Isakare Isakare skrev:
Typisk, eller GAAAHHH som det heter hÀr.
TÀnkt besikta Lexusen i slutet av veckan bara lÄset till dragkroken dyker upp, men idag hÀnde nÄtt med anti slir o sladd. SÄ fort man trampar pÄ lite gÄr den in och en massa varningslampor tÀnds.
Genererar en massa olika felkoder, men jag har varit ute och kört med livedata och kan inte se nÄtt avvikande, alla hjul snurrar lika, alla vÀrden ser bra ut, ABS funkar fint.
Kopplar jag bort anti slir/spin innan jag Äker intrÀffar det inte.

Än vĂ€rre Ă€r att jag passade pĂ„ att fylla tanken full med 98 nu nĂ€r den kostar under 20 spĂ€nn, direkt efter tankningen började motorn och hacka, fĂ„r felkoder pĂ„ missfire cyl 3 och högtryckspump.
Köpa en 17 Är gammal bil som gÄtt 31" mil Àr en chansning, kanske gick denna chansning Ät skogen ??
Tanka 98 va vĂ€l tokigt 😉 Är det "Check VSC" som dyker upp?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tanka 98 va vĂ€l tokigt 😉 Är det "Check VSC" som dyker upp?
Nja, den ska ju ha 98 i Sverige för att minimera mÀngden etanol, det Àr ju den som stÀller till problem pÄ direktinsprutade motorer.
Japp "Check VSC"
 
Isakare Isakare skrev:
Nja, den ska ju ha 98 i Sverige för att minimera mÀngden etanol, det Àr ju den som stÀller till problem pÄ direktinsprutade motorer.
Japp "Check VSC"
Jag har kört 95 i 9 Är pÄ min, funkar bra. Men slÀng i en injector cleaner.

Check VSC kan ses som en bugg. Jag fÄr den lite dÄ och dÄ. Försvinner efter nÄgra dagar och kommer tillbaka en gÄng i halvÄret eller sÄ
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Om du ÀndÄ ska lacka sÄ spackla kanten ocksÄ.
Egentligen inte svÄrt om man Àr noga.
Köp spackel och en liten fil samt nÄgra ark slippapper (vÀldigt fint i korn storlek)
SlÀpp ut luften i dÀcket sÄ kommer du Ät lite bÀttre (snurrar du inte dÀcket rubbas inte balansen)
Fila bort det som sticker ut, spackla och fila grovt och ta det sista med slippapper med en liten kloss.
AnvÀnd typ kortlek och stoppa in mellan dÀck och fÀlg sÄ fÄr du inte fÀrg pÄ dÀcket nÀr du lackar.
Tack!

NĂ„gra tips pĂ„ lackningsprocessen, behöver man trilskas med grundlack, lack och sedan klarlack? đŸ€”
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
richardtenggren
13th Marine 13th Marine skrev:
Tack!

NĂ„gra tips pĂ„ lackningsprocessen, behöver man trilskas med grundlack, lack och sedan klarlack? đŸ€”
Beror pÄ hur frekvent ni touchar kantsten? ;)
Jag ska ge mig pÄ nÄgot liknande, nÀr jag har tid, vÄr skada uppkom dock vid körning pÄ en risig vÀg :p
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Beror pÄ hur frekvent ni touchar kantsten? ;)
Jag ska ge mig pÄ nÄgot liknande, nÀr jag har tid, vÄr skada uppkom dock vid körning pÄ en risig vÀg :p
Som sagt, detta Àr första gÄngen pÄ 4.5Är.
SÄ förhoppningsvis ska det inte hÀnda dessa fÀlgar igen under vÄr Àgo.
 
richardtenggren
13th Marine 13th Marine skrev:
Som sagt, detta Àr första gÄngen pÄ 4.5Är.
SÄ förhoppningsvis ska det inte hÀnda dessa fÀlgar igen under vÄr Àgo.
Bra jobbat det 👌 Vi hann ha bilen nĂ„gon vecka...
Jag har för mig att du ska ha en etsande primer för aluminiumfÀlgar, sen beror det vÀl pÄ typ av fÀrg och om det Àr klarlack idag? Vissa blandar klarlack och fÀrg vid lagning av stenskott har jag sett.
VÄra fÀlgar Àr typ sidenmatta, sÄ lÀr vÀl ha nÄgon sÄdan klarlack gissar jag.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Bromsskivor.

Behöver byta belÀgg fram. GÄr pÄ övertid sÄ det Àr dags tÀmligen omgÄende. BelÀggen ligger redan pÄ verkstadsbÀnken.

NÀr jag bytte till vinterhjul i helgen passade jag pÄ att mÀta skivan och konstaterar att frÄn ny skiva 30mm Àr det nu 28.5mm kvar och 28mm Àr min-mÄtt.

Dessa skivor har rullat 10000mil. Samma sak med belÀggen tror jag. Jag har kört bilen sedan 2700mil och har inte bytt belÀgg, skulle förvÄna mig om man lyckats slita ut en uppsÀttning innan jag köpte bilen.

Nya skivor kostar 1200-1500kr styck. Bilen blir kvar ett par Ă„r till.

