1 463 021 läst · 24 258 svar
1463k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 447 inlägg
Dom har nog blockat Passaten så att den aldrig når full SOC. Kanske 5-85% eller något.13th Marine skrev:
Det tydligaste sambandet verkar vara att hög temperatur är dåligt i alla lägen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 686 inlägg
Det skulle jag tro att de flesta gör idag.Johannes Carlsson skrev:
Som jag fattar det så har en Enyaq 85 ett 82kWh batteri, men man kan bara nyttja 77kWh.
Låg temperatur är också dåligt och varierar med batterikemi.Johannes Carlsson skrev:
SOC ställer man in med avvägning mellan kapacitet och livslängd. Dvs SOC 100% är inte nödvändigtvis detsamma siom det bilen påstår vara full laddning. Så funkar Kangoo/ZOE också.
Många Outlanders har detta problem, främst de som gått mycket på el. I princip omöjligt att få batteriet åtgärdat dock...13th Marine skrev:
Mitsubishi gissade fel på hur folk skulle använda laddhybriderna. Vi använder eldrift i mycket högre utsträckning än vad de är designade för.
Och man brukar säga att man inte skall ladda ur ett litiumbatteri under 25%, men dina 80% antyder att du har 20-100%. Man brukar också säga att man inte skall ha batteriet på mer än 80% i någon större grad. Jag vet att vissa biltillverkare valt att göra 90-100% otillgängligt av denna orsaken.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 686 inlägg
Lite imponerande ändå. Tycker våra bilar i övrigt verkar rätt lika och har fått så olika resultat.pacman42 skrev:Många Outlanders har detta problem, främst de som gått mycket på el. I princip omöjligt att få batteriet åtgärdat dock...
Mitsubishi gissade fel på hur folk skulle använda laddhybriderna. Vi använder eldrift i mycket högre utsträckning än vad de är designade för.
Och man brukar säga att man inte skall ladda ur ett litiumbatteri under 25%, men dina 80% antyder att du har 20-100%. Man brukar också säga att man inte skall ha batteriet på mer än 80% i någon större grad. Jag vet att vissa biltillverkare valt att göra 90-100% otillgängligt av denna orsaken.
Självklart. Men det är ju fortfarande så att de har den allra billigaste kollektivtrafiken och ändå blir riktigt sura för att de höjer en tia då och då.J jocke31 skrev:Fast kollektivtrafiken betalas ju av regionen så det är regional skatt det handlar om. Det är knappast så att skatt från andra kommuner används för att sponsra Stockholms lokaltrafik.
Sedn så har vi ju skatteutjämningssystemet, så att t ex jag som bor i Nacka betalar 2900 kr i ”sponsring” till t ex Bjurholm, Sorsele och Pajala…
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 447 inlägg
NMC batterierna verkar degraderas minst om dom hålls på låg SOC samtidigt som temperaturen hålls vid runt 15-20 grader. vid över 40% SOC börjar degraderingen sticka iväg. (lite oklart där jag kollade vad som händer vid låg temperatur.)
LFP batterierna sägs hålla bättre vid hög SOC. (återstår att läsa om dom)
LFP batterierna sägs hålla bättre vid hög SOC. (återstår att läsa om dom)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 362 inlägg
Man får ju tänka på hur mycket man kör långresor också innan man börjar oroa sig.
Jag tycker jag gör mycket långresor, kanske uppåt 20 om året på 30 mil eller mer enkel väg. Då kan jag beroende på utetemp och väglag inte sällan maxa batteriet, från hundra ner till någon enstaka procent.
Men säg att det blir 40 sådana enkelresor på ett år, det är över 12 år för att ens komma upp i 500 cykler.
Och sen typ lika många mil på kortare resor, där batteriet ofta laddas från ca 50 till 80 %. Det blir då 1500–2000 sådana cykler på samma tid.
Så lite beroende på hur man borde läsa grafen i #19131 så kan man tänka sig att min bil som går ca 2.500 mil per år skulle ha 80–90 % SOC kvar efter dussinet år, vilket säkert är mer än dubbelt så länge som jag kommer ha den, och nästa ägare lär ju statistiskt sett köra mindre eftersom jag ligger på typ dubbla normaldistansen.
Så ja, visst degraderas batterierna en del, men man ska ligga på rätt hårt för att det ska bli så mycket dom på de bilar som nu är tiotalet år gamla, och då från en högre nivå.
Jag tycker jag gör mycket långresor, kanske uppåt 20 om året på 30 mil eller mer enkel väg. Då kan jag beroende på utetemp och väglag inte sällan maxa batteriet, från hundra ner till någon enstaka procent.
Men säg att det blir 40 sådana enkelresor på ett år, det är över 12 år för att ens komma upp i 500 cykler.
Och sen typ lika många mil på kortare resor, där batteriet ofta laddas från ca 50 till 80 %. Det blir då 1500–2000 sådana cykler på samma tid.
Så lite beroende på hur man borde läsa grafen i #19131 så kan man tänka sig att min bil som går ca 2.500 mil per år skulle ha 80–90 % SOC kvar efter dussinet år, vilket säkert är mer än dubbelt så länge som jag kommer ha den, och nästa ägare lär ju statistiskt sett köra mindre eftersom jag ligger på typ dubbla normaldistansen.
