Jag har en fundering gällande en tillbyggnad i markplan (ursprungliga huset har idag källare och ligger därför inte i markplan). Behöver man oroa sig för framtida fuktskador?
Det jag menar är att huset är idag dränerat och "säkrat" för många år framåt. Men om man gör en tillbyggnad på t.ex platta så kommer den tillbyggnaden göra att det inte går att dränera just den delen där tillbyggnaden skett.

Kan det bli ett problem? Någon som gjort en sådan tillbyggnad och tänkt över frågan?

Mvh
 
P phhe05 skrev:
Jag har en fundering gällande en tillbyggnad i markplan (ursprungliga huset har idag källare och ligger därför inte i markplan). Behöver man oroa sig för framtida fuktskador?
Det jag menar är att huset är idag dränerat och "säkrat" för många år framåt. Men om man gör en tillbyggnad på t.ex platta så kommer den tillbyggnaden göra att det inte går att dränera just den delen där tillbyggnaden skett.

Kan det bli ett problem? Någon som gjort en sådan tillbyggnad och tänkt över frågan?

Mvh
Man behöver inte dränera under tillbyggnaden, utan bara runt den.
Det du istället ska undersöka är om källarväggen tål det ökade marktrycket som uppstår från utbyggnaden.
 
T
Kommer det vatten ni dränerar bort idag från markytan eller underifrån?
Om du har dränerat idag så kommer du inte att behöva dränera om där utbyggnaden görs om det inte sker någon förändring så att det plötsligen kommer mycket vatten underifrån.

Sen är det klart att den nya plattan ska ha dränering runt om för att leda bort fukt uppifrån och marktrycket är ju en risk för befintlig källarvägg som sagts tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.