Nu börjar ju säsongen närma sig med stormsteg och snart står den första klippningen för dörren ;D

Jag behöver dock köpa ny klippare och vill gärna ha era erfarenheter/tips. Nu har jag en gammal handjagare som är lika gammal som huset (30år), antikvärde kanske? J

ag vägrar ha en bensindriven då jag är miljömedveten så antingen en eldriven, kanske med luftkudde eller en smidig och lätt handjagare.

Seså få höra nu vilka är era bästa tips??
 
Det finns väl gräsklippare med katalysator nu för tiden,typ Klippo m.fl ;)

Annars har Klippo en fin cylinderklippare på deras hemsida.

www.klippo.se
 
David_Q skrev:
Jag vägrar ha en bensindriven då jag är miljömedveten så antingen en eldriven, kanske med luftkudde eller en smidig och lätt handjagare.
Seså få höra nu vilka är era bästa tips??
Eftersom du inte vill ha en bensinklippar, vilket jag förstår, så skulle jag ge dig tipset att skaffa en elklippare eller en batteriklippare. Det beror ju helt om du vill "gå" med sladd eller inte...
Vi har haft våran sedan -97 och det är en elklippare. Skarvsladdar har man ett gäng så det räcker runt hela tomten ;D
När vi skaffade elklipparen hade vi en tomt på nästan 1200 kvm, idag har vi en något mindre tomt (nästan 700kvm). Folk tyckte vi var lite konstiga som köpte en elklippare till en så stor tomt. Men vi gav oss inte utan sa att vi tänkte på miljön och grannarna! En elklippare låter inte alls mycket jämfört med en bensinklippare...

Vår elklippare klipper gräset 2 ggr så det blir inget att kratta upp vilket medför att gräset får en naturlig gödning...

Lycka till!
Åk runt och titta på olika klippare. Hitta den som passar just ER!!!
 
Tack för tipsen, jag vill inte ha ett avgasmonster som retar grannarna om jag råkar klippa just vid söndagsmiddagen ::)

Har lurat på en luftkuddeklippare men jag vet inte...jag har ett lite känsligt förhållande till skarvsladdar så jag vet inte... :surprised:

Lutar ändå åt en handjagare tror jag....!!
 
Vi har ju inte mycket till gräsmatta att skryta med så vi köpte en handjagare.
Problemet med dem är att man måste hålla efter gräset mycket, mycket regelbundet. Blir gräset för långt så klipper den inte stråna.
Eftersom vi är lata till naturen så höll det inte länge. Har man väl tappat kontrollen över gräset..... ;D

Så det blev en Flymo elklippare (svävare). Den är faktiskt helst suverän och klipper det mesta man kastar den på. Slänter är en barnlek eftersom man kan "svinga" den i sidled.
Rekommenderas.
 
Husqvarnas Automover :)

Luta dig tillbaka medans den klipper åt dig.
Vem vet, kanske finns dom redan att hitta som begagnade ?
 
Vet ni om det finns någon gräsklippare som tål att man klipper ojämna gräsmattor med trädrötter, trädgårdsplattor och klippor som sticker upp? Antingen att man kan klippa tvärsöver dessa hinder, eller genom att man kan klippa precis intill hindret utan att få en två cenimeter bred kant med högt gräs kvar.
 
Jag köpte en Klippo med vibrationsdempare förra året. Jag går ut och klipper även om det inte är särskilt högt, det är en fröjd. Hade Stiga innan och skillnaden mellan plast kåpan på Stiga jämfört med Klippos som känns som gedigen gjutjärn är otrolig.
Mitt tips köp en Klippo
 
Jag har Stiga, och är inte imponerad.
Har lagat den säkert fem-sex gånger på två säsonger och den klipper inte särskilt bra.
Nästa gång Klippo...

Och helst åkgräsklippare ;)
 
Jag har en Batteridriven Stiga som heter "Stiga Batteri Multiclip 46". Ser ut som en vanlig Stiga motorklippare med plåtchassie och riktiga hjul. Min tomt är 750kvm vilket är ett gränsfall vad batteriet klarar med normallångt gräs.

Fördel att den är tyst och sladdlös. Rejäl konstruktion och riktiga hjul. Nackdel batteritiden (på min gamla modell).

Har sett att den idag har löstagbart batteri och ofta säljs med ett extrabatteri. Köpte min 2002 och då var batteriet fast monterat i klipparen. Kostar nu runt 4500:-
 
Förtsätt att klippa för hand - om inte Din ålder sätter begränsningen. Laga den gamla apparaten - den är troligen stabilare än nya.

En elklippare låter inte alls mycket jämfört med en bensinklippare...
Inte obetingat korrekt. Vår granne hade en sladdiven elektrisk klippare (Blacl an Decker) som hade ett mycket obehagligt oljud, även om ljudet mätt i dB antagligen var tystare än en bensinmotor driven. Vi blev (tyvärr) nöjda nör B&D:n brände.

Men jag antar att Du vördade läsare inte klipper gräset just när Din granne har satt sig där ute för att fika eller äta middag. Det gjorde vår granne. Och kanske därfor tyckte B&D:n att det var dags att lägga av ..
 
Bor man i ett villakvarter, så bör man under sommartid alltid höra en gräsklippare. Likaså hammarslag och ljud av vedkap/cirkelsåg. Addera sedan med hundskall och landhockeybarn. Helt OK för mig. Igår (söndag) var det gräsklippare igång hela dagen. Jag passade också på att klippa. Min gamla klippo är inte så tyst av sig =)

Dessutom håller de på att dra fjärrvärme i kvarteret, så det är aldrig tyst =)


 
Du glömde vinkelslipen, Mangelito.

I vintras fick mina grannar njuta av ljudet från en tigersåg i en oljetank. Det är grejer det, men det blir ännu roligare om man sitter i tanken och sågar.
 
Det är bra att man hör folk arbeta. Då blir man påmind att själva resa sig från soffan =)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.