F Fideliox skrev:
Så är det. Men en liten enkel sensor kostar inte mycket.

Själv kör jag home assistent och en enkel strömbrytare och 2 puckar för mätning. Med min styrning drar vår avfuktare ca 30kwh/månad under sommaren. Nästintill försumbart särskilt när elen är billigare då. Även satt upp larm om luftfuktigheten går över 70% under en längre tid, t ex om avfuktaren går sönder.

Har man timpris kan man ju även styra om den till att köra när elen är billig.
Jo och behovet av en avfuktare varierar ju kraftigt beroende på årstid och väder.
Det är ju sedan ingen mening att avfukta om man är nere i acceptabla fuktnivåer.
En enkel gräns är ju 70% rel luftfuktighet, högre så är man inne i riskområdet.
Sen jovisst är det billigt nuförtiden med smarta hem mätare.
https://www.webhallen.com/se/produc...y-sensor?channable=00c0c76964003239363834329a
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Har inte fast installation av avfuktare i grund/vind främst varit nått som bolag sålt på som en enkel och vinstdrivande lösning

Och nu när vi börjar få betala ordentligt för elen är det extremt dyra lösningar istället för jobba med ventilation.

Anticimex har väl tjänat enorma pengar på folks osäkerhet

Och Älvsbyhus har väl kunnat fortsätta med sina riskkonstruktioner pga att man monterar en avfuktare som permanent lösning.
 
Appendix Appendix skrev:
Har inte fast installation av avfuktare i grund/vind främst varit nått som bolag sålt på som en enkel och vinstdrivande lösning

Och nu när vi börjar få betala ordentligt för elen är det extremt dyra lösningar istället för jobba med ventilation.

Anticimex har väl tjänat enorma pengar på folks osäkerhet

Och Älvsbyhus har väl kunnat fortsätta med sina riskkonstruktioner pga att man monterar en avfuktare som perm
Appendix Appendix skrev:
Har inte fast installation av avfuktare i grund/vind främst varit nått som bolag sålt på som en enkel och vinstdrivande lösning

Och nu när vi börjar få betala ordentligt för elen är det extremt dyra lösningar istället för jobba med ventilation.

Anticimex har väl tjänat enorma pengar på folks osäkerhet

Och Älvsbyhus har väl kunnat fortsätta med sina riskkonstruktioner pga att man monterar en avfuktare som permanent lösning.
Hur skulle du vilja jobba med ventilation i krypgrunden i en villa från 1980?
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Hur skulle du vilja jobba med ventilation i krypgrunden i en villa från 1980?
Hur tror du man gjorde i gamla hus som stått 100 år med krypgrund.

Man isolerar såklart trossbotten. markplastar och så har man ventiler i grunden för att få luftflöde.
Kanske lite dyrae på kort sikt men absolut mycket billigare än en mekanisk lösning som går sönder och drar (mycket) el


Eller har lever du på skrämselpropagandan?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo och behovet av en avfuktare varierar ju kraftigt beroende på årstid och väder.
Det är ju sedan ingen mening att avfukta om man är nere i acceptabla fuktnivåer.
En enkel gräns är ju 70% rel luftfuktighet, högre så är man inne i riskområdet.
Sen jovisst är det billigt nuförtiden med smarta hem mätare.
[länk]
Och ja. Är så billigt med mätare för temp och fuktighet att man kan ha ett antal nere i en riskkonstruktion till grund.

Då kan man ha ventiler i grunden som man öppnar och stänger efter årstider/behov.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Hur tror du man gjorde i gamla hus som stått 100 år med krypgrund.

Man isolerar såklart trossbotten. markplastar och så har man ventiler i grunden för att få luftflöde.
Kanske lite dyrae på kort sikt men absolut mycket billigare än en mekanisk lösning som går sönder och drar (mycket) el


Eller har lever du på skrämselpropagandan?
Såja, fäll in taggarna igen. Att huset har stått i hundra år är ett dåligt argument om husägaren inte lever och bor i sitt hus precis som för hundra år sedan. Men jag håller delvis med. Isolera, byta ut gamla plintar av trä, trummor/lådor av trä, städa upp allt organiskt material, täcka marken med åldersbeständig byggfolie. Men viktigast, hålla koll. Och nej jag lever? inte på skrämselpropagandan. Jag tillbringar större delen av mina arbetsdagar under hus. De flesta människor är bekväma av sig, är man bekväm och har råd så är en avfuktare otroligt lämplig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.