Alfredo Alfredo skrev:
Det är tillräckligt mycket av en ombyggnation för att integrerade vitvaror ska vara ointressanta för mig. Hur pass standardiserade är exempelvis hålen för en spishäll? Antar bänkskivan måste bytas om den nya hällen kräver ett mindre hål än det befintliga?
Har du som vanligast en med glaset ovanpå är det i princip samma hålstorlek på alla. Glasskivan vilar på bänken och täcker oavsett. Samma med lådfront. Det är bara några minuters jobb att installera befintlig front på en ny vitvara.
Rent tekniskt bör det vara samma men att man bara byter "ytterhöljet" största nackdelen är ju just kyl/frys där de integrerade är gjorda att stå i skåp och blir då mindre. Ganska korkat faktiskt, borde vara som diskmaskinerna som står utan bänkskåp
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är tillräckligt mycket av en ombyggnation för att integrerade vitvaror ska vara ointressanta för mig. Hur pass standardiserade är exempelvis hålen för en spishäll? Antar bänkskivan måste bytas om den nya hällen kräver ett mindre hål än det befintliga?
Detta håller jag klart med om. Ja, inte att byta front på en diskmaskin, det bör ske så sällan att jag gott kan lägga en kvart extra om det skulle behövas på att byta fronten...

Men hål för spishällar. Det är en sån fråga som helt klart borde standardiseras snarast! Det är ett enormt slöseri att byta bänkskivor när hällen pajar. Man tänker ju främst på de som lägger många tiotusingar på stenskivor med en fin dyr inbyggd häll, som sen pajar nån vecka efter garantin gått ut. Inga reservdelar finns och den nya modellen är rundan liiiite mer i hörnen än den gamla så det blir ett hål på 1 cm. :)

Kan man standardisera USB-C så borde man kunna standardisera detta!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Kom på att min integrerade diskmaskin med påmonterad kökslucka har std bredd.
Dvs ca 595mm.
Det är inte så att det finns vitvaror för inbyggnad i två utföranden? För att stå inne i ett "skåp" eller mellan skåp?
Alla som står på golvhöjd står direkt på golvet mellan skåp, dvs de har standardbredd.

Det finns låga kylskåp och frysar som inte ska stå på golvet under bänken, utan uppe i en hylla i ett högskåp. Dom är smalare och monteras inne i skåpet.

Vi har precis ägnat ett halvår åt att jämföra integrerade frysar som monteras under bänken 😉 Oerhört förvirrande när man plötsligt stöter på något som varken har standardbredd eller standardhöjd, tills man inser att det inte är en golvmodell. Dom har alla varit högre än bänkhöjd, dvs går inte att montera under bänken.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ett problem som verkar uppstå numera är dock att kökstillverkarna har två mått.
Nu var det några år sedan vi bytte kyl och frys men min minnesbild vara att höjden på fristående kyl-/frysskåp kunde variera en hel del. Använder man dessa fristående utan något ovanför spelar det ingen roll men ska de passa i ett hål med något ovanför begränsar man sina valmöjligheter en hel del.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu var det några år sedan vi bytte kyl och frys men min minnesbild vara att höjden på fristående kyl-/frysskåp kunde variera en hel del. Använder man dessa fristående utan något ovanför spelar det ingen roll men ska de passa i ett hål med något ovanför begränsar man sina valmöjligheter en hel del.
Nu pratade jag visserligen diskmaskin men kylskåp är som du skriver ännu värre! En djungel av storlekar och varianter.

Det skulle jag visserligen säga är en fördel för integrerade i så fall, skulle kylskåpet vara 10cm kortare så döljs det åtminstone av luckan. Man sänker bara hyllplanet ovanför. Är det däremot en fristående kyl, som våra Samsung som är typ 2m höga med ovanskåp ovanför, så hade det blivit väldigt tokigt att sätta dit en ny som är 183cm exempelvis. Antingen blir det ett hål på 17cm eller så får man börja trixa till nån passbit eller hylla.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Dessutom, när man står där och tittar genom rutan så får man ändå öppna och känna efter hur mycket grädde det fanns kvar eller om Bregott börjar ta slut. Men jag kan tänka mig att situationen är vad som används i reklamsyfte.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att om man har två eller flera kylskåp och har filosofin att "om det finns en ledig plats på hyllan så är det rätt plats för grejen" så kan det ju vara trevligt att se genom dörrarna.
Nu är det lite läget att försöka uppfinna ett case för att matcha den tekniska funktionen och få den berättigad. 😉

