H heimlaga skrev:
Jag skulle säga att jag är ett unikum mest för att jag vägrar att bli sittande hemma väntande på bidrag resten av livet så som man förutsätts och förväntas göra när man har knapert att börja ifrån.

Det färdigtänkta alternativet som man förutsätts välja om man inte vill sitta hemma och vänta på bidrag är att flytta till någon storstadsförort och försöka få arbete där. Eftersom alla förutsätts gå den vägen har det visat sig bli allt hårdare konkurrens om möjligheterna där och allt fler som i stället blir bidragstagare i storstadsförort. Som bidragstagare bland främlingar i en sämsta sortens storstadsförort blir det ofta antingen psykpiller eller knark eller kriminalitet eller alla på en gång och då plötsligt passar man in i alla normer och fördomar.

I stället för att gå den utstakade vägen så försöker jag ta mig framåt på alla möjliga andra vis och då blir det okonventionella lösningar.
Jag blir bara så förbannad och frustrerad på såna här onödiga hinder.
Ett tips i all välmening, släpp 90% av allt du inte tycker inte är bra, ogillar och blir förbannad på, fokusera istället på det positiva. Det man inte kan påverka är ingen mening att bränna krut på, inte ens i forumtrådar. Du får rådet gratis av en som är äldre och förhoppningsvis lärt sig det genom livet.👍
 
  • Gilla
AXS och 6 till
  • Laddar…
MultiMan
H heimlaga skrev:
Det är sant men problemet är att nästa generationens bilar efter den här är så komplicerade att när de har fallit i pris till en nivå som jag har råd att köpa är de inte längre reparerbara på begränsad budget. Transiten är redan på yttersta gränsen för vad som går att hålla igång med rimliga kostnader.

Köp en 15-20 år gammal 2020-talsbil för 20000 kronor med 10000 kronor kvar i budgeten att reparera den för. Kör sedan med den i 20år utan att lägga några stora pengar i den. Rapportera sedan hur det gick.
Jag är uppe i 10 år nästa år och har då inte reparerat för mer än runt 5000 (nya bromskivor/belägg tyngsta posten och några givare samt värmekran (det är ju en SAAB!)). Gav 25 000kr 2014 för en 2002 9-5 Linear med ny turbo, ny SID, garantiutbytt AC-panel och tändkassett samt lite annat jag glömt (servad på verkstad hela tiden, därför fixad).
Har nya kränghämmarstag liggandes köpta på Trodo för 300, för de är slut. Och handbromsvajern hade egentligen bytas men bilen står stilla än och besiktningen klagar inte, så det får vara.

Eftersom vi ska prata om att vara sparsam så kör jag fortfarande på samma Michelin sommardäck som följde med bilen. De har slitits helt jämnt (roterats) och är nu 2,5mm kvar så de byts nästa år (till i princip gratis 17-tums originalfälgar med bra däck som jag fick med en reservdelsbil för 3000 (samma år, färg men Vektor), men inte behövt använda något ifrån, än). Aldrig haft problem med regn eller vägfäste, så bra däck kan hålla länge om man inte kör så mycket. Vinterdäcken är dock bytta men är mäkta besviken på dyra Hakka9, så det blir något annat nästa gång. Mina är gjorda i den dåvarande ryska fabriken, så det kan ju vara en förklaring, som jag tyvärr inte rådde över.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag är uppe i 10 år nästa år och har då inte reparerat för mer än runt 5000 (nya bromskivor/belägg tyngsta posten och några givare samt värmekran (det är ju en SAAB!)). Gav 25 000kr 2014 för en 2002 9-5 Linear med ny turbo, ny SID, garantiutbytt AC-panel och tändkassett samt lite annat jag glömt (servad på verkstad hela tiden, därför fixad).
Har nya kränghämmarstag liggandes köpta på Trodo för 300, för de är slut. Och handbromsvajern hade egentligen bytas men bilen står stilla än och besiktningen klagar inte, så det får vara.

