Hej, jag har beställt ett Green Room Season-växthus från Willab (motsvarande sen vår, tidig höst). Kommer i princip användas som uterum. Att det inte är helt tätt är jag medveten om. Kommer ej vara uppvärmt annat än tillfälligt.

Växthuset kommer placeras på befintlig trall (bjälklag på grus) och jag funderar hur man ska göra med golvet/underlaget. Uppskattar om det är fritt från drag, något isolerat för komforten, hindrar krypen från att komma upp (står nära skog) och så klart inte leder till fuktproblem. Jag har ingen djupare kunskap men försökt läsa mig till litegrann i äldre trådar här på forumet.

Min tanke är denna ordning, uppifrån och ner:
  1. Uterumsmatta
  2. Någon form av skiva för styvhet (spånskiva)?
  3. Underlagsfoam (mot gnissel)
  4. Cellplast XPS 50 eller 70 mm
  5. Underlagsfoam (mot gnissel, kanske onödigt?)
  6. Plastfilm som kryper under växthusprofilen, där det också läggs en cellgummilist (stoppa fukt komma in)
  7. Befintlig trall
Vad tror ni om det där?
 
Hej,
Har du trall underst så riskerar du nog att den kommer ruttna sönder, eller iaf vara fuktig och kan då ev lukta, även om den är tryckad.
Du kommer ju spärra in fukten om du lägger tex plast/XPS ovanpå.

Möjligen om du lägger plast under trallen först, för att minska markfukt.
Dt är inte helt trivialt att göra en sådn "upp-och-ned" konstruktion dock: Normalt bör du göra cellplast nederst, sen tex betong/sten, eller möjligen trall om det kan luftas och rinna av ngn stans, och ovanpå det en matta för trivsel

Skall du ha det som växthus är det ju inte bra med tex spånskiva/trä, då det kan komma vatten ovanifrån också (om man slabbar när man vattnar/kondens från växter osv)
 
Tack för svar.

Marken under trallen är utgrävd och jag tror det kan vara dränerat och ligga isolerskivor där under redan (med generös mängd grus ovanpå), så eventuellt hålls en del fukt borta pga det. Men området med luft mellan grus och trall är dock inte särskilt luftat så fukten kanske stiger upp mot trallen. Marken i sig är väldränerade (Pinnmo).

Om jag sätter plast under trallen är jag dock rädd att fukten spärras in, om det är tätt uppåt också?

Fanns en del andra trådar här där man placerat uterum på befintlig trall utan vad jag kunde se isolera underifrån. Men visst känns det som en rimlig risk.

Vatten ovanifrån ska inte vara ett problem, kommer inte användas som ett riktigt växthus (även om det kommer finnas några växter där).
 
Växthuset har monterats. Det sattes aldrig någon tätningslist mellan sockel och stomme, så det tränger/rinner in små mängder vatten längs trallen en bit in. Går det kanske i efterhand få till en list... men vet inte om det är en bra idé köra upp det med domkraft om ens det går få dit en nånstans.

Kanske nån tätningsmassa mot sockel och trall som är beständig!?

Men sen är det dilemmat med nåt form av golv. Tätas det för hårt kanske det blir fuktskadat med risk för lukt inne, om det inte är helt tätt. Lägger jag bara en matta på blir det ju ingen isolering alls med risk för att det ändå stiger upp luft eftersom altanen den står på inte är speciellt luftad underifrån. Tätas det 100% kommer det säkert inte upp nån luft men då kortas väl livslängden på trallen/underredet betydligt.

Hmmm... någon som har fler tankar?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.