P
Hej
Fick ett brev från byggnads-nämden att min granne fått bygglov att ändra taklutningen på sitt garage som står på tomtgränsen utanför vårt kök med sina 2 fönster och huvudentre. . Detta enligt plan- och
bygglagen, PBL, (2010:900) kap. 9 § 41b
Det är redan mörkt inne då vi knappt ser himlen.
Deras befintliga garagetak har en tak konstruktion som fungerat sedan 1987 då deras garage byggdes. Det är 36 år sedan. Förra året bytte de gummiduk, som då borde hålla minst lika länge till. De flesta garagen i området har platta garagetak.
Jag förstår att han vill ha bättre avrinning men 80cm tycker jag är mycket.
Jag tänker prova att överklaga men då måste jag kanske ha förslag på alternativ?
Höja i deras framkant i stället?
Lägsta höjning men med bra avrinning? Deras avrinning är längst bort på höger när vi tittar it från köket.
Hälsningar Per

Gång med stenplattor, växande grönska, tegelvägg, cykelkorg, fönster, molnig himmel, häck, rosor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning av en struktur, troligen en del av en byggnad eller möbel med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teknisk ritning av träkonstruktion med måttangivelser och förstärkningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Haha
perror
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nej, du behöver inga förslag på alternativ om du överklagar. Om du överklagar så prövas om beslutet överensstämmer med PBLs regelverk. Hur taken nu fungerar, om det är bytt duk på det och om det finns andra tekniska lösningar som är vettiga spelar alltså ingen roll för din överklagan.

Du måste ha sakskäl mot åtgärden om överklagan ska ha framgång. Att du får det mörkare i köket kan vara ett sådant sakskäl. Om det är troligt att det alls beaktas vet jag inte, kanske någon annan har erfarenhet av hur minskat ljusinsläpp påverkar bygglovsprövning i tätbebyggda områden?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 16 till
  • Laddar…
P Pln8421 skrev:
Hej
Fick ett brev från byggnads-nämden att min granne fått bygglov att ändra taklutningen på sitt garage som står på tomtgränsen utanför vårt kök med sina 2 fönster och huvudentre. . Detta enligt plan- och
bygglagen, PBL, (2010:900) kap. 9 § 41b
Det är redan mörkt inne då vi knappt ser himmelen.
Deras befintliga garagetak har en tak konstruktion som fungerat sedan 1987 då deras garage byggdes. Det är 36 år sedan. Förra året bytte de gummiduk, som då borde hålla minst lika länge till. De flesta garagen i området har platta garagetak.
Jag förstår att han vill ha bättre avrinning men 80cm tycker jag är mycket.
Jag tänker prova att överklaga men då måste jag kanske ha förslag på alternativ?
Höja i deras framkant i stället?
Lägsta höjning men med bra avrinning? Deras avrinning är längst bort på höger när vi tittar it från köket.
Hälsningar Per
No offence, men ert hus har ett ovanligt stort överhäng/takfot som gör att det är mörkt inne. Grannens ändring av garagetaket lär inte minska ljusinsläppet märkbart utifrån din bild, sorry.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 165 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, du behöver inga förslag på alternativ om du överklagar. Om du överklagar så prövas om beslutet överensstämmer med PBLs regelverk. Hur taken nu fungerar, om det är bytt duk på det och om det finns andra tekniska lösningar som är vettiga spelar alltså ingen roll för din överklagan.

Du måste ha sakskäl mot åtgärden om överklagan ska ha framgång. Att du får det mörkare i köket kan vara ett sådant sakskäl. Om det är troligt att det alls beaktas vet jag inte, kanske någon annan har erfarenhet av hur minskat ljusinsläpp påverkar bygglovsprövning i tätbebyggda områden?
Lade till 2 ritningar hur han tänkt göra.
 
  • Gilla
leifberggren
  • Laddar…
Det ser ännu mer löjligt litet ut med den ändringen. Om du vill ha en ovän som granne kan du testa att överklaga….
 
  • Gilla
Roger Fundin och 40 till
  • Laddar…
Jag har svårt att se problemet. Med ett så flackt tak kommer ju ändå hela taket att vara osynligt från ert fönster. Tror du då att det kommer att påverka ljuset?
Att det är mörkt beror nog till stor del på ert låga ock stora takutsprång.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 61 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ett tips till TS: Överklaga bara om du troligen vinner och det gäller något av rejäl betydelse för dig. Annars får du bara en ovän till granne och inget förbättras för dig. Det blir en lose-lose s a s.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 37 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Jag har svårt att se problemet. Med ett så flackt tak kommer ju ändå hela taket att vara osynligt från ert fönster. Tror du då att det kommer att påverka ljuset?
Att det är mörkt beror nog till stor del på ert låga ock stora takutsprång.
Klart att en höjning på nästan 1m närmast oss kommer märkas.
 
  • Gilla
jonle336
  • Laddar…
P Pln8421 skrev:
Klart att en höjning på nästan 1m närmast oss kommer märkas.
Knappast, störst del av höjningen sker dessutom bort från er.
 
  • Gilla
H_kan@88 och 10 till
  • Laddar…
Så länge det inte strider mot detaljplanen är det svårt att nå framgång i ett överklagande.
 
  • Gilla
Pln8421 och 1 till
  • Laddar…
Är inte höjningen åt andra hållet. Den sista ritningen tycks inte stämma överens med den näst sista, vilken gäller?
Takfoten på den sista ser låg ut.

Om de vill göra detta trotts en nylig renovering så beror det sannolikt på att det läcker, något platta tak gärna gör.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Yepp, se till så grannens takavvattning och snöras tas om hand på den egna fastigheten bara
 
  • Gilla
Pln8421
  • Laddar…
Så länge det inte strider mot detaljplanen är det svårt att nå framgång i ett överklagande.
 
  • Gilla
Pytt och 5 till
  • Laddar…
Man kan förstå att grannen inte vill ha platt tak. Troligtvis är 80cm ett mått som är lägsta för att få ett bra fall hela vägen.
Men som sagt läs igenom dp ordentligt. Där har du avgörandet.
Sen kolla pbl ordentligt. Därefter bedömmer du om det är läge att skaffa sig en ovän eller inte.
Men det är upp till dig. Vissa gillar ovänner andra inte. Så alla är vi olika.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Är era fönsterkarmar mörka på insidan också eller bara på utsidan?
Är buskarna vid garaget era eller grannens?
 
  • Gilla
Manette
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.