Var ska man sätta uttagen?
Infällda eller utanpåliggande?
Vita eller grå?

Vi har sett att en del placerar uttagen direkt under överskåpen - och då kan man kanske dra utanpåliggande kabel inuti skåpen från en dosa till utanpåliggande uttag, efter att köket är monterat - eller?
Eller ska uttagen sitta mer synligt i mitten av kaklet mellan överskåp och bänk och isåfall infällda?
Vad är snyggast?
Hur har ni gjort?

Förutsättningar:
-Överskåp som kläs in med täcksidor även på undersidan.
-Mer eller mindre infällda spotar under skåpen.
-Ingen täcklist under framkanten av överskåpet.
-Väggen är helt öppen nu, så vi kan placera dosor helt var vi vill.
-Har planerat för 3st på en bänk som är 3m lång (vänster häll, mitt mellan häll och ho och höger om ho).
-Ekkök
-Grått kakel
 
hej jag tycker att under skåpet blir det bra. det som jag har kablarna går under skåpet också säkert du behöver flera uttag man kan inte ha så många hål, duktigt elektriker kan det här,
Jag hade sett också uttagar som genomskinlig som jag är ute efter också (vi kommer bygga ny hus)
 
B
Att förstöra ettt nysatt kakel med flera utag är vansinne och fult! Då är det bättre att fälla in dem under överskåpen. För att inte få en ful dosa som sticker upp inne i skåpen bör man kunna fixa en "låda" inne i skåpen eller bygga en tjockare botten.
Alternativet är väl powerport...
 
Vet inte om man förstör kakel med uttag? Man får väl se till att matcha uttagen med kaklet. Jag har satt ett 5x5 kakel svart med vit fog. till detta har jag Eljo renova uttag med enkel brunn. passar skitfint. Utanpåliggande feta klossar under överskåpen? inte skitfint.
Ska du har grått kakel kan jag rekommendera Renova grå/vit det är ett helt runt uttag. mkt snyggt. Sen köper du hide-a-lite 1405 med 10w 12v och fäller in dem i täcksidan. De kräver endast 14mm inbyggnadsdjup. Blir MYCKET snyggare än utanpå liggande puckar med synlig kabel. Ska se om jag kan lägga upp några bilder ikväll.
 
Sätt uttagen under skåpen och inte ner mot bänken! Detta bråkade jag med elektrikern om hemma. Han hade intalat min man om det käcka med att ha uttagen mindre än 10 cm från spishällen tex! Fult och opraktiskt. Och på de andra ställena stjäl det bänkyta genom att kaffekokaren mfl apparater måste stå en bit ut från väggen numera. En sladd är inte lika tjock som ett uttag plus en ipluggad kontakt.
Så tänk er för noga. Och se till att ha köpt uttagen innan en av kakelsättare kommer och gör hål. Var helst hemma och övervaka jobbet. (Det hörs att jag fortfarande är ilsk på kakelsättare och elektriker)
I övrigt håller jag med om att Eljo Renova är snygga uttag :) Vi har både enkla och dubbla.
 
Biet skrev:
Sätt uttagen under skåpen och inte ner mot bänken! Detta bråkade jag med elektrikern om hemma. Han hade intalat min man om det käcka med att ha uttagen mindre än 10 cm från spishällen tex! Fult och opraktiskt. Och på de andra ställena stjäl det bänkyta genom att kaffekokaren mfl apparater måste stå en bit ut från väggen numera. En sladd är inte lika tjock som ett uttag plus en ipluggad kontakt.
Så tänk er för noga. Och se till att ha köpt uttagen innan en av kakelsättare kommer och gör hål. Var helst hemma och övervaka jobbet. (Det hörs att jag fortfarande är ilsk på kakelsättare och elektriker)
I övrigt håller jag med om att Eljo Renova är snygga uttag :) Vi har både enkla och dubbla.

Vet inte om vi menar samma sak, men jag menar att de ska sitta infällda i väggen under överskåpen inte nere vid bänkskivan. mkt opraktiskt som du säger plus att risken för stänk blir ju större.
 
Japp, vi menar samma sak :)
Sen är det förstås en ekonomisk fråga. Dom tjocka utanpåliggande blir betydligt billigare. Vi la ut över 1700 för enbart de synliga uttagen. Det var jag inte helt på det klara med när dom inköptes. Och några av dom syns inte ens, dolda bakom apparater som dom är.
 
