Fönster som läcker vid häftigt slagregn med vind från sydost. Har hänt ca 4 gånger på 6 månader. Kommer upp vatten längs svarta listen (precis i kant med fönstret) därnere samt i vänstra hörnet ovan. Inga stora mängder men såklart oroande. ”Min Gissning”Jag tänker spontant att tegelfasaden blivit mättad av allt regn. Vatten rinner på insidan av teglet ner på karmen och vips hittar det in? Ska byta fönster om någon månad men spontant känner inte jag att det löser problemet? Borde man inte ha någon plåt i överkant på utsidan innanför teglet som leder ut ev vatten? Någon som varit med om liknade? Har bara ett fönster i tegelvägg…
 

Bästa svaret

Hur sitter fönstret i förhållande till luftspalten , sitter det i den så är det felmonterat , i liv med stommen känns mest rätt
 
Jag antar att luftspalten är direkt efter teglet…isf känns det ju som fönstret sitter delvis i luftspalten om du ser på bilderna…du menar att fönstret borde sitta längre in mot huset?
 
  • Måttband mot tegelvägg vid fönster, svart karm, mätning av bredden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband mot tegelvägg, mäter hörnets bredd, bakgrunden visar en dörr och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja inte skall det sitta i luftspalten då blir det ju som du säger dropp dropp
 
E egge80 skrev:
Ja inte skall det sitta i luftspalten då blir det ju som du säger dropp droppsitt
E egge80 skrev:
Ja inte skall det sitta i luftspalten då blir det ju som du säger dropp dropp
hmm suttit där i 15 år sen förra ägaren bytte. Såklart inga papper på arbetet. Bara hoppas att skadan inte är så stor då…🙏 tack för svar. Om nån känner till någon bra fönsterfirma man kan lita på i sydvästra skåne så tas gärna tips emot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.