Eftersom vi ska prata om att vara sparsam så kör jag fortfarande på samma Michelin sommardäck som följde med bilen. De har slitits helt jämnt (roterats) och är nu 2,5mm kvar så de byts nästa år (till i princip gratis 17-tums originalfälgar med bra däck som jag fick med en reservdelsbil för 3000 (samma år, färg men Vektor), men inte behövt använda något ifrån, än). Aldrig haft problem med regn eller vägfäste, så bra däck kan hålla länge om man inte kör så mycket. Vinterdäcken är dock bytta men är mäkta besviken på dyra Hakka9, så det blir något annat nästa gång. Mina är gjorda i den dåvarande ryska fabriken, så det kan ju vara en förklaring, som jag tyvärr inte rådde över.
Det låter ju bra men är ju knappast en 2020tals bil
 
MultiMan
A AndersS skrev:
Ett tips i all välmening, släpp 90% av allt du inte tycker inte är bra, ogillar och blir förbannad på, fokusera istället på det positiva. Det man inte kan påverka är ingen mening att bränna krut på, inte ens i forumtrådar. Du får rådet gratis av en som är äldre och förhoppningsvis lärt sig det genom livet.👍
Jag tycker nog att @heimlaga ägnar mycket tid åt det som är bra och driver sig framåt så mycket han kan.

En del människor, inklusive mig, kan inte släppa 90% av det som format en och är en integrerad del av en själv (gått hundratals eller troligen tusentals timmar i terapi sedan 6-års åldern pga mardrömsförhållanden som jag inte kunde påverka, helt meningslöst ändå). Höll på att dö redan vid 2 år genom elström pga lämnad vind för våg. På samma sätt föll jag handlöst flera meter vid 3 och komprimerade ryggen rejält, minns fortfarande smärtorna. Det var ingen bra start som sedan bara visade sig bli värre. Skriver detta mest för att påminna om att det en människa har som bakgrund och referenser kan vara väldigt olika. Därför kan råd typ "fokusera på det positiva" både kännas väldigt gammalt och gränsa till en förolämpning. Har man överlevt svåra saker så förstår man vikten av glädje och positivitet, men jag varken kan eller vill radera det som hänt.

Att minnas det som hänt är ett viktigt bibliotek att bläddra i, lära av och för att inte begå samma misstag igen, både genom eget handlande eller genom andras. Det handlar inte om att vara bitter, eller någon annat negativt ord.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Sedan håller jag med dig om att Nokias däck inte är så bra. I början är dom riktigt bra men dom tar snabbt slut. Jag tror att Michelin är bland dom billigaste däck man kan ha om man mäter kostnad/km istället för i inköpspris. Med det sagt så ska jag erkänna att jag själv inte har köpt Michelin
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vem gör bra lågfriktionsdäck för bra bränsleförbrukning? Sommardäck alltså, 195/65 R15. Michelin igen?

Har alltid kört Nokia eller nåt koreanskt men kanske man ska prova Michelin nästa gång.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Vem gör bra lågfriktionsdäck för bra bränsleförbrukning? Sommardäck alltså, 195/65 R15. Michelin igen?

Har alltid kört Nokia eller nåt koreanskt men kanske man ska prova Michelin nästa gång.
Michelin är alltid bra. Dom missade någon gång med ett dubbdäck. Det var inte i toppklass men ändå bra. Jag kör just nu på Kumho ecowing dom tycker jag är riktigt bra har dock bara haft dom den här sommaren. Hade tidigare Dunlop men tyckte inte dom var speciellt bra alls. Goodyear tycker jag blivit ganska dåliga. Hankook har bra däck iaf deras vinterdäck är riktigt bra. Pirelli är säkert bra. Landsail har många varit nöjda med. Men det är nästan bara dom stora dyrare märkena som har nått upp till bästa klassen när det gäller bränsleförbrukning av vad jag sett.

