G gaidin skrev:
Beralar du mer än 50% på din totala lön?
Jag betalar precis under 50% total skatt därför att jag är egen och kan ta ut utdelning. Har vänner som betalar långt över 50% då de är höga chefer utan den möjligheten.
 
G gaidin skrev:
Beralar du mer än 50% på din totala lön?
Jag som tjänar mindre än Anders betalade 46% skatt på min totala lön i fjol.
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Marginalskatt är inte skatten på sista hundringen. Det är skatten över brytpunkten.
Just nu råkar det ju vara så men definitionen av marginalskatt har ju inget att göra med hur skatteskalorna i just Sverige är utformade just nu.
 
Unikt namn
useless useless skrev:
Jag som tjänar mindre än Anders betalade 46% skatt på min totala lön i fjol.
46%?!
Jag betalade typ 22%.

Ni måste ha det gött ställt.
 
  • Älska
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
46%?!
Jag betalade typ 22%.

Ni måste ha det gött ställt.
Nej det räcker du ligger några tusenlappar över brytpunkten för att få 46 procent.. Det som är så sjukt
 
Skatt är mysigt!
 
  • Gilla
  • Wow
TommyC och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Skatt är mysigt!
Jag vill inte att det ska bli för mycket mys.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
Jag vet inte vilken lön Anders & andra har, men tjänar du 100.000:-/mån så är totala skatten knappt 37% om du bor i Stockholm.
Däremot är marginalskatten knappt 51%.

https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/
 
  • Gilla
gaidin och 1 till
  • Laddar…
G
A Arne_Planka skrev:
Vet inte riktigt hur du kan få ett bidrag att likställas med en skatt? De går ju inte hand i hand direkt, som du själv också konstaterar.
Att räntebidraget pressar upp marknadspriserna håller jag med om, därav borde man plocka bort direkt.
Skrev jag "bidrag"? Det är 30% åt båda håll, även på "reavinst" men där räknar man inte på hela beloppet.
 
L lat skrev:
Jag vet inte vilken lön Anders & andra har, men tjänar du 100.000:-/mån så är totala skatten knappt 37% om du bor i Stockholm.
Däremot är marginalskatten knappt 51%.

[länk]
Det verkar som att höginkomsttagarna här i tråden helt enkelt beralar mer skatt än de behöver.

Tack för det grabbar, då kan glidare som jag fortfarande få fri sjukvård
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Jag vet inte vilken lön Anders & andra har, men tjänar du 100.000:-/mån så är totala skatten knappt 37% om du bor i Stockholm.
Däremot är marginalskatten knappt 51%.

[länk]
Du glömmer AGA
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du glömmer AGA
Du glömmer moms, alkoholskatt, tobaksskatt, tryffelskatt...
Det blir väl 95% till slut.

Men nu pratade vi om inkomstskatt.
 
G gaidin skrev:
Du glömmer moms, alkoholskatt, tobaksskatt, tryffelskatt...
Det blir väl 95% till slut.

Men nu pratade vi om inkomstskatt.
AGA är skatt på inkomst. Dold sådan men fortfarande en skatt på inkomst. Speciellt den över brytpunkten.
 
Arbetsgivaravgifter är till övervägande delen dina pengar som avsätts till pension, sjukförsäkring osv. Den enda delen som inte är din är den allmänna löneavgiften. Som betalas av arbetsgivaren & inte dig.
Införandet av den var för att finansiera EU-avgiften, och du var väl positiv till att vi gick med i EU?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Arbetsgivaravgifter är till övervägande delen dina pengar som avsätts till pension, sjukförsäkring osv. Den enda delen som inte är din är den allmänna löneavgiften. Som betalas av arbetsgivaren & inte dig.
Införandet av den var för att finansiera EU-avgiften, och du var väl positiv till att vi gick med i EU?
Om man är generös kan man säga delar av AGA under brytpunkten går tillbaka till dig som löntagare om man är oerhört generös för i verkligheten finns det inga garantier som tex med en privat försäkring. Men allt över brytpunkten är ren skatt utan diskussion
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.