Vi har nog kommit fram till att vi ska sätta uttagen på väggen mellan överskåp och bänk, men ovanför "mitten", dvs ganska nära, men inte ända emot överskåpen.
I övriga delar som vi har rustat och byggt ut, har vi valt vanliga ELJO Trend komponenter , men kritvita uttag på ett grått kakel är nog inte det snyggaste.
Renova, som iofs är snygga kontakter, tror vi inte blir så snyggt eftersom alla andra Trend-komponter är fyrkantiga. Huset är inte i gammal stil heller.
Synd att inte Eljo säljer färgade kontakter i samma stil som Trend!
Så det kanske får bli någon annan sorts grå eller silverfärgad variant - kanske den nya Eljo-serien Solid. Isåfall sätter vi nog den typen i hela köksdelen. Iofs ser man från en del håll i huset att det sitter två olika serier av kontakter, men det tror vi spelar mindre roll.
 
62_an skrev:
Vi har nog kommit fram till att vi ska sätta uttagen på väggen mellan överskåp och bänk, men ovanför "mitten", dvs ganska nära, men inte ända emot överskåpen.
I övriga delar som vi har rustat och byggt ut, har vi valt vanliga ELJO Trend komponenter , men kritvita uttag på ett grått kakel är nog inte det snyggaste.
Renova, som iofs är snygga kontakter, tror vi inte blir så snyggt eftersom alla andra Trend-komponter är fyrkantiga. Huset är inte i gammal stil heller.
Synd att inte Eljo säljer färgade kontakter i samma stil som Trend!
Så det kanske får bli någon annan sorts grå eller silverfärgad variant - kanske den nya Eljo-serien Solid. Isåfall sätter vi nog den typen i hela köksdelen. Iofs ser man från en del håll i huset att det sitter två olika serier av kontakter, men det tror vi spelar mindre roll.
Man behver väl inte ha gammal stil fr att ha renova? Det blir ju snyggast om man blandar gammalt med modernt. Säger åtminstone inredningsarkitekten i mitt bygglag (frugan).
 
62_an skrev:
Vi har nog kommit fram till att vi ska sätta uttagen på väggen mellan överskåp och bänk, men ovanför "mitten", dvs ganska nära, men inte ända emot överskåpen.
I övriga delar som vi har rustat och byggt ut, har vi valt vanliga ELJO Trend komponenter , men kritvita uttag på ett grått kakel är nog inte det snyggaste.
Renova, som iofs är snygga kontakter, tror vi inte blir så snyggt eftersom alla andra Trend-komponter är fyrkantiga. Huset är inte i gammal stil heller.
Synd att inte Eljo säljer färgade kontakter i samma stil som Trend!
Så det kanske får bli någon annan sorts grå eller silverfärgad variant - kanske den nya Eljo-serien Solid. Isåfall sätter vi nog den typen i hela köksdelen. Iofs ser man från en del håll i huset att det sitter två olika serier av kontakter, men det tror vi spelar mindre roll.
Har du kollat på ELKO Plus ?
 
ELKO säljer ett s.k. "hörnuttag"...Jättepraktiska, monteras helt enkelt i hörnet mellan överskåp och vägg,så "pekar" dem snett ner mot diskbänken..Kanske lite stora,men de är iofs 3-vägs uttag (3 kontakter får plats)..Finns mindre oxå.. Monterar sådana just på nybygget vi är nu,är dessutom jättelätt att komplitera upp med andra apparater brevid om man så vill..

MVH/Baritz
 
Kolla gärna in www.gira.se

Lite dyrare kanske, men otrolig kvalité, snygg design och otroligt utbud.

Om du väljer det som Baritz föreslår (vilket jag också tycker är en smart lösning) har du även möjlighet att bygga in radio med giras sortiment. Onödigt? Ja, men kul...

Ankan
 
Lånar en gammal tråd. Jag ska kakla köksväggen mellan över/underskåp samt montera två uttag på väggen. Jag har valt att dissa kontakter under överskåpen (opraktiskt) och dissar även de där hörnklossarna som ser ut som tegelstenar och är snea till kontakter (fruktansvärt fult).

Jag är istället på jakt efter något snyggare eluttag, gärna rätt så tunna till väggen. Någon som har gjort något liknande och kan tipsa om något dylikt?
 
Är det inbyggda så kan man ju ta vita runda i porslin. Då kan man sätta snett bäst man vill för det syns inte ändå:) har sådan i hela huset.
 
Jag satte Thorsmanränna i aluminium under överskåpen. Där går allt kablage och uttagen sitter i fronten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.