13th Marine 13th Marine skrev:
Du kan alltså inte svara på frågan?
Jo jag svarade ju på din fråga, då får du ställa om den.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo jag svarade ju på din fråga, då får du ställa om den.
Nej det har du inte, var står det i din länk om att det inte skulle vara någon miljövinst med att rengöra och återvinna förpackningar?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nej det har du inte, var står det i din länk om att det inte skulle vara någon miljövinst med att rengöra och återvinna förpackningar?
Nej men man definierar ju inte vad miljövinsten egentligen är, "piska-morot"...
Jag kan inte se den.
 
P paralun skrev:
Nej men man definierar ju inte vad miljövinsten egentligen är, "piska-morot"...
Jag kan inte se den.
Tack!
Det stod helt enkelt inget om det, då förstår jag inte varför du länkade till det hela ens...
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Tack!
Det stod helt enkelt inget om det, då förstår jag inte varför du länkade till det hela ens...
Jo jag försökte finna bakgrunden till det här och hittade det utan någon definition av miljövinsten.
Och nu ska det bara genomföras... utan någon konsekvensanalys.
 
P paralun skrev:
Jo jag försökte finna bakgrunden till det här och hittade det utan någon definition av miljövinsten.
Och nu ska det bara genomföras... utan någon konsekvensanalys.
Men du har ju länkat till dokument om HUR man ska samla in, det förvånar mig inte alls att VARFÖR står någon annanstans.
Bara för du inte hittar det betyder ju inte det att analysen inte är gjord.

Konsensus verkar ju ändå vara att återvinning är bättre än att bränna det direkt, kan du hitta någon rapport som visar på motsatsen så tar jag tacksamt emot den.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Men du har ju länkat till dokument om HUR man ska samla in, det förvånar mig inte alls att VARFÖR står någon annanstans.
Bara för du inte hittar det betyder ju inte det att analysen inte är gjord.

Konsensus verkar ju ändå vara att återvinning är bättre än att bränna det direkt, kan du hitta någon rapport som visar på motsatsen så tar jag tacksamt emot den.
Jo det borde funnits en analys i det som las fram för riksdagen första gången.
Men vi får se vad som händer? jag är ganska säker på att ett antal rehållningsbolag får svårigheter med sin budget, IRL!
 
S sprucetwig skrev:
Alvesta och Ljungby. Alvesta drar igång redan den här veckan med utdelning av påsar.

[länk]

Om det fungerar bra i sorteringsanläggningen känns ju olikfärgade påsar som en riktigt bra lösning utan några större nackdelar.
Och så RUS i Högdalen nästa år.
 
barfotabarnet barfotabarnet skrev:
Någon som vet om det är okej att ha en grind framför soptunnorna? Typ som på bifogad bild. Har googlat och hittat lite olika riktlinjer så gissar att det kanske är olika i olika kommuner? Någon som har grind utan att ha fått klagomål?
ÄR NI HELT SNURRIGA? Vid cirka inlägg # 60 spårade det helt ur. Efter det; vad har inläggen med ursprungsfrågan att göra?
 
  • Haha
AndersS och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Tack!
Det stod helt enkelt inget om det, då förstår jag inte varför du länkade till det hela ens...
Du har fått samma svar som jag frågat efter tidigare om hushållsnära insamling. Finns inga källor att länka till.👍
 
Fotografen Fotografen skrev:
Linköping har haft grönpåse för kompostavfall i flera år, det finns väl fler färger? Jag vet inte hur bra/dåligt detta har fungerat i någon verklighet, något negativ hör man aldrig.
I Kalmar län har de gröna påsarna skapat problem med plast i jorden.
Svenskbiogas produktion i Lkgg blev ju för dyr att köra stadsbussarna på.
 
F fribygg skrev:
I Kalmar län har de gröna påsarna skapat problem med plast i jorden.
Svenskbiogas produktion i Lkgg blev ju för dyr att köra stadsbussarna på.
Stämmer bra, har varit problem att separera plasten i hushållsavfallet och sett det på fält med gödselspridning.
Påstås att det nu är löst, men inte sett resultat av xx miljoner i uppgraderad hantering.
 
Unikt namn
13th Marine 13th Marine skrev:
Jadu, det finns säkert undersökningar om det, skulle miljövinsten vara minimal antar jag att vissa regeringspartier på högerkanten skulle protestera högljutt.
Men nu hörs det argumentet främst av de som helst inte vill ändra sitt beteende 😉

Men hittar du någon undersökning går du gärna dela med dig 😉
Min erfarenhet är att det är omöjligt att hitta uträkningar, så jag tänker inte lägga ner mer tid på det.

Jag är bara skeptisk till att vi ska rengöra våra sopor med varmvatten innan vi kastar dom.

Det känns som ett virrigt irrationellt beteende när man med andra handen laddar en diskmaskin som är så snålspolande att man är tvungen att fördiska för hand så att sen inte ska gegga igen.

Sorteringen i sig har jag inget problem med så länge som den är någolunda enkel att genomföra. "Det ska va lätt att göra rätt" och allt det där.

4facks kärl är i alla fall bättre än att jag ska åka med 90% av mina (rengjorda) sopor till en FTI-station, medan sopbilen som kommer hem till mig tar de sista 10 procenten matavfall/hushållssopor.
 
MrJay MrJay skrev:
Vid ett tillfälle hade vi våra långt inne på tomten, ca. 30m, för att jag inte ville de skulle tömmas (sommarstuga, soptunnorna var tomma och de brukade ställas tillbaka med locket öppen). Trots det gick de in och hämtade soptunnorna, ingen extra räkning eller så. Frågan är om de verkligen får göra så..
Här tömmer dom inte ens om man glömt vända på tunnan så det står med handtaget utåt. Men de tar sej gärna tiden att hämta en lapp som de fäster på tunnan där det står att tömningen inte kunde genomföras. 😳
 
G Gripagården skrev:
Här tömmer dom inte ens om man glömt vända på tunnan så det står med handtaget utåt. Men de tar sej gärna tiden att hämta en lapp som de fäster på tunnan där det står att tömningen inte kunde genomföras. 😳
Gör ett enkelt test.
Varje dag i en månads tid vänder du din tunna 100 gånger i rad och sen skriver du i tråden hur det känns i kroppen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.