M
S Styrman_jansson skrev:
Det är väl så att ibland är det svårt att skilja på vad man behöver och vad man vill ha.

Jag har gått från bil med adaptiv farthållare till bil utan. Första veckan tänkte jag lite på det men efter det så har jag bara reflekterat över det ett fåtal gånger under gångna året.

Likaså gick jag från automat till manuell låda på andrabilen och växlingen sitter ju ändå i ryggmärgen så det var också bara någon vecka (Däremot så irriterar jag mig lite på att lådan är 5-växlad och inte 6).
Beror det inte lite på om man använder det eller inte. Jag använder dagligen autonoma farttjofräsen, sitta i bilkö utan den och automat, nej tack! Självparkeringsfunktionen, aldrig använt, behövs nog inte på nästa bil. Backkameran tittar jag aldrig på när jag backar, faller nog bort också. Självstyrningstjofräsen har jag kopplat bort, tillför inget till min körning.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
RoTe
Jag har nog aldrig känt mig så gammal som när ni jämför funktioner på bilar jag aldrig hört talas om. Blev tvingad att köra kompisens ganska nya VW en gång pga han var för lat att ta körkort och den bara klagade på att jag var trött hela tiden och radarhelvetet gjorde att jag såsade bakom folk istället för att köra om. Bestämde mig ungefär då att aldrig köpa en ny bil.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Radarfarthållare fick jag på de Golf7 jag började med kan det varit 2012-13 och hade på alla bilar jag haft fram till för ett år sen. Sista tre bilarna hade även lane keep och blind spot radar. Jättebra funktioner - både i köer, bekvämlighet på motorväg och säkerhetsmässigt. Den tesla jag hade som hyrbil i somras var inte så mkt bättre än sista Passat GTE 2020 jag hade, de tidigare VW jag hade funkade "självkörning" uselt på.

Jag har inget av detta nu på min Zoe. Det är faktiskt något jag saknar. Plötsliga köstopp samt kökörning är nåt som är vanligt på essingeleden som jag åker flera gånger i veckan. Nästa bil hoppas jag ska ha dessa funktioner. Men konjunktur, höjda förmånsvärden och prisläge på elbilar gör att jag härdar ut i Zoen ett år till (eller mer).

Att fysiska knappar inte finns är ett skit. Tror det diskuterades att även blinkersspaken tydligen är borta på tesla, och jag försökte notera hur mkt jag vrider på ratten vid "normal" rondellkörning... Och ja, jag vrider mer än 180 grader i vissa rondeller. Om det vore lätt eller svårt att manövrera blinkers då vet jag inte.
 
S Styrman_jansson skrev:
Det är väl så att ibland är det svårt att skilja på vad man behöver och vad man vill ha.

Jag har gått från bil med adaptiv farthållare till bil utan. Första veckan tänkte jag lite på det men efter det så har jag bara reflekterat över det ett fåtal gånger under gångna året.

Likaså gick jag från automat till manuell låda på andrabilen och växlingen sitter ju ändå i ryggmärgen så det var också bara någon vecka (Däremot så irriterar jag mig lite på att lådan är 5-växlad och inte 6).
Glömde skriva även fyrhjulsdrift. Men lillbilen har inget av det, bara vanlig farthållare, men den körs till 99% bara kortresor/stad.
 
P Prodigys skrev:
Ju fler fysiska vred eller knappar för diverse funktioner desto bättre. Behövs inte mycket mer än radio med bt och handsfreefunktion, ac och rövgrill. Fartbegränsare är trevligt när man kör med släp men inte något krav.
Nja, jag tycker visserligen själv att fysiska knappar/vred är bättre, men det kan ju slå över åt andra hållet också så att det blir plottrigt och svårt att hitta rätt med för många knappar också.
 
