Efter en i övrigt lyckad köksrenovering har dessvärre elementets värme svårt att nå de två fönstren. Finns någon kompletterande diskret lösning? Jag tänker typ en ”värmetråd” att lägga på fönsterbrädan. Crazy? (Nä, det går inte att frigöra mer uppåtvärme från elementet och dessutom saknas element under ena fönstret.)
 
  • Köksbänk med kakel, fönster med utsikt, växter, diskho och kvarlevor av en måltid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Synd, lev med det och torka när det behövs.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
En liten diskret fläkt av något slag?
 
Är det när som helst eller är det vid ångande matlagning som det blir kondens? Du kanske skulle ha nytta av lite mer ventilation. Men när man kokar pasta får man nog leva med kondens på fönstren.
 
  • Gilla
Krilleälg
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Synd, lev med det och torka när det behövs.
G gimmok skrev:
En liten diskret fläkt av något slag?
Tänkt i den banan. Finns liten, en liten, tystlåten fläkt - och helst med värme? (Jag frågar faktiskt åt närstående och vill kunna presentera en lösning byggd på ”beprövad erfarenhet ”.)
 
A Avemo skrev:
Är det när som helst eller är det vid ångande matlagning som det blir kondens? Du kanske skulle ha nytta av lite mer ventilation. Men när man kokar pasta får man nog leva med kondens på fönstren.
Ångande matlagning ger rejält ”utslag” men det verkar också finnas en mindre kronisk åkomma. (Jag är bara gäst och typ ”frågar åt en vän” som det heter.)
 
Om det går att få till en tilluftsanslutning där på något sätt så borde det kunna ventilera bort eventuell fuktig luft?
 
G gimmok skrev:
Om det går att få till en tilluftsanslutning där på något sätt så borde det kunna ventilera bort eventuell fuktig luft?
Lägenhetsinnehavaren oroade sig för fuktens inverkan på sikt på innerfönstrets trä. Fläktar är ju ofta ”en patentlösning”. Men jag tänkte (fantiserade) om en nästintill osynlig slinga som gav den där uppåtstigande värmen. Frostvakt 😉
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Synd, lev med det och torka när det behövs.
Eller kanske selleri.
 
K Krilleälg skrev:
Lägenhetsinnehavaren oroade sig för fuktens inverkan på sikt på innerfönstrets trä.
Det ser ut att vara dags att måla fönsterbågen. På bilden är det ju bara lite imma på glaset. Brukar det bli mer så att det rinner? Det lilla som är på bilden lär inte förstöra något. Det är klart att du kan få bort imman med en frostvakt i fönstret. Men det är inte säkert att blommorna tycker om det. Och hittar man inte på någon bra styrning av den riskerar den att dra ganska mycket el.
 
  • Gilla
Krilleälg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.