Tror att om man nu har två kylskåp (vilket torde vara ganska ovanligt i ett vanligt kök), så har man ändå den mänskliga vanan att alltid ha definierade platser för de olika sakerna vilket gör att man ändå ställer allt på sin vanliga plats där det också får plats. Sedan kommer självfallet undantagsfallet när man har en stor stek eller nånting som skall tryckas in, men att bygga allt på de få undantagsfall som finns känns konstigt. Jag hoppas också att man har någon form av korttidsminne som fungerar så att man åtminstone har en förnimmelse om den stora tomma hyllan var i det vänstra eller högra kylskåpet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Förstår att det finns folk som tycker det är fantastiskt bra att vitvarorna döljs bakom anonyma luckor i den senaste inkarnationen av köksinredningen.

Vi planerar ett nytt kök och funderar kring eventuell vits med detta.

Personligen är jag helt likgiltig inför den eventuella upplevelsen som en del kan ha av att tex kylen eller diskmaskinen uppenbarar sig om man trycker på ett visst anonymt skåp på ett visst ställe.

Men hur resonerar ni kring detta? Är detta värt att lägga pengar och energi på och vad är nyttan enligt
Handlar ju om vad man gillar!

Jag tycker integrerat hjälper dig att få en sammanhållen look och design. Annars blir utseendet en faktor när man ska välja vitvaror.

Om man struntar i hur det ser ut:

Fördel med integrerat är att diskmaskin låter mindre.

På rostfritt, om man har otur med kvaliteten, brukar flottfläckar och fingeravtryck synas snabbt och det är svårt att städa bort snyggt.

Om man får en repa på rostfritt så kostar det en ny kylskåpsdörr… och inte ”bara” en ny skåplucka.

En integrerad kyl och frys bygger bara ett skåpdjup (< 60 cm inkl dörrblad) medan fristående oftast bygger minst 60cm + dörr ca 7-10 cm.

Nackdel med integrerat är främst att volymen i kyl/frys blir mindre.

Å andra sidan upplevs köket som helhet större
 
  • Ett modernt kök med köksö, barstolar, matbord, vita skåp och rostfria vitvaror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök, grå skåp, köksö, barstolar, trägolv, vit matbord, fönster, ljust, hemtrevligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle aldrig välja att integrera något av en mycket enkel anledning.

Enligt min erfarenhet håller enskilda vitvaror mycket kortare tid än köket i övrigt. Jag är exempelvis inne på min tredje diskmaskin sedan köket i övrigt renoverades.

När en vitvara går sönder vill jag att den ska vara enkel att byta ut utan att man behöver ta hänsyn till någon integrering. En fristående kyl/frys/diskmaskin/spis byter man på mycket kort tid. Är den integrerad kan det krävas mer eller mindre omfattande ombyggnationer.
Jag valde att integrera av precis samma anledning😉Då kan jag enkelt bara byta frys eller kyl (som sällan håller exakt lika länge) och slipper köpa båda nya så snart en av dem går sönder och modellen har utgått/förändrats från sortimentet.

Samma gäller diskmaskin som man ofta t ex vill ska matcha kyl och frys och det är inte helt enkelt att t ex hitta samma nyans av "rostfritt" när man behöver byta en av enheterna. Visst är det lite mer jobb när man byter ut integrerade men det sker ju inte så många gånger per år så det kan vi överleva för att få ett lite "snyggare/mer enhetligt" kök .

Så jag skulle nog vilja säga att integrerat snarare är en fördel när man ska byta någon enhet.

/Krille
 
  • Gilla
Chonguis och 4 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Jag valde att integrera av precis samma anledning😉Då kan jag enkelt bara byta frys eller kyl (som sällan håller exakt lika länge) och slipper köpa båda nya så snart en av dem går sönder och modellen har utgått/förändrats från sortimentet.
..

Så jag skulle nog vilja säga att integrerat snarare är en fördel när man ska byta någon enhet.

/Krille
Jag har funderat i dessa banor. Valde fristående kyl/frys/disk... för att jag tänkte att inbyggd är risken att nåt mått ändras så att luckan inte längre passar på maskinen när man behöver byta.

