13th Marine 13th Marine skrev:
Beror väl en del på implementation också, vår Passat kan bara nyttja 8 av 10kWh, om det innebär att man ligger 0-80, 10-90 eller 20-100% vet jag ej.

Garantigränsen är troligen väl tilltagen för att slippa garantireperationer, så det låter ju som att din bil är dålig på nått sätt.
Dom har nog blockat Passaten så att den aldrig når full SOC. Kanske 5-85% eller något.

Det tydligaste sambandet verkar vara att hög temperatur är dåligt i alla lägen.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Dom har nog blockat Passaten så att den aldrig når full SOC. Kanske 5-85% eller något.

Det tydligaste sambandet verkar vara att hög temperatur är dåligt i alla lägen.
Det skulle jag tro att de flesta gör idag.

Som jag fattar det så har en Enyaq 85 ett 82kWh batteri, men man kan bara nyttja 77kWh.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Dom har nog blockat Passaten så att den aldrig når full SOC. Kanske 5-85% eller något.

Det tydligaste sambandet verkar vara att hög temperatur är dåligt i alla lägen.
Låg temperatur är också dåligt och varierar med batterikemi.
SOC ställer man in med avvägning mellan kapacitet och livslängd. Dvs SOC 100% är inte nödvändigtvis detsamma siom det bilen påstår vara full laddning. Så funkar Kangoo/ZOE också.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Beror väl en del på implementation också, vår Passat kan bara nyttja 8 av 10kWh, om det innebär att man ligger 0-80, 10-90 eller 20-100% vet jag ej.

Garantigränsen är troligen väl tilltagen för att slippa garantireperationer, så det låter ju som att din bil är dålig på nått sätt.
Många Outlanders har detta problem, främst de som gått mycket på el. I princip omöjligt att få batteriet åtgärdat dock...

Mitsubishi gissade fel på hur folk skulle använda laddhybriderna. Vi använder eldrift i mycket högre utsträckning än vad de är designade för.

Och man brukar säga att man inte skall ladda ur ett litiumbatteri under 25%, men dina 80% antyder att du har 20-100%. Man brukar också säga att man inte skall ha batteriet på mer än 80% i någon större grad. Jag vet att vissa biltillverkare valt att göra 90-100% otillgängligt av denna orsaken.
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Många Outlanders har detta problem, främst de som gått mycket på el. I princip omöjligt att få batteriet åtgärdat dock...

Mitsubishi gissade fel på hur folk skulle använda laddhybriderna. Vi använder eldrift i mycket högre utsträckning än vad de är designade för.

Och man brukar säga att man inte skall ladda ur ett litiumbatteri under 25%, men dina 80% antyder att du har 20-100%. Man brukar också säga att man inte skall ha batteriet på mer än 80% i någon större grad. Jag vet att vissa biltillverkare valt att göra 90-100% otillgängligt av denna orsaken.
Lite imponerande ändå. Tycker våra bilar i övrigt verkar rätt lika och har fått så olika resultat.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Lite imponerande ändå. Tycker våra bilar i övrigt verkar rätt lika och har fått så olika resultat.
Ja, det antyder att just här (är inte imponerad av VW i allmänhet nämligen) så har VW kanske gjort mer rätt...
 
J jocke31 skrev:
Fast kollektivtrafiken betalas ju av regionen så det är regional skatt det handlar om. Det är knappast så att skatt från andra kommuner används för att sponsra Stockholms lokaltrafik.
Sedn så har vi ju skatteutjämningssystemet, så att t ex jag som bor i Nacka betalar 2900 kr i ”sponsring” till t ex Bjurholm, Sorsele och Pajala…
Självklart. Men det är ju fortfarande så att de har den allra billigaste kollektivtrafiken och ändå blir riktigt sura för att de höjer en tia då och då.
 
NMC batterierna verkar degraderas minst om dom hålls på låg SOC samtidigt som temperaturen hålls vid runt 15-20 grader. vid över 40% SOC börjar degraderingen sticka iväg. (lite oklart där jag kollade vad som händer vid låg temperatur.)

LFP batterierna sägs hålla bättre vid hög SOC. (återstår att läsa om dom)
 
Man får ju tänka på hur mycket man kör långresor också innan man börjar oroa sig.

Jag tycker jag gör mycket långresor, kanske uppåt 20 om året på 30 mil eller mer enkel väg. Då kan jag beroende på utetemp och väglag inte sällan maxa batteriet, från hundra ner till någon enstaka procent.

Men säg att det blir 40 sådana enkelresor på ett år, det är över 12 år för att ens komma upp i 500 cykler.

Och sen typ lika många mil på kortare resor, där batteriet ofta laddas från ca 50 till 80 %. Det blir då 1500–2000 sådana cykler på samma tid.

Så lite beroende på hur man borde läsa grafen i #19131 så kan man tänka sig att min bil som går ca 2.500 mil per år skulle ha 80–90 % SOC kvar efter dussinet år, vilket säkert är mer än dubbelt så länge som jag kommer ha den, och nästa ägare lär ju statistiskt sett köra mindre eftersom jag ligger på typ dubbla normaldistansen.

