656 271 läst · 10 236 svar
656k läst
10,2k svar
Allt om bilen
Byggde grenrör mm för en turbo installation åt en kompis för många år sen.
Rören blästrades efter svetsning, målades med värmetålig färg och lindades med avgasisolering.
När kompisen typ 10 år senare plockade bort isoleringen var färgen fortfarande kvar bakom.
Rören blästrades efter svetsning, målades med värmetålig färg och lindades med avgasisolering.
När kompisen typ 10 år senare plockade bort isoleringen var färgen fortfarande kvar bakom.
Här är en volvo xc90 2006 med ca 440000 km på mätaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 431 inlägg
Enligt dom som låssas att dom kan? majoriteten har egentligen inte koll utan kör på vad som "brukar funka".DennisCA skrev:
I katalysatorn är det riktigt varmt, färska avgaser men också den katalytiska processen ger värme. men det är ju normalt överdrivet hur mycket mottryck avgasrören skapar. Det har hänt enormt mycket i utvecklingen av katalysatorer, ljuddämpare och turboaggregat de senaste åren. Nya bilar har katalysatorn i princip direkt anslutna till turbon för att få så snabb uppvärmning av katalysatorn som möjligt. Fas avgaskrav skiter man ju i när man trimmar.
Lägg en elektronisk cut out ventil och kör en öppen kon direkt från turbon?
Medlem
· Västernorrland
· 10 757 inlägg
menar du din saab 900 så är det nog mest placebo att hålla på med 3" från turbo........Särskilt på en standardbil eller har du planer på 800hk?DennisCA skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 757 inlägg
Hur menar du nu? Du skriver i ett allmänt forum där alla kan ta upp vilka aspekter de vill? Det är ingen som tror eller vet nåt........
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 260 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 260 inlägg
Sett några filmen på FB från Mechanic Steve där de gör service på olika bilar.
De börjar meda att öppna oljelocket och tömma i en plåtflaska, typ en halvliter och sen starta motorn.
Flaskan är vit med en grön rand, och i det gröna står det EF.
Vad är det de häller i ?? Nått rengöringsmedel ??
De börjar meda att öppna oljelocket och tömma i en plåtflaska, typ en halvliter och sen starta motorn.
Flaskan är vit med en grön rand, och i det gröna står det EF.
Vad är det de häller i ?? Nått rengöringsmedel ??
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 431 inlägg
engine flush?Isakare skrev:
Gissar pro-tec engine flush utan att sett bild
Kör ni blankdiesel i era bilar och märker ni isåfall nån skillnad?
Provat en tank och bilen en V60 D5 kom ner i 0.45/mil, har inte kollat så noga tidigare så vet inte riktigt vad den dragit på långkörning
Provat en tank och bilen en V60 D5 kom ner i 0.45/mil, har inte kollat så noga tidigare så vet inte riktigt vad den dragit på långkörning
Någon som förstår hur man räknar ut straffet på överlast?
Sedan 2021 är det ändrat och jag förstår inte hur det räknas ut numera. Innan var det väl % på hur mycket man lastat över tillåten lastgräns.
Nu räknas det på % på totalvikten om jag förstår det rätt.
Om jag har en lättlastbil som får lasta 1000kg och totaltvikt 3500.
Lastar jag 1400 kg. Vad blir straffet och hur räknar man ut det?
Förr skulle det då räknats som 40% men räknat på totaltvikten istället mer mot 10%.
Någon som vet?
Sedan 2021 är det ändrat och jag förstår inte hur det räknas ut numera. Innan var det väl % på hur mycket man lastat över tillåten lastgräns.
Nu räknas det på % på totalvikten om jag förstår det rätt.
Om jag har en lättlastbil som får lasta 1000kg och totaltvikt 3500.
Lastar jag 1400 kg. Vad blir straffet och hur räknar man ut det?
Förr skulle det då räknats som 40% men räknat på totaltvikten istället mer mot 10%.
Någon som vet?
https://www.rollinghomes.se/boter-for-overlast-borjar-redan-vid-35-kilo/M Mortsken skrev: