tommib tommib skrev:
Garaget är längre än vad det är brett så lutningen blir lägre med samma höjning. Dessutom är det inte säkert att det är bättre. Om kartan på föregående sida är korrekt så hamnar höjningen då mer åt väster istället för rakt i norr vilket eventuellt skulle göra det sämre.

Grundproblemet är för övrigt det många andra påpekat, TS egna stora takfot. Samt att fönstret tydligen är i norrläge och har en vägg av växtlighet utanför.
Jag skulle köpa en dagljus plafond (IKEA)! Då kan det kännas som om man har takfönster!
 
  • Haha
  • Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
P
Överklagade av bygglov som är av "jag vill inte " karaktär har rätt låg möjlighet att uppnå nåt annat än irritation..
Själv klart är det ens rätt att Överklaga men man skapar ofta en ovän för livet i praktiken..

Att fantisera ihop nåt om ljusinsläpp pga några få graders skillnad när ens eget hus är största boven till dåligt ljusinsläpp blir liksom aldrig riktigt seriöst.. vilket nog även smittar av sig här på forumet..

Ovilja till att förstå vad som ger en mörk bostad och nåt försök till att det minsann är grannens garage.. nej det huset hade upplevts mörkt även om det låg på en fjälltopp..vill man ha ljusare inne så finns det många lösningar för det och grannens garage tak är en minimal faktor ang ljusinsläpp


Att en Överklagan skulle nå framgång med ljusinsläpp som orsak är väldigt väldigt låg..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
J Johan175624 skrev:
Blir smått bedrövad över hur folk har börjat bete sig i detta forum. Brukade vara riktigt bra med konstruktiva svar från kunniga med- och fackmänniskor Nu bara irrelevanta ifrågasättanden från okunniga killgissare. Att nu folk lägger upp foton på TS hus utan, vad det ser ut som, godkännande är ju på gränsen till kriminellt.
Det är faktiskt inte ens i närheten av kriminellt
 
  • Gilla
erikjakan och 5 till
  • Laddar…
P Pln8421 skrev:
Hej
Fick ett brev från byggnads-nämden att min granne fått bygglov att ändra taklutningen på sitt garage som står på tomtgränsen utanför vårt kök med sina 2 fönster och huvudentre. . Detta enligt plan- och
bygglagen, PBL, (2010:900) kap. 9 § 41b
Det är redan mörkt inne då vi knappt ser himlen.
Deras befintliga garagetak har en tak konstruktion som fungerat sedan 1987 då deras garage byggdes. Det är 36 år sedan. Förra året bytte de gummiduk, som då borde hålla minst lika länge till. De flesta garagen i området har platta garagetak.
Jag förstår att han vill ha bättre avrinning men 80cm tycker jag är mycket.
Jag tänker prova att överklaga men då måste jag kanske ha förslag på alternativ?
Höja i deras framkant i stället?
Lägsta höjning men med bra avrinning? Deras avrinning är längst bort på höger när vi tittar it från köket.
Hälsningar Per
Det ser ju ut att vara 800 från tegelväggen så skillnaden mot nuvarande tak blir ju inte befintlig höjd + 800. Skillnaden blir ju kanske 300-400 mot nuvarande tak. Känns ju som att det inte lär påverka er.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
Anna_H Anna_H skrev:
Är era fönsterkarmar mörka på insidan också eller bara på utsidan?
Är buskarna vid garaget era eller grannens?
Hej Anna. Mörka på insidan också. Våra buskar.
 
P
Sidajope Sidajope skrev:
Det ser ju ut att vara 800 från tegelväggen så skillnaden mot nuvarande tak blir ju inte befintlig höjd + 800. Skillnaden blir ju kanske 300-400 mot nuvarande tak. Känns ju som att det inte lär påverka er.
Oj. Om det skulle vara fallet är det godtagbart.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vad jag vet så står varken adress eller annat i någon av bilderna. Ingen har intresse vart dessa bor och bilderna ger en lite klarare bild om hur det ser ut.
Hoppas de blir bra för båda parterna och att en dialog med grannen är otroligt viktig och är något fel, så radera inläggen om det är fallet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Skall trp-plåten läggas rätt behöver den ha 14 graders lutning så behöver taket höjas ca 1200 mm…
 
  • Gilla
Gabriella J
  • Laddar…
P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kan du förtydliga vilket håll lutningen är?
Kommer takets högsta punkt vara närmst er eller mot grannen? Alltså kommer regnvatten rinna mot din eller grannens tomt?
Högsta punkt närmast oss. De har stupröret i bortre hörnet, längst bort från oss.
 
P
P polaris78 skrev:
Överklagade av bygglov som är av "jag vill inte " karaktär har rätt låg möjlighet att uppnå nåt annat än irritation..
Själv klart är det ens rätt att Överklaga men man skapar ofta en ovän för livet i praktiken..

Att fantisera ihop nåt om ljusinsläpp pga några få graders skillnad när ens eget hus är största boven till dåligt ljusinsläpp blir liksom aldrig riktigt seriöst.. vilket nog även smittar av sig här på forumet..

