Hej!
Jag har två "småvägar" jag tänkte riva. Det är som en "kattvind" fast utan själva väggen. Väggarna är ca 40 cm och går 1 m från yttervägg. På rummet på andra sidan huset sa bygglovshandläggaren att nej-de är inte bärande utan den andra väggen som går jäms med nocken är bärande (ingången till rummet). Men nu när jag börjar riva de små väggarna så är det rätt rejäla reglar i väggarna. Hur ska jag tänka? Kan de vara bärande eller avlastande trots allt ? Hur kan jag vara säker ? På en sån liten yta borde väl det ändå inte göra något att riva små väggarna ? Behöver jag göra nåt tror ni?
 
  • Inredd källare eller vind med träpaneler och tapet, öppning till tillgängligt utrymme, oavslutad, renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörig inomhusmiljö med trasig vägg, exponerade träbjälkar och hängande plast. Renoveringsbehov eller skadeåterställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering pågår, skadad vägg och dörrfoder upptagit, kabel och träspån på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle säga att de där väggarna sannolikt visst är bärande..

När är huset byggt?

Har du nån ritning?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Huset är byggt 1935. Jag har ritningar, men de verkar inte nämna just den här tillbyggnaden, övervåningen byggdes mycket senare !
 
Ritning av konstruktionsdetaljer, anteckningar och mått på vitt papper, lutande perspektiv, skuggor, tekniska skisser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ritplansch med tekniska ritningar, möjligtvis arkitektur eller ingenjörskonst, detaljer på svenska, delvis upprullad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På de ritningar som finns ser det ju inte så ut (?) Den ritningen är ju förvisso skriven utifrån tilläggsisolering??
 
Är det inte originalritningarna på huset så säger de egentligen ingenting..

Hade nog tagit av panelen på taket och kollat vad som funnits där "från början"

För rent krasst så ser inte den där väggen rätt placerad ut heller för att göra ner lasterna från taket ner i grunden, den skulle stått rakt över väggen på bottenplan
 
Det är originalhandlingar, men jag håller med om placeringen av väggarna. (Så blev det inte). Men om vi leker med tanken att de är lite smått avlastande (?) Eller måste jag upp på vinden (jättetrångt) för att kolla? Borde det väl räcka med att jag sätter två T-profilef typ 50-40 på vardera sida?
 
Tyvärr, är dessa väggar bärande med absolut största sannolikhet.
 
Här är slut ritningen på övervåningen (teckning2), det som är överkryssad blev inte! Men jag tror verkligen inte de är bärande, tror ni verkligen det på de små väggarna?
 
  • En arkitektonisk ritning av en lägenhetsplan med vardagsrum, sovrum, kök, hall, badrum och entré.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitekturritning i svartvitt, möjlig våningsplan, markeringar i rött, möbler och rumsetiketter synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag klättrar upp på *piiiiip*vinden imorgonbitti och avgör frågan... 😎 Har en vän som tagit bort samma situation tidigare utan problem, men det är ju ändå takstolarna som avgör i slutändan.
 
Storleken har ingen betydelse, som du vet. På den tiden, då huset byggdes, hade allt en mening. Dessa väggar finns av en anledning. Man kunde nog byggt utan dessa väggar, och fått det och hålla ändå. Men då väggarna byggdes blev de, om inte bärande, så iallafall stabiliserande.
Missförstå mig inte. Det går fint att ta bort dem. Men betrakta dem som bärande, och var försiktig.
 
BirgitS
Här är en artikel som beskriver vanliga takstolar och normalt i hus från 30-talet ser det ut som under rubriken "Traditionella takstolar": https://www.byggahus.se/sa-fungerar-en-takstol
Det är alltså inte själva väggarna som är bärande utan just de reglar som är stödbenen.
Ett problem man ofta möter på i forumet på Byggahus.se är att man vill flytta stödbenen i sidled (för att göra större eller mindre kattvindar) eller ta bort dem helt och hållet. Det enkla svaret är att detta i de flesta fall kräver en förstärkning av högbenen/överramen. En fullt möjlig åtgärd med som regel omfattande konsekvenser, eftersom stora delar av vindstaket måste rivas.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Jag kan berätta i efterhand att den vänstra "lilla" väggen inte var bärande i vart fall, den högra lämnade jag oavgjort! :) om någon var nyfiken eller letar upp denna tråd för eget projekt !
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.