En bild på en äldre värmepump med rör, elledningar och isolering i ett utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har en väldigt gammal elpanna kopplad till det vattenburna värmesystemet. Allt fungerade som det skulle i våras.

Under sommaren gick varmvattenberedaren sönder och eftersom den hade en slinga som på nåt sätt gick ihop med värmesystemet så forsade vatten ut ur det öppna expansionskärlets skvallerrör, då vattenpumpen var påslagen.

Vi har nu ett nytt expansionskärl och en ny varmvattenberedare, som fungerar bra. När vi nu skulle slå på elpannans patroner hände inget. Efter kontroll hade överhettningsskyddet i elpatronen löst ut.

Vi funderar nu om det verkligen finns något vatten i element och värmesystem. När vi försöker lufta elementen så kommer det luft men inget vatten.

Vi försöker fylla på vatten men vet inte om det är rätt kran. Det hörs inte om det kommer något vatten och vattenpumpen går inte heller igång, som den brukar göra när vi spolar vatten. Kranen vi vrider på är den lilla silverfärgade längst ner på bilden.

Vi hade tänkt fylla på vatten tills det börjar komma ut i skvallerröret men det har inte kommit vatten därifrån trots att vi haft kranen öppen i många timmar.

Hur kan vi kontrollera hur mycket vatten som finns i värmesystemet? Hur brukar man fylla på egentligen? Detta är kopplat av min pappa som är död sedan drygt 20 år, så vi kan ju inte fråga. Firman som kopplade in varmvattenberedaren vet inte heller hur det är kopplat.
 
Jag skulle kolla vad som finns under locket på mässings T röret.
Jag hade nått liknande i en gammal stuga, efter kranen satt en avstängning till.
Varför har jag inte en aning om.
 
Isakare Isakare skrev:
Jag skulle kolla vad som finns under locket på mässings T röret.
Jag hade nått liknande i en gammal stuga, efter kranen satt en avstängning till.
Varför har jag inte en aning om.
Tack för svar. Tänker du på kopplingen mellan de båda kranarna?
 
Den vid röda pilen. VVS-installation med isolering, rör, ventiler och kopplingar i ett utrymme, markerad läckande anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kahha
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.