Hej!

Jag skulle vilja ha lite tips på en liten smidig datapanel att montera i mitt hus. har tänkt mig ett cat 5e nät med 8-10 uttag.

Jag skall alltså ha panelen i ett utrymme där jag monterar router och modem mm för att sedan kunna "patcha" ut till aktuella uttag.
 
Om du inte vill ha en fullbred 19"-panel så finns det patchboxar.

Tex på www.kjell.com > Datortillbehör / Nätverk/Bredband / Installationsmaterial / Patchbox / 38933

Fast 8 uttag är inte mycket. Du kommer framöver att upptäcka att du är i behov av flera uttag. Bättre med hel panel. Tar inte mycket plats och kostar heller inte mycket mer.
 
Ja det kanske blir lite med 8st. Hade tänkt mig att dra fram 1 uttag till varje sovrum,kök+att jag skall dra fram till
platser där jag tror att jag skall ha tv apparater.

Vart skulle du reckomdera att man skall sätta uttag?
 
Inte helt fel att lägga även tele i dessa slingor, så jag rekommenderar 2 uttag i varje rum.
 
Precis
Om du har möjlighet att dra dubbla kablar, så ska du se till att sätta dubbeluttag där det är praktiskt möjligt.

Sedan är det tankeplanering som gäller. Börja med de ställen du vet att du vill ha uttag. Inkludera även telefoner i tankarna. Titta genom varje rum och tänk efter hur det kan tänkas användas i framtiden. Barn som växer upp kommer att vilja plugga in Xboxar och andra prylar senare.

Sovrum, arbetsrum, kök, vardagsrum är givna platser. Sen finns det mindre "givna" platser som även kan vara bra. Jag har tex även ett uttag i relaxen.

Om du kan eftermontera uttag senare på vissa platser så kan du ju vänta lite med detta om du vill. De platser som du har åtkomst till nu, men där du inte kommer att kunna eftermontera uttag bör tillägnas en extra tanke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.