Har sett några billighetsmärken som haft 6mm mönsterdjup som nya istället för 8mm
 
MultiMan
Mina gamla Michelin är så kallade lågfriktionsdäck och de har ju både haft bra fäste, livslängd och bilen rullar väldigt lätt på sommardäcken. Michelin var bäst i min barndom (aldrig obalanserade/orunda var nog främsta argumentet då), men sedan har jag bytt fram och tillbaka mellan Michelin och andra märken, även med vinterdäck och Michelin har varit bäst sett till alla parametrar, så nästa gång blir det Michelin vinterdäck också.

Körde både nyare sorters Hankook och Kumho på BMW:n och framförallt Kumho hade riktigt bra fäste, samt 100% konsekvent vid hårdkörning, men livslängden inte ens hälften av Michelin.
 
hsd
DennisCA DennisCA skrev:
Skulle vilja se liknande med en OG900 Saab, verkar inte hitta något. Bara personliga erfarenheter som inte är lika pålitliga, typ en om en partiell frontalkrash likt volvo / renault testet där Saaben klarade sig bra, halva framdelen av bilen inmosad mot brandväggen på saaben, men kupen förblev intakt. Oklart vilken hastighet det hände i.

Oavsett vill man ha upp säkerheten på vägarna måste moderna bilar vara av en sån typ att de kan leva så länge de kan bli begagnade bilar åt någon annan, och det betyder de måste vara tillräckligt enkla och billiga att serva och inte för svåra och inlåsta i diverse BS system med en massa onödigt lull-lull.

Sen är det också så att många av dagens moderna, säkra biar, är säkra för den som kör. För cyklister och fotgängare är de riktiga mördarmaskiner. Många av dagens bilar är så absurt höga med höga huvar också att de är farliga för barn. För inte länge sen i USA blev en 4 årig flicka krossad till döds av en SUV när hon gick över gatan med sin familj. Bilen hade stannat vid övergångstället men p.g.a. de stora döda zonerna som finns på dessa bilar såg inte chauffören att flickan inte gått över och körde ihjäl henne.

Så nån sorts regelverk bör införas för hur bilar får och ska se ut, begränsningar på huvars höjd och sånt som skapar döda vinklar, bilar ska inte bara vara säkra för de som kör i bilen. Bör också börja tänkas på fotgängare, cyklister, samt de i andra bilar. Sedanen är en bra bilform tänkt ur detta perspektiv.
OG???



Original Gangsters, förkortning OG, är ett kriminellt gäng med bas i Göteborg som också har medlemmar i bland annat Stockholm, Halmstad, Borås, Jönköping, Södertälje, Vingåker och Malmö. Ledare och grundare av verksamheten är Denho Acar.
 
  • Haha
Patrik440
  • Laddar…
Vad man brukar kalla första gen av 900an
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Skulle vilja se liknande med en OG900 Saab, verkar inte hitta något. Bara personliga erfarenheter som inte är lika pålitliga, typ en om en partiell frontalkrash likt volvo / renault testet där Saaben klarade sig bra, halva framdelen av bilen inmosad mot brandväggen på saaben, men kupen förblev intakt. Oklart vilken hastighet det hände i.

Oavsett vill man ha upp säkerheten på vägarna måste moderna bilar vara av en sån typ att de kan leva så länge de kan bli begagnade bilar åt någon annan, och det betyder de måste vara tillräckligt enkla och billiga att serva och inte för svåra och inlåsta i diverse BS system med en massa onödigt lull-lull.

Sen är det också så att många av dagens moderna, säkra biar, är säkra för den som kör. För cyklister och fotgängare är de riktiga mördarmaskiner. Många av dagens bilar är så absurt höga med höga huvar också att de är farliga för barn. För inte länge sen i USA blev en 4 årig flicka krossad till döds av en SUV när hon gick över gatan med sin familj. Bilen hade stannat vid övergångstället men p.g.a. de stora döda zonerna som finns på dessa bilar såg inte chauffören att flickan inte gått över och körde ihjäl henne.

