R
nino nino skrev:
Hur räknar man ut var överblecket blir?
Jag som byter till lite mindre fönster och byter dom efter fasaden är klar har satt bleck utanpå panelen med ankantning
Man monterar alltid fönstret först och sedan mäter man ut vart överblecket blir både i höjdled och hur mycket åt varje sid om fönstret.
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel och 1 till
  • Laddar…
E Evalarsson36 skrev:
Jag har en diskussion med min snickare om hur överblecket ska sitta. Vi är inte helt överens. Finns det någon här som är plåtslagare som kan visa bilder på hur det ska se ut? Träpanel
Bakom panelen, utanför vindpappen. Det vore ju vansinnigt att blöta ner pappen så den kan suga upp vatten och (iofs, marginellt, men ändå) blöta ner isoleringen.
 
R Janu78 skrev:
Man monterar alltid fönstret först och sedan mäter man ut vart överblecket blir både i höjdled och hur mycket åt varje sid om fönstret.
Ja men som jag skrev så gör jag det efteråt, inte optimalt men det måste blir så
 
R
nino nino skrev:
Ja men som jag skrev så gör jag det efteråt, inte optimalt men det måste blir så
Då blir det som du har gjort vet inte riktigt vad du är ute efter?
 
nino nino skrev:
Hur räknar man ut var överblecket blir?
Jag som byter till lite mindre fönster och byter dom efter fasaden är klar har satt bleck utanpå panelen med ankantning
Det kräver lite klurande, eller ganska mycket faktiskt, i alla fall när jag gjort det.
Jag tror personligen att det är just därför den vanligaste lösningen (av hemmafixare) brukar vara att sätta blecken mellan panel och lock. Då kan det inte bli fel, även om det inte kan bli rätt heller ;)
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
M MONTREAL skrev:
Vi har bara hört vad ena sidan tycker, med tanke på sättet att uttrycka sig här kan det finnas attitydproblem på båda sidor?!
Jag får attitydproblem när någon lillagumman mig. Och är nedvärderande
 
M Mulvaden skrev:
Du har fått svar nu. Din snickare här rätt, han har inte gjort fel, enligt mig och flera här.
Ok.
 
R
E Evalarsson36 skrev:
Jag får attitydproblem när någon lillagumman mig. Och är nedvärderande
Men det kommer inte att hjälpa dig med ditt hus, du kan inte andras attityder och sociala beteenden. Försök att hålla dig till arbetet som ska göras.
E Evalarsson36 skrev:
Ok.
Du bör värdera vad som är viktigast för dig att gå ett bra utförande eller hitta en hantverkare som du kommer överens med för jag börjar och ana att det är du som har problem.
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
E Evalarsson36 skrev:
Han har inte kallat mig lilla gumman. Men attityden är sån. Nedvärderande och "dethärförstårintedu" "komintehärochberättaförmighurjagskagöra" däremot frågar han om min manliga vän är min kk. Vad nu det har med renoveringen att göra
Du har alltså gafflat genom hela tråden om "lilla gumman" men han har inte ens sagt det?😆

Att fråga om KKs, privatliv o.dyl är helt över gränsen och förtjänar en åthutning direkt, men i övrigt tycker jag ni gnälliga, lättkränkta fruntimmer ska vinnlägga er om att bara anlita kvinnliga hantverkare i fortsättningen, och lycka till med det. Särskilt som det verkar visa sig att han hade rätt och du fel rent tekniskt. Så hans attityd om "dethärförstårintedu" var ju bevisligen helt korrekt.👍
 
  • Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
R
Box of rain Box of rain skrev:
Du har alltså gafflat genom hela tråden om "lilla gumman" men han har inte ens sagt det?😆

Att fråga om KKs, privatliv o.dyl är helt över gränsen och förtjänar en åthutning direkt, men i övrigt tycker jag ni gnälliga, lättkränkta fruntimmer ska vinnlägga er om att bara anlita kvinnliga hantverkare i fortsättningen, och lycka till med det. Särskilt som det verkar visa sig att han hade rätt och du fel rent tekniskt. Så hans attityd om "dethärförstårintedu" var ju bevisligen helt korrekt.👍
Så jävla bra där satt den🤣
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Då blir det som du har gjort vet inte riktigt vad du är ute efter?
Om någon hade en smart lösning åt mig, men jag kan iof inte börja göra annorlunda på sista sidan av huset
 
G Gabbe1 skrev:
Det kräver lite klurande, eller ganska mycket faktiskt, i alla fall när jag gjort det.
Jag tror personligen att det är just därför den vanligaste lösningen (av hemmafixare) brukar vara att sätta blecken mellan panel och lock. Då kan det inte bli fel, även om det inte kan bli rätt heller ;)
Nej så är det nog, skulle iof kunna vänta med att spika panelen just där, montera fönstret och kapa panelen efteråt.
För köra vidare med ankantning
 
Box of rain Box of rain skrev:
Du har alltså gafflat genom hela tråden om "lilla gumman" men han har inte ens sagt det?😆

Att fråga om KKs, privatliv o.dyl är helt över gränsen och förtjänar en åthutning direkt, men i övrigt tycker jag ni gnälliga, lättkränkta fruntimmer ska vinnlägga er om att bara anlita kvinnliga hantverkare i fortsättningen, och lycka till med det. Särskilt som det verkar visa sig att han hade rätt och du fel rent tekniskt. Så hans attityd om "dethärförstårintedu" var ju bevisligen helt korrekt.👍
Jag har inte sagt att jag är utbildad snickare. Då hade jag inte frågat vad jag tror är kunnigt folk om hur saker ska göras. Men när det suckas och pustas och stånkas och stönas hela tiden om allt som ska göras. Och man lägger upp saker på ett nedvärderande sätt blir jag lack. Om man förklarar att det går inte att göra på det sättet för att... Det är helt ok. Ni kanske skulle studera härskartekniker lite men absolut inte ta efter. Så kanske ni förstår. När jag påpekar att han inte gjort en tröskel utan det är bara en hög med gips under dörren och han suckar och säger. Hur tycker du jag ska lösa det? Det är jävligt oproffsigt. 2 garderobsdörrar går i golvet för att han hade bråttom. Orkar inte tjafsa om det får lägga brickor under i gångjärnen istället. En pinne ligger löst. Den blev aldrig fastsatt.
 
R
E Evalarsson36 skrev:
Jag har inte sagt att jag är utbildad snickare. Då hade jag inte frågat vad jag tror är kunnigt folk om hur saker ska göras. Men när det suckas och pustas och stånkas och stönas hela tiden om allt som ska göras. Och man lägger upp saker på ett nedvärderande sätt blir jag lack. Om man förklarar att det går inte att göra på det sättet för att... Det är helt ok. Ni kanske skulle studera härskartekniker lite men absolut inte ta efter. Så kanske ni förstår. När jag påpekar att han inte gjort en tröskel utan det är bara en hög med gips under dörren och han suckar och säger. Hur tycker du jag ska lösa det? Det är jävligt oproffsigt. 2 garderobsdörrar går i golvet för att han hade bråttom. Orkar inte tjafsa om det får lägga brickor under i gångjärnen istället. En pinne ligger löst. Den blev aldrig fastsatt.
Då kommer du ha dessa problem med typ nästan alla hantverkare!
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Och vi väntar fortfarande på en bild på det du anser är felaktigt utfört🤔
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.