Hej
Jag haft fått problem med frysdelen på en Husqvarna kyl/frys.
Modellbeteckning är QT4520RW och den är från 2003. Den är 200 cm hög.60 cm bred.
Som jag förstått det så har den en kompressor för kyl och en för frys-delen.

Kylen funkar men frysen är stendöd och ingen lampa lyser i displayen för frysen.
Jag bifogar några bilder.

Någon som har en idé vad det kan vara för fel?
 
  • Kylskåp från Husqvarna. Kontrollpanel med knappar för alarm, super-funktion och temperaturinställningar för frys och kyl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett för Husqvarna-apparat med modell, produktinformation, volymer, kylmedel R600a, strömspecifikationer, tillverkad i Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit kylskåp i kök med träskåp, diskmaskin, kaffebryggare och mönstrad matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A
B byggobil skrev:
Hej
Jag haft fått poblem med frysdelen på en Husqvarna kyl/frys.
Modellbeteckning är QT4520RW och den är från 2003. Den är 200 cm hög.60 cm bred.
Som jag förstått det så har den en kompressor för kyl och en för frys-delen.

Kylen funkar men frysen är stendöd och ingen lampa lyser i displayen för frysen.
Jag bifogar några bilder.

Någon som har en idé vad det kan vara för fel?
Kan vara termostat eller kompressor, dock är det inte vanligt med kompressorfel på dessa

enskilt vanligaste felet är att brukaren har punkterat kylsystemet under avfrostning
 
Tack för svar!
Jag kollade nu med dom som var där när felet uppstod och det var ingen avfrostning som pågick. (den står i en gemensamägd sportstuga)

Återstår kompressor och termostat..
Om det är termostaten som gått, borde inte lysdioden för frysen blinka eller lysa då?
Den är helt mörk nu..
 
Redigerat:
A
B byggobil skrev:
Tack för svar!
Jag kollade nu med dom som var där när felet uppstod och det var ingen avfrostning som pågick. (den står i en gemensamägd sportstuga)

Återstår kompressor och termostat..
Om det är termostaten som gått, borde inte lysdioden för frysen blinka eller lysa då?
Den är helt mörk nu..
den är ju inte självavfrostande, så risken är när man vill avfrosta manuellt att man "hjälper till" med vassa knivar etc.

om varningsljuset inte lyser så är det mest troligt att det är termostatfel annars skulle den larma för hög temperatur(kompressor)
men du har ju en snabbinfrysnings knapp testa den så ser du om kompressorn går i sta
 
Nu har jag testat snabbinfrysningen och den fungerade klockrent. Det blev -20 grader på några timmar.
När jag slog av snabbinfrysningen så steg tempen upp till plusgrader igen oavsett hur jag hade termostaten ställd.

@electroluxaren kan man vara säker på att det är termostaten som är trasig eller kan det vara något annat fel?
 
  • Kylskåpets kontrollpanel med termostatknappar, indikatorlampor för alarm, superkyla och påslaget läge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
B byggobil skrev:
Nu har jag testat snabbinfrysningen och den fungerade klockrent. Det blev -20 grader på några timmar.
När jag slog av snabbinfrysningen så steg tempen upp till plusgrader igen oavsett hur jag hade termostaten ställd.

@electroluxaren kan man vara säker på att det är termostaten som är trasig eller kan det vara något annat fel?
i det här fallet kan det bara vara termostaten
 
electroluxaren skrev:
i det här fallet kan det bara vara termostaten
Perfekt! Tack för bra svar.
Då ska jag beställa termostat och byta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.