Så ja, visst degraderas batterierna en del, men man ska ligga på rätt hårt för att det ska bli så mycket dom på de bilar som nu är tiotalet år gamla, och då från en högre nivå.
Med risk för att sparka in öppna dörrar: i batterisammanhang är en laddcykel en full cykel från 0-100%.Nötegårdsgubben skrev:Man får ju tänka på hur mycket man kör långresor också innan man börjar oroa sig.
Jag tycker jag gör mycket långresor, kanske uppåt 20 om året på 30 mil eller mer enkel väg. Då kan jag beroende på utetemp och väglag inte sällan maxa batteriet, från hundra ner till någon enstaka procent.
Men säg att det blir 40 sådana enkelresor på ett år, det är över 12 år för att ens komma upp i 500 cykler.
Och sen typ lika många mil på kortare resor, där batteriet ofta laddas från ca 50 till 80 %. Det blir då 1500–2000 sådana cykler på samma tid.
Så lite beroende på hur man borde läsa grafen i #19131 så kan man tänka sig att min bil som går ca 2.500 mil per år skulle ha 80–90 % SOC kvar efter dussinet år, vilket säkert är mer än dubbelt så länge som jag kommer ha den, och nästa ägare lär ju statistiskt sett köra mindre eftersom jag ligger på typ dubbla normaldistansen.
Så ja, visst degraderas batterierna en del, men man ska ligga på rätt hårt för att det ska bli så mycket dom på de bilar som nu är tiotalet år gamla, och då från en högre nivå.
Men titta det fanns en rapport om garanti byten och degradation från usa https://www.recurrentauto.com/research/how-long-do-ev-batteries-last väldigt positivt
Jo, men det förekommer i stort sett aldrig i en elbil. Man laddar när man kan vilket för min del blir från 20-60% upp till max som i kangoofallet ligger på runt 90%W witten skrev:
det enda vettiga man kan göra är att dividera totalt antalet intryckta kWh med odometern och undra varför man ligger på SOH 72% efter bara 10000 mil?
Mitt svar är usel körstil hos tidigare förare (gasen i botten jämnt, i strid med rekommendationerna) och att bilen nästan jämnt stått fulladdad istf på 50% under längre perioder av garageställning.
den livslängsgraf som hänvisas till lider nämligen av tvä allvarliga brister:
1) man tar inte hänsyn till temperaturen på batteripacken som kan ha stor betydelse för livslängden vid drift beroende på batterikemi
och
2) Hur stor momentan effekt man tar ut vilket också har stor betydelse för livslängden på batteriet. Det är därför det finns en mätare för det i min kangoo. Du passerar gränsen för det tillåtna effektuttaget(gaspådraget) med ökat slitage i batteriet som följd.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 447 inlägg
Tycker bilen borde vara begränsad i BMS så att du aldrig når kritiskt högt effektuttag vid höga temperaturer. Fast det är ju precis där Toyota varit för konservativa i sin elbil i kombination med att kylningen verkar vara lite halvdåligt konstruerad så den hamnar i "rapidgate" samma sak när dom snabbladdas med kallt batteripack är många begränsade i laddeffekt. Acceleration går ju ofta bra kortvarigt så som "boost" både för batterierna och motorerna.
Kangoo är kanske lite väl klen då så man måste upp i dom dåliga nivåerna för att få okej effektuttag?
Kangoo är kanske lite väl klen då så man måste upp i dom dåliga nivåerna för att få okej effektuttag?
Med 73% SOH blir säkert marginalerna ännu mindre. Att mätaren för överlast av batteriet finns beror väl på ett i princip underdimensionerat batteri i förhållande till max motoreffekt på 42 kW. Vid max gaspådrag kommer den väl upp i runt 30 kW...Johannes Carlsson skrev:Tycker bilen borde vara begränsad i BMS så att du aldrig når kritiskt högt effektuttag vid höga temperaturer. Fast det är ju precis där Toyota varit för konservativa i sin elbil i kombination med att kylningen verkar vara lite halvdåligt konstruerad så den hamnar i "rapidgate" samma sak när dom snabbladdas med kallt batteripack är många begränsade i laddeffekt. Acceleration går ju ofta bra kortvarigt så som "boost" både för batterierna och motorerna.
Kangoo är kanske lite väl klen då så man måste upp i dom dåliga nivåerna för att få okej effektuttag?
Men senare varianter har ju större batteripackar och lite effektivare motor.
Angående BMSen håller den förstås koll på dom satta gränserna och den har 4 tempsensorer för det över 100 celler Och den lär väl ha kylfläktar också om det blir för varmt.
Sen stänger den förstås av eller går in i graceful degradation-mode.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 447 inlägg
Det är ju lite spännande att se vad som händer i gränsområdena. Jag skulle vilja komma till och från jobbet minst med typ 60% soc. Då skulle jag behöva en räckvidd vintertid motorväg på typ 170km. Lite drygt 50km enkel väg