På kylfrys är det dock en vettig tanke, trist att byta båda eller ha olika utseende på dem. Och ändras höjden på dem måste man ju ändå bygga om överskåpen. Men ändras det bara några millimeter, tex nederkanten sänks eller höjds så funkar det ju med fristående, men inte inbyggda...
 
S sinuslinus skrev:
Vad händer här??
Vinkyl?
 
K Krille4 skrev:
Då kan jag enkelt bara byta frys eller kyl (som sällan håller exakt lika länge) och slipper köpa båda nya så snart en av dem går sönder och modellen har utgått/förändrats från sortimentet.
Helt klart en poäng! Intressant hur man kan se på samma sak med helt olika ögon!

K Krille4 skrev:
Samma gäller diskmaskin som man ofta t ex vill ska matcha kyl och frys och det är inte helt enkelt att t ex hitta samma nyans av "rostfritt
Då jag vill ha mina vitvaror vita bryr jag mig inte så mycket om matchning mellan diskmaskin och annat. Men det är ju min smak i något som absolut är en smaksak.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Vinkylen är ju för skryt, så den måste ju synas 🙄
Exakt, gillar att visa upp dom dyra flaskorna.
 
tensiden tensiden skrev:
Nu är det lite läget att försöka uppfinna ett case för att matcha den tekniska funktionen och få den berättigad. 😉

Tror att om man nu har två kylskåp (vilket torde vara ganska ovanligt i ett vanligt kök), så har man ändå den mänskliga vanan att alltid ha definierade platser för de olika sakerna vilket gör att man ändå ställer allt på sin vanliga plats där det också får plats. Sedan kommer självfallet undantagsfallet när man har en stor stek eller nånting som skall tryckas in, men att bygga allt på de få undantagsfall som finns känns konstigt. Jag hoppas också att man har någon form av korttidsminne som fungerar så att man åtminstone har en förnimmelse om den stora tomma hyllan var i det vänstra eller högra kylskåpet.
Hehe, nu HAR vi just två kyl/frys bredvid varandra. Istället för en hel kyl och en hel frys. Och det är inte alla i familjen (läs alla utom jag) som anser att en viss artikel hör hemma i en viss kyl och dessutom en viss hylla. Det händer ideligen att saker ligger i "fel" kyl, även om den i 90% ligger i rätt.

Därmed inte sagt att jag skulle vilja se in i kylskåpet med stängd dörr, ser hemskt ut, men praktiskt hade det varit!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle aldrig välja att integrera något av en mycket enkel anledning.

Enligt min erfarenhet håller enskilda vitvaror mycket kortare tid än köket i övrigt. Jag är exempelvis inne på min tredje diskmaskin sedan köket i övrigt renoverades.

När en vitvara går sönder vill jag att den ska vara enkel att byta ut utan att man behöver ta hänsyn till någon integrering. En fristående kyl/frys/diskmaskin/spis byter man på mycket kort tid. Är den integrerad kan det krävas mer eller mindre omfattande ombyggnationer.
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Hehe, nu HAR vi just två kyl/frys bredvid varandra. Istället för en hel kyl och en hel frys. Och det är inte alla i familjen (läs alla utom jag) som anser att en viss artikel hör hemma i en viss kyl och dessutom en viss hylla. Det händer ideligen att saker ligger i "fel" kyl, även om den i 90% ligger i rätt.

Därmed inte sagt att jag skulle vilja se in i kylskåpet med stängd dörr, ser hemskt ut, men praktiskt hade det varit!
Elektronisk tintning blir helt enkelt idealt 🤣
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Tack för alla intressanta inpass! Det där med utbytbarhet har uppenbart två sidor, har väl bara haft tur hittills att vår kyl & frys sida vid sida har hållit i 20 år hittills - inte snyggt om man skulle behöva byta bara den ena.

Detta med mindre innervolym är inte så kul heller, särskilt som alla automatavfrostande kylmaskiner redan har litet reducerat innerutrymme pga alla luftkanaler och paneler för detta.

Ytterligare en aspekt som känns viktig för mig är att man enkelt ska kunna dra ut dessa "vitvaror" vid ev service som lär komma förr eller senare. Så det lutar nog åt icke-integrerade maskiner även i fortsättningen för min del men jag förstår argumenten för integrerat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.