ska få bebis snart (inte hunden .. kvinnan). Så ska vara en rymlig bil med plats för barnvagn och hund. Och "inte för dyr". Pålitlig, inte gå sönder. Hon har en gammal Toyota yaris nu (den får vattenplaning ibland pga. för smala däck). Vad skulle ni rekommendera åt henne?

Har kollat lite själv men rätt svårt ..
 
il_duce il_duce skrev:
den får vattenplaning ibland pga. för smala däck
Märkligt! Normalt motverkar smala däck risken för vattenplaning.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 12 till
  • Laddar…
Att köpa bil innan man köpt barnvagn är svårt... Jag hade nog tagit med mig buren och vagnen till några olika bilförsäljare och testat....
Är det en liten hund och man inte behöver åka med den så ofta så funkar ju sele ganska bra med...

Billig och pålitlig går ju tyvärr sällan hand i hand...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.