Jag köpte en begagnad kompostkvarn för 150kr.
Al-ko 2200.

Den ska visst ha 16A propp.

När jag skulle starta den på en 10A trög propp så brummade bara motorn sådär som elmotorer kan göra, men den drog inte runt.
Den brumma i typ 2 sekunder och sen gick proppen. ( Kniven går att dra runt för hand, så det är inget som fastnat iallafall)

Vad tror ni? Är den trasig eller var proppen för svag?
Den borde väl ha snott run även om proppen var för svag!?

Jag kan lämna tillbaka o få pengarna tillbaka. Men att få den o fungera vore trevligare.

( Det är otrevligt att koppla in den igen och bränna proppar om den nu verkligen är kaputt)
Gul lövblåsare på hjul, svart uppsamlare, grusväg, röd stuga, höst, solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du har för lång och för klen förlängningskabel så kan det vara att maskinen får för låg spänning för att orka starta.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Om du har för lång och för klen förlängningskabel så kan det vara att maskinen får för låg spänning för att orka starta.
Sladden jag använde kändes jävligt fet för att vara en skarvsladd. Sån svart utomhus skarvis.
 
Cole123 Cole123 skrev:
Sladden jag använde kändes jävligt fet för att vara en skarvsladd. Sån svart utomhus skarvis.
...dock ganska lång
 
Om du kompletterar med hur lång, och hur grov förlängningskabeln är så kan du trigga experter på forumet att svara, gärna också berätta om din kompostkvarns effekt enligt specifikationen.
 
En AL-KO 2200 kompostkvarn är väl inte så överdrivet stor utan du kan väl stoppa kontakten i vilket nätuttag som helst som är säkrad med en 16A säkring och helt hoppa över förlängningskabeln. Fungerar den ex direkt i ett vanlig 240V uttag med 16A säkring så har du svaret på att den fungerar. Testa ex i garaget om du har någon 240V 16A uttag!

Vill nu verkligen kvarnen ha 16A dvs max 3840W så är det väl bara dumt att trixa med en kontakt som bara är säkrad med 10A (2400W).
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Cole123 Cole123 skrev:
Jag köpte en begagnad kompostkvarn för 150kr.
Al-ko 2200.

Den ska visst ha 16A propp.

När jag skulle starta den på en 10A trög propp så brummade bara motorn sådär som elmotorer kan göra, men den drog inte runt.
Den brumma i typ 2 sekunder och sen gick proppen. ( Kniven går att dra runt för hand, så det är inget som fastnat iallafall)

Vad tror ni? Är den trasig eller var proppen för svag?
Den borde väl ha snott run även om proppen var för svag!?

Jag kan lämna tillbaka o få pengarna tillbaka. Men att få den o fungera vore trevligare.

( Det är otrevligt att koppla in den igen och bränna proppar om den nu verkligen är kaputt)
[bild]
Du kan nog lämna tillbaka den direkt om du inte vill kolla och felsöka lite mer. Oavsett sladdar, säkringar osv skulle den gått igång om än för en kort tid när du kollat att den gick lätt runt.

Kan du ta bilder på motorn så man ser om det är en typ som använder konding för start-drift så ger det lite mer. Du kanske kan mäta lindningarnas motstånd det ger också info om den är dödsdömd eller ej.

Att säkringen löser så snabbt pekar lite åt hållet haveri förutom ev kondendatorfel. Svårt att säga med en så pass stor enfasmotor utan mer info, mätning.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Kört en sån där på 10A i många många år.
Motorn har fastnat, det gjorde min när jag glömt den ute en vinter, plockade isär och sprutade 5-56 i motorn, dagen efter gick den igen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ja alltså du får ju ut lika mycket ström genom uttaget oavsett om det är 10A eller 16A det är ju bara att proppen ska smälta/slå ifrån om effekten är högre än den säkrar för. Du borde alltså inte pga proppen få det beteende som du beskriver där den brummar lite och sedan går proppen. Men som andra skrivit, prova närmare uttag utan skarvade sladdar för att vara säker på att inte spänningen blivit för låg men även det låter långsökt om det bara en motor som ska drivas runt tänker jag.
 
Okej tack för svar!

Den borde ha gått runt alltså även en liten stund innan proppen gick.
Bra att få klarhet i det.Då är det inte sladd el säkring som felar.

Kan motorn ha kärvat/rostat fast fast skivan ändå kan snurra!?
För skivan snurrar lätt när man rör på den.
 
H
Kör jag skarvsladd på min högtryck så står den bara å brummar och så blåser den säkringen.
Men fungerar bra om
Man kör tvätten rakt i uttaget.
Så ja det kan strula med sladd med.
 
Cole123 Cole123 skrev:
Jag köpte en begagnad kompostkvarn för 150kr.
Al-ko 2200.

Den ska visst ha 16A propp.
Jag tror att 2200 är motoreffekten, dvs 2200 watt. Ganska vanligt att säkringen ryker när denna typ av kvarn får en grov pinne i knivarna. Gissar att din kompostkvarn är deffekt.

Jag tror att du skulle bli lyckligare med en modern kompostkvarn med vals och överbelastningsskydd. Biltema har en populärmodell.
 
GK100 GK100 skrev:
Du kan nog lämna tillbaka den direkt om du inte vill kolla och felsöka lite mer. Oavsett sladdar, säkringar osv skulle den gått igång om än för en kort tid när du kollat att den gick lätt runt.

Kan du ta bilder på motorn så man ser om det är en typ som använder konding för start-drift så ger det lite mer. Du kanske kan mäta lindningarnas motstånd det ger också info om den är dödsdömd eller ej.

Att säkringen löser så snabbt pekar lite åt hållet haveri förutom ev kondendatorfel. Svårt att säga med en så pass stor enfasmotor utan mer info, mätning.
Har en enfaskap samt en Woods krypgrund avfuktare 230v båda har ”Surrat” och vägrat starta.
Bytte hjälp-kondensatorer på båda.
De startade utmärkt.
Ps 13Amp (trög)
Dessa fel utlöste aldrig säkringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.