Hej!

Min ytterdörr är svårstängd framförallt när det är kallt/fuktigt ute, troligen för att något sväller i kombination med att dörren hänger lite snett på gångjärnen.

Som ni kan se på bilden så på gångjärnssidan så är gapet mellan dörr och karm större i hörn A jämfört med hörn C. Detta får till följd att hörn B slår i dörrkarmen på andra sidan och gör att barnen inte kan stänga dörren själva.

Jag hade såklart kunnat fila lite på hörn B men vill hellre räta upp dörren på något sätt. Har testat att skruva i gångjärnet i hörn A lite mer men det har inte hjälpt.

Finns det några goda råd därute så är jag tacksam!

En dörr med ovalt fönster och mönstrad dekor, markerade hörn med röda bokstäver, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du justerbara gångjärn? I så fall justera på c så att dörren kommer längre från karmen, då kommer bladet längre åt höger och lyfter sig uppe till höger , i en perfekt värld kommer denna justering lösa dina problem
 
det översta gångjärnet behövs knäckas lite
 
Hur ser jag om de är justerbara?

Det är tre gångjärn med fyra skruvar, tillverkare: ASSA

Halvöppen dörr till trädgård, fönster med suddigt nummer, skor och textilier tröskeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metalldörrgångjärn, fäst på vit dörr och karm, rostfläckar, skruvar, ASA märkning, bakgrund av tegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit dörr med gångjärn, skruvar, smuts och instruktionsetikett; tecken på användning och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörrgångjärn med rost och slitage, närbild, vit målad yta, skruvar, röd siffra "3", metallyta synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad innebär knäcka?
 
Tyvärr inga justerbara , enbart på höjden !
Sök på gångjärnsknäckare så ser du verktyget
 
  • Gilla
Kapten Kroki och 1 till
  • Laddar…
Alright, lyckade knäcka lite med en skiftnyckel men tror jag får köpa en sån där gångjärnsriktare för att fixa hela vägen...

Stort tack för tipsen hörni!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.