Ovilja till att förstå vad som ger en mörk bostad och nåt försök till att det minsann är grannens garage.. nej det huset hade upplevts mörkt även om det låg på en fjälltopp..vill man ha ljusare inne så finns det många lösningar för det och grannens garage tak är en minimal faktor ang ljusinsläpp


Att en Överklagan skulle nå framgång med ljusinsläpp som orsak är väldigt väldigt låg..
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Skall trp-plåten läggas rätt behöver den ha 14 graders lutning så behöver taket höjas ca 1200 mm…
Dubbelfalsad plåt är både snyggare och kräver mindre rekommenderad lutning, 5,7 grader (men fler takstolar kanske = dyrare)
 
P
V VLJ skrev:
Vilket vädersträck ligger garaget i i förhållande från köksfönstret?
Nordväst
 
Visualisera hur det kommer att se ut genom att hålla upp en planka 80 cm ovanför tegelväggen. Ta kort innefrån och från sidan som du gjorde innan. Det kommer att skymma er sikt mot himlen mer än idag men eftersom det är en norrsida (enligt kartan) så tror jag inte det kommer påverka hur mycket ljus ni får ner i "gränden".

Klipp och ta ner växter så att du öppnar upp så mycket som möjligt. Snacka med grannen och fråga om han kan tänka sig att måla teglet och väggen mot er i någon ljus färg. Det kommer definitivt att göra stor skillnad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
P Pln8421 skrev:
Hej
Fick ett brev från byggnads-nämden att min granne fått bygglov att ändra taklutningen på sitt garage som står på tomtgränsen utanför vårt kök med sina 2 fönster och huvudentre. . Detta enligt plan- och
bygglagen, PBL, (2010:900) kap. 9 § 41b
Det är redan mörkt inne då vi knappt ser himlen.
Deras befintliga garagetak har en tak konstruktion som fungerat sedan 1987 då deras garage byggdes. Det är 36 år sedan. Förra året bytte de gummiduk, som då borde hålla minst lika länge till. De flesta garagen i området har platta garagetak.
Jag förstår att han vill ha bättre avrinning men 80cm tycker jag är mycket.
Jag tänker prova att överklaga men då måste jag kanske ha förslag på alternativ?
Höja i deras framkant i stället?
Lägsta höjning men med bra avrinning? Deras avrinning är längst bort på höger när vi tittar it från köket.
Hälsningar Per

[bild]

[bild]
[bild]
Ett garage som står ”på” tomtgränsen kan knappas få sådant bygglov som ytterligare kommer kränka er fasighetsgräns. Gå inte med på sånt. Ni har väl fått grannehörande, men inte medgivit?
 
  • Haha
  • Gilla
Arvid och 4 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Ett garage som står ”på” tomtgränsen kan knappas få sådant bygglov som ytterligare kommer kränka er fasighetsgräns. Gå inte med på sånt. Ni har väl fått grannehörande, men inte medgivit?
När ska folk lära sig. Generellt så gäller inga lagar och regler retroaktivt.
Sen kan dp visa väldigt mycket. Det kan vara så att i dp har man tänkt att de ska se ut just så. Även om det står en sak i pbl. så kan en dp frångå vissa mått. Dp ska styra hur det ska byggas i det området.
 
B
P Pln8421 skrev:
Hej
Fick ett brev från byggnads-nämden att min granne fått bygglov att ändra taklutningen på sitt garage som står på tomtgränsen utanför vårt kök med sina 2 fönster och huvudentre. . Detta enligt plan- och
bygglagen, PBL, (2010:900) kap. 9 § 41b
Det är redan mörkt inne då vi knappt ser himlen.
Deras befintliga garagetak har en tak konstruktion som fungerat sedan 1987 då deras garage byggdes. Det är 36 år sedan. Förra året bytte de gummiduk, som då borde hålla minst lika länge till. De flesta garagen i området har platta garagetak.
Jag förstår att han vill ha bättre avrinning men 80cm tycker jag är mycket.
Jag tänker prova att överklaga men då måste jag kanske ha förslag på alternativ?
Höja i deras framkant i stället?
Lägsta höjning men med bra avrinning? Deras avrinning är längst bort på höger när vi tittar it från köket.
Hälsningar Per

[bild]

[bild]
[bild]
▪️Känner inte dina grannar, men tror att du inte har något att vinna på att överklaga.
▪️Risken är nog snarare att ni startar ett ”krig” där era växter, armeringsnät osv kommer att omgående krävas (av grannen) att de tas bort av er. Dessa växter är till förfång för grannen, då hans garage blir lidande av växterna. Jag skulle ALDRIG acceptera att grannens växter klättrar upp på min byggnad! Alla som tagit bort växter som länge växt på en fasad vet att fasaden blir skadad av växterna.
▪️Ja, att det blir mörkt inne hos er, är ni ju själva skuld till. Vilka åtgärder HAR NI vidtagit för att få det ljusare inomhus? Dessa gigantiska överhäng som byggdes mycket på 70-80 talet är bara av ondo vad gäller ljusinsläpp. Om det vore en tvåplansvilla kanske det kunde vara okej, men i dessa en och en halvplanshus finns det verkligen ingen anledning.
▪️Min fundering är mer, om grannen kanske kan gå med på att måla höjningen och väggen, eller hela garaget i en vit/ljus färg. DET skulle gynna er.
▪️Samtidigt går ni ihop och NI målar om era fönsterkarmar i vit färg. Det skulle göra stor skillnad.
▪️Mitt råd till er är att LÅTA BLI att överklaga, men komma med ovanstående förslag till grannen. Det vinner ni alla på. Garaget i sitt nuvarande utseende är faktiskt ganska ”osnyggt”…. Ser slitet och gammalt ut. Får man skriva så? Vill inte göra någon ledsen, men vackert är det inte….
▪️Välj dina krig. Tänk på att ni ska bo sida vid sida….länge
❤️❤️❤️❤️
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.