K karlmb skrev:
Om man exporterar ännu mer och fyller upp alla kablar när det blåser får man ju negativa elpriser, vilka elproducenter vill ha det?
Jag tror du missförstår.

Elproducenternas mål (de är företag) är att vi har så stor kapacitet på våra exportkablar att de aldrig kan fyllas.

Kan de aldrig fyllas betyder det att det är betydligt större chans att det är en fossil kraft någonstans som sätter priset = större vinst.
 
K karlmb skrev:
Påstår du att det var ovanligt att billig el från sydnorge förut var tvungen att exporteras via SE3 o 4? Dina anekdoter är bara pinsamma.
När var ”förut”?

Att du kallar Citat från Norges NVE och NRK för anekdoter då de inte passar in i din verklighetsbeskrivning låter jag alla trådens läsare själv få göra upp sin mening om…
 
K karlmb skrev:
Länge sen? Det var innan priserna skenade 2021 vilket helt osannolikt sammanföll med att de norska nya kablarna fasades in. Kooonstigt...!.
Så bara för att 2 saker inträffar samtidigt måste de ha ett samband?
Berätta det för hela Europa att elprischocken beror på nån norsk exportkabel…:~)
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Fast de som vet påstår att flödet är tvärtom.


Skillnaderna i elpris mellan södra och norra Norge har varit så extrema i år att det gynnat Sverige, skriver NRK. Överföringskapaciteten är bättre i Sverige vilket gör att billig el från Nordnorge kan säljas dyrt till Sydnorge.

– Det är vanligt att kraft exporteras från norra Norge till norra Sverige och sedan importeras från södra Sverige till södra Norge, säger Ann Myhrer Østenby från norska energimyndigheten NVE.”

Södra Sverige säljer till Södra Norge…

Du säger tvärtemot…
Vem har rätt? NRK/NVE lr karlmb?
Nu måste jag för ovanlighetens skull försvara karlmb. Att Norge exporterar i norr är definitivt inget som motsäger poängen karlmb framför. Norges exportledningar är definitivt en orsak till högre priser i Sverige. Tidigare gick exporten via Sverige och pressade priset här.
 
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu måste jag för ovanlighetens skull försvara karlmb. Att Norge exporterar i norr är definitivt inget som motsäger poängen karlmb framför. Norges exportledningar är definitivt en orsak till högre priser i Sverige. Tidigare gick exporten via Sverige och pressade priset här.
Ge gärna bevis på dessa prissamband så ska jag vara ärlig å ompröva min åsikt. Vi snackar i vilket fall som helst (innan 2021) endast om några ören och inte hela kronor som i 2022.
Att påstå ( here we go again) att Norsk exportkabel skulle vara en stor orsak till prisrallyt i hela Europa från mid 2021 finns noll belägg för.
 
Det är det ingen som har påstått.
Ledningarna har snarare haft en dämpande effekt på priset nere i Europa. Nu var det priset i Sverige vi pratade om. Det har blivit hårdare kopplat mot Centraleuropa i och med ledningarna.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är det ingen som har påstått.
jodå. Har varit karlmb s mantra i snart 2 år…

Har sparat många av hans mindre genomtänkta kommentarer från diskussionerna vi hade då.

Ledningarna från Skandinavien tillför såpass lite till kontinenten att de näppe påverkar deras pris…

Hårdare kopplat kan jag ställa upp på men EU priserna har 2000-2020 inte varit högre än Skandinaviska. Men att chocken 2021 blev större pga kablarna har ingen ifrågasatt.
 
Han har gott om mindre genomtänkta kommentarer. Men den du påstod var fel den här gången var inte fel. De Norska ledningarna har definitivt bidragit till högre Svenska priser.
 
D Daniel 109 skrev:
Han har gott om mindre genomtänkta kommentarer. Men den du påstod var fel den här gången var inte fel. De Norska ledningarna har definitivt bidragit till högre Svenska priser.
1200 MW kapacitet från Norge till UK borde hjälpa till att öka priserna här kan man tycka. Vad jag förstått är den förbindelsen ganska ny.

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Han har gott om mindre genomtänkta kommentarer. Men den du påstod var fel den här gången var inte fel. De Norska ledningarna har definitivt bidragit till högre Svenska priser.
Om snittpriset på el i Sverige stiger från 30 öre till 2kr och 5 öre förklaras av Norska kablar mens resten förklaras av gaspris å marginalprissättning har man imho fel fokus om det är dessa 5ö som diskuteras.
Kabeln som fick skulden togs för övrigt i kommersiell bruk långt efter prisrallyt startat.

Men varför ödelägga en god story med fakta…?
 
S Stefan.o skrev:
1200 MW kapacitet från Norge till UK borde hjälpa till att öka priserna här kan man tycka. Vad jag förstått är den förbindelsen ganska ny.

Mvh

Stefan
Det rör sig om 1400 MW max till Storbritannien och 1400 MW max till Tyskland som invigdes 1 oktober 2021 respektive 27 maj 201.
 
K krfsm skrev:
Det rör sig om 1400 MW max till Storbritannien och 1400 MW max till Tyskland som invigdes 1 oktober 2021 respektive 27 maj 201.
Aha, jag mindes 1200 men 200 extra torde ju märkas än mer kan man tycka!

(Jag satt för övrigt och tittade på kartan med elflöden ganska många gånger förra vintern och TROR inte jag någonsin såg import från UK -> Norge.)

Tack för rättningen!

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
1600MW extra snarare.

Jodå Norge har importerat från UK. När det blåste rejält så att UK hade låga priser. Då importerade Norge och sparade vatten. Men det är ju inte så vanligt.
 
Kablarnas påverkan borde väl enklast ses om man jmf EU priser med Skandinaviska priser från typ 2010-2023. Ser man en avsevärd skillnad i spreaden mellan priserna när kablarna togs i bruk, ja då är det ju ingen tvekan om att de har spelat en stor roll…
Jag är INTE säker på att det blir utfallet…
 
Z Zodde skrev:
Om snittpriset på el i Sverige stiger från 30 öre till 2kr och 5 öre förklaras av Norska kablar mens resten förklaras av gaspris å marginalprissättning har man imho fel fokus om det är dessa 5ö som diskuteras.
Kabeln som fick skulden togs för övrigt i kommersiell bruk långt efter prisrallyt startat.

Men varför ödelägga en god story med fakta…?
Fast du kan inte separera kablar och överföringskapacitet från marginalprissättning. De är en bärande del i hur saker fungerar.

Om vi hade oändligt bra kablar skulle priset alltid vara satt av gaspriset tills det sista gaskraftverket är stängt.
Om vi inte hade några kablar skulle vårt pris förstås nästan aldrig vara satt av gaspriset.

När exportkapaciteten ut ur Norge-Sverige går upp med 25-30% så är det klart att priserna påverkas. Speciellt som bara några få MW kapacitet hit eller dit påverkar priskopplingen på marginalen, vilket man kan se på Nordpool nästan varje dag.

2800 MW är massivt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.