Svar : Nej, det kan varken vanligt folk eller någon annan.

Måste man ställa denna fråga klarar man inte att avgöra om en elanläggning är felfri. År min bedömning.
 
C
O O skrev:
Svar : Nej, det kan inte vanligt folk.

Måste man ställa denna fråga klarar man inte att avgöra om en elanläggning är felfri. År min bedömning.
Nu tolkade du min fråga lite väl bokstavligt. Jag vet att det finns andra typer av fel som man testar med så kallad megger. Jag menar den typen av fel som tråden handlar om.
 
C civilingenjören skrev:
Nu tolkade du min fråga lite väl bokstavligt. Jag vet att det finns andra typer av fel som man testar med så kallad megger. Jag menar den typen av fel som tråden han
C civilingenjören skrev:
Kan vanligt folk försäkra sig om att allt är rätt hemma (eller på husvisning) med dessa båda produkter?
[bild]
[bild]

Antar att nutida digitala elmätare säger ifrån om de får in faserna i fel ordning så att det aldrig är fel där.
Vad har det för roll om det nu skulle vara fel rotation!?
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
C
Försökt använda en maskin någon gång?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Försökt använda en maskin någon gång?
Jo, men det är väl knappast ett fel på fastigheten för att fasföljden är fel i något uttag?
 
  • Gilla
JJona
  • Laddar…
F
C civilingenjören skrev:
Försökt använda en maskin någon gång?
Fast om sågen går baklänges så är det rätt få saker det kan bero på.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Försökt använda en maskin någon gång?
Om du menar mig så försöker jag inte utan jag skiftar bara 2 faser
 
useless useless skrev:
Jo, men det är väl knappast ett fel på fastigheten för att fasföljden är fel i något uttag?
Jo jag hade aldrig köpt ett hus där rotation är vänstervarv i centralen. Totalt livsfarligt eftersom du idag nästan bara har 3fas prylar som måste snurra åt rätt håll🙀 Och det är super avancerat att skifta två faser i elcentralen om det nu går vänster redan där
 
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Bara det går lika i hela kåken-anläggningen.
Vänstergång ställer till med större katastrofer i andra sammanhang.. 🙄
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
det är väl knappast ett fel på fastigheten för att fasföljden är fel i något uttag?
Vi är några stycken som faktiskt bryr oss om rotationsriktningen på t.ex. sågklingor. Enligt Wikipedia är fasföljden definierad för båda uttagstyper så motsatt fasföljd är fel. Mer fel än en blandare som ger varmt vatten vid blå symbol och kallt vatten med röd symbol. Test av eluttag är en snabb och enkel metod att upptäcka slarv i elsystemet vid fastighetsvärdering.

CEE-Stecker.jpg2525px-Perilex_box_diagram.svg.png
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Vi är några stycken som faktiskt bryr oss om rotationsriktningen på t.ex. sågklingor. Enligt Wikipedia är fasföljden definierad för båda uttagstyper så motsatt fasföljd är fel. Mer fel än en blandare som ger varmt vatten vid blå symbol och kallt vatten med röd symbol. Test av eluttag är en snabb och enkel metod att upptäcka slarv i elsystemet vid fastighetsvärdering.

[bild][bild]
Haha och du ska vara civilingenjör, du har verkligen noll koll på el. Ge upp
 
A AddeThörnberg skrev:
Haha och du ska vara civilingenjör, du har verkligen noll koll på el.
A AddeThörnberg skrev:
Haha och du ska vara civilingenjör, du har verkligen noll koll på el. Ge upp
Vad gör du om det är snurrat på inkommande så det ligger L3 L1 L2 det går fortfarande högervarv men det är ju inte den rätta fasföljden. Då har du ju inte riktiga L1 på L1 i handsken. Du har tänkt för mycket på detta tror jag till ingen som helst nytta. Enklast, skifta på maskinen som går åt fel håll
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Test av eluttag är en snabb och enkel metod att upptäcka slarv i elsystemet vid fastighetsvärdering.
Det måste vara en ganska speciell fastighet om värdet påverkas mer än helt försumbart på grund av fel fasföljd här och där.
 
  • Haha
  • Gilla
Johan456 och 3 till
  • Laddar…
F
C civilingenjören skrev:
Vi är några stycken som faktiskt bryr oss om rotationsriktningen på t.ex. sågklingor. Enligt Wikipedia är fasföljden definierad för båda uttagstyper så motsatt fasföljd är fel. Mer fel än en blandare som ger varmt vatten vid blå symbol och kallt vatten med röd symbol. Test av eluttag är en snabb och enkel metod att upptäcka slarv i elsystemet vid fastighetsvärdering.

[bild][bild]
Är det en betungande ”defekt” som du anser sänker värdet markant? Och på vilket sätt anser du det vara mer fel än felkopplat vatten? Mitt hus har felroterade faser, huset är väl värderat till knappt 8 miljoner. Tror du 6 miljoner är mer rimligt med tanke på att det ändå är ett elfel jag kan fixa på 4h inklusive kontroll av, och omkoppling av alla (typ 2st) 3fas motorer Samt omflyttning av lastvakter för rätt data i appen för billaddningen.
 
C
A AddeThörnberg skrev:
Vad gör du om det är snurrat på inkommande så det ligger L3 L1 L2 det går fortfarande högervarv men det är ju inte den rätta fasföljden.
Det är den rätta fasföljden. Om det finns 3 faser betecknade L1, L2 och L3 i en distributionstransformator som försörjer ett radhus med 12 likadana bostäder förskjuter man lämpligen faserna ett steg för varje kund för att jämna ut belastningen. Så i första kundens anläggning blir numreringen lika som i transformatorn. Hos andra kunden är L1 transformatorns L2, L2 är transformatorns L3 och L3 är transformatorns L1. Och så vidare.
A AddeThörnberg skrev:
skifta på maskinen som går åt fel håll
Givetvis. Men först kontrollerar jag att fasföljden är rätt i uttaget. Är det fel där åtgärdar jag det. Det garanterar att jag bara behöver skifta varje maskin och uttag högst en gång.

Om du skiftar på maskinen när den är rättkopplad och uttaget är fel måste du skifta igen när du kopplar maskinen i ett uttag med rätt fasföljd. Därmed finns ingen övre gräns för antalet gånger du måste skifta på maskinen. Är det svårt att förstå?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.