 
Isakare Isakare skrev:
Dacian jag håller på med fick nerslag på att tutan inte fungerade, mätte och kollade lite utan att förstå varför (tutknappen sitter i blinkesspaken)
Googlade, trasig spak var vardagsmat, på Autodoc fanns 33 olika spakar att köpa !!!
Kommer ihåg att den var storsäljare när jag jobbade med reservdelar. Men det fanns bara ett par att välja på för SVENSKA marknaden.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Glömde skriva även fyrhjulsdrift. Men lillbilen har inget av det, bara vanlig farthållare, men den körs till 99% bara kortresor/stad.
Ja det kan vara bra att ha. Har haft 2st fyrhjulsdrivna bilar men efter att vi gjorde oss av med husvagnen så har vi inte något behov längre utan klarar oss bra med 2-hjulsdrift fast vi bor på landet. Vi prioriterade låg förbrukning istället.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Beror det inte lite på om man använder det eller inte. Jag använder dagligen autonoma farttjofräsen, sitta i bilkö utan den och automat, nej tack! Självparkeringsfunktionen, aldrig använt, behövs nog inte på nästa bil. Backkameran tittar jag aldrig på när jag backar, faller nog bort också. Självstyrningstjofräsen har jag kopplat bort, tillför inget till min körning.
Ja precis! Skulle jag pendla in till Stockholm från någon förort skulle jag nog värdera det högre. In till Linköping från där jag bor kan det visserligen bli lite kö någon gång ibland men det är snart över. Därav lägger jag inte så mycket vikt på sådant som jag endast behöver ett fåtal gånger. Sedan är jag en så där person som älskar en tight manuell låda att vispa runt lite i och gillar inte alls tradionella automatlådor med ”gummibandseffekt”. Dubbelkopplingslådor kanske skulle funka men har för lite erfarenhet av dem och är lite rädd för driftsäkerheten på dem.
 
S Styrman_jansson skrev:
Dubbelkopplingslådor kanske skulle funka men har för lite erfarenhet av dem och är lite rädd för driftsäkerheten på dem.
Dom är inte roliga när det är dags för service....4500:- för ett oljebyte...
 
M
S Styrman_jansson skrev:
Ja precis! Skulle jag pendla in till Stockholm från någon förort skulle jag nog värdera det högre. In till Linköping från där jag bor kan det visserligen bli lite kö någon gång ibland men det är snart över. Därav lägger jag inte så mycket vikt på sådant som jag endast behöver ett fåtal gånger. Sedan är jag en så där person som älskar en tight manuell låda att vispa runt lite i och gillar inte alls tradionella automatlådor med ”gummibandseffekt”. Dubbelkopplingslådor kanske skulle funka men har för lite erfarenhet av dem och är lite rädd för driftsäkerheten på dem.
Jag håller med, min volvo-sliromat är hemsk jämfört med min golfs dsg. Min dsg är varianten med kopplingarna i oljebad och den ska hålla sägs det. Torrlamelllådan i dom motorsvagare bilarna är nog inga konstigheter heller idag. Men bökar man runt med släp mycket så ska den nog undvikas.
 
R roli skrev:
Dom är inte roliga när det är dags för service....4500:- för ett oljebyte...
Precis det jag är rädd för.
 
M
R roli skrev:
Dom är inte roliga när det är dags för service....4500:- för ett oljebyte...
3700kr betalade jag för att byta i min DSG 250 hos Volkswagen Gbg.
Detaljerad faktura eller arbetsorder med artiklar och priser, sannolikt från bilverkstad.
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag håller med, min volvo-sliromat är hemsk jämfört med min golfs dsg. Min dsg är varianten med kopplingarna i oljebad och den ska hålla sägs det. Torrlamelllådan i dom motorsvagare bilarna är nog inga konstigheter heller idag. Men bökar man runt med släp mycket så ska den nog undvikas.
Ja i fallet mycket finlir med släp ser jag absolut en finess med momentomvandlarlådor. Att finparkera husvagn på trång camping med manuell ger lätt en viss lamellodör.

Men sedan beror det ju på hur mycket man gör det. Vi körde kanske 2-300mil husvagn om året och kunde räkna gångerna när det varit gött med automat på en hand. Ställt mot de övriga 1700milen vi körde så var det inte motiverat att välja bil baserat på några få undantag.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Skillnaden är att bränslebilars bränsle brinner upp rätt fort när det rinner ut när tanken som är gjord av plast smälter. Batteribilarna har inkapsling av stål och sjuhelvetes kapacitet i varje cell. Men men, blunda du.
Jag blundar inte. Du gör det tydligen.

Hur många elbilar brann förra året sa du nu ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.