Så ja, visst degraderas batterierna en del, men man ska ligga på rätt hårt för att det ska bli så mycket dom på de bilar som nu är tiotalet år gamla, och då från en högre nivå.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Man får ju tänka på hur mycket man kör långresor också innan man börjar oroa sig.

Jag tycker jag gör mycket långresor, kanske uppåt 20 om året på 30 mil eller mer enkel väg. Då kan jag beroende på utetemp och väglag inte sällan maxa batteriet, från hundra ner till någon enstaka procent.

Men säg att det blir 40 sådana enkelresor på ett år, det är över 12 år för att ens komma upp i 500 cykler.

Och sen typ lika många mil på kortare resor, där batteriet ofta laddas från ca 50 till 80 %. Det blir då 1500–2000 sådana cykler på samma tid.

Så lite beroende på hur man borde läsa grafen i #19131 så kan man tänka sig att min bil som går ca 2.500 mil per år skulle ha 80–90 % SOC kvar efter dussinet år, vilket säkert är mer än dubbelt så länge som jag kommer ha den, och nästa ägare lär ju statistiskt sett köra mindre eftersom jag ligger på typ dubbla normaldistansen.

Så ja, visst degraderas batterierna en del, men man ska ligga på rätt hårt för att det ska bli så mycket dom på de bilar som nu är tiotalet år gamla, och då från en högre nivå.
Med risk för att sparka in öppna dörrar: i batterisammanhang är en laddcykel en full cykel från 0-100%.
 
W witten skrev:
Med risk för att sparka in öppna dörrar: i batterisammanhang är en laddcykel en full cykel från 0-100%.
Jo, men det förekommer i stort sett aldrig i en elbil. Man laddar när man kan vilket för min del blir från 20-60% upp till max som i kangoofallet ligger på runt 90%
det enda vettiga man kan göra är att dividera totalt antalet intryckta kWh med odometern och undra varför man ligger på SOH 72% efter bara 10000 mil?
Mitt svar är usel körstil hos tidigare förare (gasen i botten jämnt, i strid med rekommendationerna) och att bilen nästan jämnt stått fulladdad istf på 50% under längre perioder av garageställning.

den livslängsgraf som hänvisas till lider nämligen av tvä allvarliga brister:
1) man tar inte hänsyn till temperaturen på batteripacken som kan ha stor betydelse för livslängden vid drift beroende på batterikemi
och
2) Hur stor momentan effekt man tar ut vilket också har stor betydelse för livslängden på batteriet. Det är därför det finns en mätare för det i min kangoo. Du passerar gränsen för det tillåtna effektuttaget(gaspådraget) med ökat slitage i batteriet som följd.
 
  • Bilens varvräknare med röd zon, varningsmeddelande "Avoid this area!", och motorvarningslampa tänd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Tycker bilen borde vara begränsad i BMS så att du aldrig når kritiskt högt effektuttag vid höga temperaturer. Fast det är ju precis där Toyota varit för konservativa i sin elbil i kombination med att kylningen verkar vara lite halvdåligt konstruerad så den hamnar i "rapidgate" samma sak när dom snabbladdas med kallt batteripack är många begränsade i laddeffekt. Acceleration går ju ofta bra kortvarigt så som "boost" både för batterierna och motorerna.

Kangoo är kanske lite väl klen då så man måste upp i dom dåliga nivåerna för att få okej effektuttag?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tycker bilen borde vara begränsad i BMS så att du aldrig når kritiskt högt effektuttag vid höga temperaturer. Fast det är ju precis där Toyota varit för konservativa i sin elbil i kombination med att kylningen verkar vara lite halvdåligt konstruerad så den hamnar i "rapidgate" samma sak när dom snabbladdas med kallt batteripack är många begränsade i laddeffekt. Acceleration går ju ofta bra kortvarigt så som "boost" både för batterierna och motorerna.

Kangoo är kanske lite väl klen då så man måste upp i dom dåliga nivåerna för att få okej effektuttag?
Med 73% SOH blir säkert marginalerna ännu mindre. Att mätaren för överlast av batteriet finns beror väl på ett i princip underdimensionerat batteri i förhållande till max motoreffekt på 42 kW. Vid max gaspådrag kommer den väl upp i runt 30 kW...
Men senare varianter har ju större batteripackar och lite effektivare motor.

Angående BMSen håller den förstås koll på dom satta gränserna och den har 4 tempsensorer för det över 100 celler Och den lär väl ha kylfläktar också om det blir för varmt.
Sen stänger den förstås av eller går in i graceful degradation-mode.
 
Redigerat:
Det är ju lite spännande att se vad som händer i gränsområdena. Jag skulle vilja komma till och från jobbet minst med typ 60% soc. Då skulle jag behöva en räckvidd vintertid motorväg på typ 170km. Lite drygt 50km enkel väg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.