Byggde grenrör mm för en turbo installation åt en kompis för många år sen.
Rören blästrades efter svetsning, målades med värmetålig färg och lindades med avgasisolering.
När kompisen typ 10 år senare plockade bort isoleringen var färgen fortfarande kvar bakom.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
När avgaserna väl kommit fram till katalysatorn är de mycket kallare och man tjänar knappast inget på att ha grövre där efteråt, enligt de som kan. De största vinsterna finns före katten.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Här är en volvo xc90 2006 med ca 440000 km på mätaren.
Underrede på fordon med slitna bussningar och rostiga komponenter, behöver underhåll eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Del av ett fordon, troligen underrede, med metallkomponenter, skruvar, lite rost, diffust fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Undersidan av ett fordon med synliga delar av balk och isolering, i ett lager eller garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild, bilens undersida, slitage, rost, kablar, bilverkstad, lyft i bakgrunden, serviceområde, underhåll, inspektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
När avgaserna väl kommit fram till katalysatorn är de mycket kallare och man tjänar knappast inget på att ha grövre där efteråt, enligt de som kan. De största vinsterna finns före katten.
Enligt dom som låssas att dom kan? majoriteten har egentligen inte koll utan kör på vad som "brukar funka".

I katalysatorn är det riktigt varmt, färska avgaser men också den katalytiska processen ger värme. men det är ju normalt överdrivet hur mycket mottryck avgasrören skapar. Det har hänt enormt mycket i utvecklingen av katalysatorer, ljuddämpare och turboaggregat de senaste åren. Nya bilar har katalysatorn i princip direkt anslutna till turbon för att få så snabb uppvärmning av katalysatorn som möjligt. Fas avgaskrav skiter man ju i när man trimmar.

Lägg en elektronisk cut out ventil och kör en öppen kon direkt från turbon?
 
  • Gilla
Tamak
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Vad tycker de som kan om att bygga ett eget 3" avgasrör (från turbo till kat) med biltema rör? Deras delar OK? Tanken är att kapa och svetsa ihop själv. Böjen skulle bli större och batteriet flyttas till bagaget.
menar du din saab 900 så är det nog mest placebo att hålla på med 3" från turbo........Särskilt på en standardbil eller har du planer på 800hk?
 
Värst vad många som tror sig veta allt här eller vad jag är ute efter.
 
Hur menar du nu? Du skriver i ett allmänt forum där alla kan ta upp vilka aspekter de vill? Det är ingen som tror eller vet nåt........
 
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
Patrik440
Förr gjordes det inte någon mätning på avgaserna om bilen hade totalvikt över 2500kg.

På besök hos Besikta i förra veckan blev det mätning utav Co-halten och den landade på 2,7%.

Känns ok på en "justerad" 440".
Söt hund i sele framför suddig bakgrund med bil på lyft i garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


 
  • Gilla
wd41 och 10 till
  • Laddar…
Sett några filmen på FB från Mechanic Steve där de gör service på olika bilar.
De börjar meda att öppna oljelocket och tömma i en plåtflaska, typ en halvliter och sen starta motorn.
Flaskan är vit med en grön rand, och i det gröna står det EF.
Vad är det de häller i ?? Nått rengöringsmedel ??
 
Isakare Isakare skrev:
Sett några filmen på FB från Mechanic Steve där de gör service på olika bilar.
De börjar meda att öppna oljelocket och tömma i en plåtflaska, typ en halvliter och sen starta motorn.
Flaskan är vit med en grön rand, och i det gröna står det EF.
Vad är det de häller i ?? Nått rengöringsmedel ??
engine flush?
Gissar pro-tec engine flush utan att sett bild
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Kör ni blankdiesel i era bilar och märker ni isåfall nån skillnad?
Provat en tank och bilen en V60 D5 kom ner i 0.45/mil, har inte kollat så noga tidigare så vet inte riktigt vad den dragit på långkörning
 
Någon som förstår hur man räknar ut straffet på överlast?
Sedan 2021 är det ändrat och jag förstår inte hur det räknas ut numera. Innan var det väl % på hur mycket man lastat över tillåten lastgräns.
Nu räknas det på % på totalvikten om jag förstår det rätt.

Om jag har en lättlastbil som får lasta 1000kg och totaltvikt 3500.
Lastar jag 1400 kg. Vad blir straffet och hur räknar man ut det?

Förr skulle det då räknats som 40% men räknat på totaltvikten istället mer mot 10%.

Någon som vet?
 
Man räknar som du tänker dig det, på totalvikten. Hittade denna tabell på nätet, kan inte garantera att den stämmer.

Tabell med bötesbelopp för överlast fordonsvikter, angivna i procent och kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MathiasS MathiasS skrev:
Man räknar som du tänker dig det, på totalvikten. Hittade denna tabell på nätet, kan inte garantera att den stämmer.

[bild]
Låter ju bra.
Var hittade du tabellen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.