Byter man skivor nÀr man ÀndÄ hÄller pÄ? 0,5mm hÄller uppenbarligen 2500mil ungefÀr och vi kör kanske 1000mil per Är eller mindre. Jag byter sjÀlv sÄ man behöver inte fundera pÄ arbetskostnaden.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Bromsskivor.

Behöver byta belÀgg fram. GÄr pÄ övertid sÄ det Àr dags tÀmligen omgÄende. BelÀggen ligger redan pÄ verkstadsbÀnken.

NÀr jag bytte till vinterhjul i helgen passade jag pÄ att mÀta skivan och konstaterar att frÄn ny skiva 30mm Àr det nu 28.5mm kvar och 28mm Àr min-mÄtt.

Dessa skivor har rullat 10000mil. Samma sak med belÀggen tror jag. Jag har kört bilen sedan 2700mil och har inte bytt belÀgg, skulle förvÄna mig om man lyckats slita ut en uppsÀttning innan jag köpte bilen.

Nya skivor kostar 1200-1500kr styck. Bilen blir kvar ett par Ă„r till.

Byter man skivor nÀr man ÀndÄ hÄller pÄ? 0,5mm hÄller uppenbarligen 2500mil ungefÀr och vi kör kanske 1000mil per Är eller mindre. Jag byter sjÀlv sÄ man behöver inte fundera pÄ arbetskostnaden.
Är skivorna annars i bra skick sĂ„ skulle jag nog inte byta.
 
N Niq skrev:
Är skivorna annars i bra skick sĂ„ skulle jag nog inte byta.
Skivorna ser helt ok ut, ingen gravrost. Men, belÀggen kostar 700 spÀnn för en sats sÄ man vill inte montera dessa och sedan byta skivor om ett halvÄr....och dÄ byta belÀgg igen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
ullberg
Efter att en gĂ„ng Ă„kt pĂ„ just att slĂ€nga* ”nya” belĂ€gg har jag gjort det till default att alltid byta bĂ„de belĂ€gg och skivor (sĂ„ lĂ€nge det Ă€r priser i linje med vad du skriver, tror det var typ samma för mig).

* skivan var inte i toppskick men helt ok pÄ framsidan och bytet gick sÄ fort att jag inte ens kollade baksidan - vilket dÀremot besiktningen gjorde nÄgra mÄnader senare. Ena klossen hade kÀrvat -> rost byggts upp över tid, fortfarande inom spec avs jÀmnhet vid bromsprov men blev utdömd pga rosten och nÀr jag bytte sÄg man tydligt att det belÀgget format sig efter skivan.. Slarv av mig att inte titta pÄ skivan, speciellt nÀr jag fick ge bakre belÀgget en rejÀl kÀnga för att fÄ loss det

/U
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Tack!

NĂ„gra tips pĂ„ lackningsprocessen, behöver man trilskas med grundlack, lack och sedan klarlack? đŸ€”
Jag har bara kört lack och klarlack.
Är snickare i grunden men har jobbat inom verktygs industrin i 10 Ă„r sĂ„ har lite kunskaper.
Dock sÄ Àr detta egentligen inte svÄrt, lÄt det bara ta den tid det behöver.
Ta av fÀlgen frÄn bilen och lÀgg upp i rÀtt arbetshöjd, allt blir sÄ mycket lÀttare dÄ.
Tejpa lite precis utanför skadan om du slinter och ta bort den precis innan du ska ta det sista sÄ minimerar du risken för skador utanför den riktiga skadan.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Jag har bara kört lack och klarlack.
Är snickare i grunden men har jobbat inom verktygs industrin i 10 Ă„r sĂ„ har lite kunskaper.
Dock sÄ Àr detta egentligen inte svÄrt, lÄt det bara ta den tid det behöver.
Ta av fÀlgen frÄn bilen och lÀgg upp i rÀtt arbetshöjd, allt blir sÄ mycket lÀttare dÄ.
Tejpa lite precis utanför skadan om du slinter och ta bort den precis innan du ska ta det sista sÄ minimerar du risken för skador utanför den riktiga skadan.
Är till sommardĂ€cken sĂ„ jag har nĂ„gon mĂ„nad pĂ„ mig att röja av arbetsbĂ€nken sĂ„ kan jag pilla med det enkelt.

Tips pÄ fÀrg som funkar bra?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Skivorna ser helt ok ut, ingen gravrost. Men, belÀggen kostar 700 spÀnn för en sats sÄ man vill inte montera dessa och sedan byta skivor om ett halvÄr....och dÄ byta belÀgg igen.
Jag hade bytt skivorna med... Om det inte Àr vÀldigt tomt i plÄnboken... SÄ kul Àr det inte att skruva pÄ bruksbilen....
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Är till sommardĂ€cken sĂ„ jag har nĂ„gon mĂ„nad pĂ„ mig att röja av arbetsbĂ€nken sĂ„ kan jag pilla med det enkelt.

Tips pÄ fÀrg som funkar bra?
Ta med fÀlgen nÀr du köper fÀrg sÄ att du fÄr sÄ likt som möjligt, Àven om den ligger kvar i bilen sÄ kan man ta med burken ut och jÀmföra.
Tror dom flesta mÀrke duger till en sÄ liten yta.
Huvudsaken Àr ju att mÀrket försvinner som drar ögat till sig dÄ Àr mycket vunnet.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.