Jag ringde ett företag med bra recensioner om att jag behöver en ny luftvärmepump. Min gamla är från typ 2006 och fjärrkontrollen har slutat funka trots batteribyte. Den sprutar även ut massa skit i trappan hela tiden.

Jag har ett 1,5-planshus i Blekinge.

Han jag pratade med sa att värmen inte sprids bättre bara för att jag köper en ny pump. Trots att den är modernare.

De två pumparna han rekommenderade var Daikin Solo R35 som är en standardmodell. Sen hade han en premiummodell som heter Daikin Solo XRH25.

Har någon utav er dessa pumpar som kan ge mig svar på om de funkar bra?
 
A
M Förstagångsköparen skrev:
Jag ringde ett företag med bra recensioner om att jag behöver en ny luftvärmepump. Min gamla är från typ 2006 och fjärrkontrollen har slutat funka trots batteribyte. Den sprutar även ut massa skit i trappan hela tiden.

Jag har ett 1,5-planshus i Blekinge.

Han jag pratade med sa att värmen inte sprids bättre bara för att jag köper en ny pump. Trots att den är modernare.

De två pumparna han rekommenderade var Daikin Solo R35 som är en standardmodell. Sen hade han en premiummodell som heter Daikin Solo XRH25.

Har någon utav er dessa pumpar som kan ge mig svar på om de funkar bra?
det är svårt numera att få uppgifter om kastlängd vilken är helt avgörande för spridningen.
Men han har nog rätt i att en nyare inte är så mycket bättre.
Att din nuvarande slänger skit i trappan beror säkerligen på att den behöver en rejäl rengöring, och med största möjliga sannolikhet kommer du upptäcka att den kommer att sprida luften avsevärt mycket bättre efteråt.
fjärrkontrollen blir då en mindre fråga i synnerhet ekonomisk
 
  • Gilla
ARJU och 4 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
det är svårt numera att få uppgifter om kastlängd vilken är helt avgörande för spridningen.
Men han har nog rätt i att en nyare inte är så mycket bättre.
Att din nuvarande slänger skit i trappan beror säkerligen på att den behöver en rejäl rengöring, och med största möjliga sannolikhet kommer du upptäcka att den kommer att sprida luften avsevärt mycket bättre efteråt.
fjärrkontrollen blir då en mindre fråga i synnerhet ekonomisk
Men hur får man tag i en fungerande fjärrkontroll till en gammal luftluft? Hittar ingen när jag googlar. Man måste kunna koppla den på något sätt också.
 
A
M Förstagångsköparen skrev:
Men hur får man tag i en fungerande fjärrkontroll till en gammal luftluft? Hittar ingen när jag googlar. Man måste kunna koppla den på något sätt också.
har man tur så finns det någon begagnad som någon säljer, jag har jättemånga... de funkar ju tvärt av.
eller så tar man en universell som man anpassar själv. följer med en hyffsad bruks för detta
Har du provat med att googla på modellbeteckning på fjärren?
 
J Josth skrev:
Har du sökt på universal fjärrkontroll? T.ex. [länk]
Oj det låter för bra för att vara sant! Ska testa. Är en rätt gammal AC så jag vet inte hur den ska hitta min AC. Den har ingen skärm eller knappar på sig.
 
electroluxaren skrev:
har man tur så finns det någon begagnad som någon säljer, jag har jättemånga... de funkar ju tvärt av.
eller så tar man en universell som man anpassar själv. följer med en hyffsad bruks för detta
Har du provat med att googla på modellbeteckning på fjärren?
Ja jag har googlat, men finns ingen.
 
Glöm inte full fart på fläkt för bättre spridning. Stor skillnad för mig.
 
  • Gilla
Mjärn och 1 till
  • Laddar…
A
M Förstagångsköparen skrev:
Ja jag har googlat, men finns ingen.
vad är det du har då?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
vad är det du har då?
Men hur skulle en annan kontroll kunna hitta min AC utan att kopplas ihop?
 
  • Fjärrkontroll för luftkonditionering, Electrolux, knappar för på/av, temperatur och fläktinställningar, ligger på textilyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Universal fjärrkontroller brukar ha en lista med koder (000 - 999) i en lista över olika fabrikat. Då matar man bara in rätt kod så ska det fungera.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Men hur skulle en annan kontroll kunna hitta min AC utan att kopplas ihop?
Därför att alla AC av samma modell pratar samma språk. Din AC pratar inte med kontrollen.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
J Josth skrev:
Universal fjärrkontroller brukar ha en lista med koder (000 - 999) i en lista över olika fabrikat. Då matar man bara in rätt kod så ska det fungera.
Ok! Jag testar så får vi se🙂
 
A
M Förstagångsköparen skrev:
Men hur skulle en annan kontroll kunna hitta min AC utan att kopplas ihop?
hittar du bosch, ivt eller sharpkontroll funkar nog den oxå
 
  • Gilla
jeppe42 och 1 till
  • Laddar…
Hade samma problem , köpte en son här på Elgiganten. Fick prova ett gäng koder innan den hitta rätt.
Sen funkar den bra.
 
  • Webbsida visar fjärrkontroll för luftvärmepump till salu för 169 svenska kronor hos Elgiganten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.