Så nån sorts regelverk bör införas för hur bilar får och ska se ut, begränsningar på huvars höjd och sånt som skapar döda vinklar, bilar ska inte bara vara säkra för de som kör i bilen. Bör också börja tänkas på fotgängare, cyklister, samt de i andra bilar. Sedanen är en bra bilform tänkt ur detta perspektiv.
Moderna bilar har sensorer och kameror som hanterar det du beskriver av olyckor. Så SUV eller inte så är orsaken avsaknad av säkerhetssystem. Vår snart 7-åriga Volvo har det och många andra har det, de både bromsar och varnar föraren. Sedan kan det idag vara tillvalsfunktion. Min första nya SAAB 900 -81 var inte alls säkrare utan några sådana system.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag tycker nog att @heimlaga ägnar mycket tid åt det som är bra och driver sig framåt så mycket han kan.

En del människor, inklusive mig, kan inte släppa 90% av det som format en och är en integrerad del av en själv (gått hundratals eller troligen tusentals timmar i terapi sedan 6-års åldern pga mardrömsförhållanden som jag inte kunde påverka, helt meningslöst ändå). Höll på att dö redan vid 2 år genom elström pga lämnad vind för våg. På samma sätt föll jag handlöst flera meter vid 3 och komprimerade ryggen rejält, minns fortfarande smärtorna. Det var ingen bra start som sedan bara visade sig bli värre. Skriver detta mest för att påminna om att det en människa har som bakgrund och referenser kan vara väldigt olika. Därför kan råd typ "fokusera på det positiva" både kännas väldigt gammalt och gränsa till en förolämpning. Har man överlevt svåra saker så förstår man vikten av glädje och positivitet, men jag varken kan eller vill radera det som hänt.

Att minnas det som hänt är ett viktigt bibliotek att bläddra i, lära av och för att inte begå samma misstag igen, både genom eget handlande eller genom andras. Det handlar inte om att vara bitter, eller någon annat negativt ord.
Ta inte illa upp nu, men det är inget vi i forumtrådar kan hantera. Oftast blir det bara tråkiga diskussioner som inte är till hjälp för någon.
 
SUV och stora bilar är osäkrare och det finns statistik på det, kameror och sånt är plåster på en dålig design.

Sluta göra bilar som ser ut så helt enkelt, kameror och sånt ska vara komplement, inte nödvändiga för att täcka upp döda vinklar. Det ska funka trots aktiva system fallerar. Eller så borde man tänka vid designstadiet.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
SUV och stora bilar är osäkrare och det finns statistik på det, kameror och sånt är plåster på en dålig design.

Sluta göra bilar som ser ut så helt enkelt, kameror och sånt ska vara komplement, inte nödvändiga för att täcka upp döda vinklar. Det ska funka trots aktiva system fallerar. Eller så borde man tänka vid designstadiet.
Ett önsketänkade som tyvärr inte blir mera av än ett inlägg i en forumtråd.
 
MultiMan
A AndersS skrev:
Ta inte illa upp nu, men det är inget vi i forumtrådar kan hantera. Oftast blir det bara tråkiga diskussioner som inte är till hjälp för någon.
Det var du som skrev på sätt som jag inte tycker är särskilt lämpligt, därför gav jag exempel på hur det kan uppfattas. Vem har tänkt att Byggahus ska hantera min bakgrund (vilken är antagligen det du syftar på)? Inte jag iaf, och det antyddes inte ens i mitt inlägg. Ännu ett oövertänkt inlägg från dig.

Jag upprepar en del av mitt inlägg, som jag hoppas du läste i sin helhet: "Skriver detta mest för att påminna om att det en människa har som bakgrund och referenser kan vara väldigt olika. Därför kan råd typ "fokusera på det positiva" både kännas väldigt gammalt och gränsa till en förolämpning. Har man överlevt svåra saker så förstår man vikten av glädje och positivitet, men jag varken kan eller vill radera det som hänt."
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.