H heimlaga skrev:
Problemet som jag ser är att någon skall betala. I slutändan är en bil bara en apprat för att ta sig från punkt A till punkt B och ju mer onödigheter man plockar dit destu fler haverier blir det och destu dyrare blir de att reparera.

Som med Google kommer nog basfunktioner vara gratis. Informationen och spåren användaren lämnar och möjligheten att rikta reklam och nå bilen från tillverkaren betalar för detta.

Uppenbarligen har väldigt många råd att både köpa och serva dyra bilar.

Dina kommentarer är dock mycket relevanta för 3 ägaren efter 7-8 år. Och samhället. Men det är inte de som köper nya bilar.

Just tekniken för telematiken är heller inte dyr, så även en cykel eller moped skulle kunna utrustas med en uppkoppling. Om man nu ser nyttan eller en förtjänst i det.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Självklart kommer bilar bli hackade om dom ska bli online, det är bara en tidsfråga innan någon med samhällsansvar gör det bara för att bevisa hur dumt det är.
Det är inte en tidsfråga. Det har redan hänt. Jeep är den första tillverkaren jag kommer att tänka på. Minns inte omständigheterna.

….men det är inte ett skäl att låta bli.
 
M
N Niq skrev:
Alla är olika varken min fru eller jag tycker att appen tillför speciellt mycket. Inga problem att programmera värmaren direkt i bilen.
N Niq skrev:
I princip kan jag inte låta bli om jag vill ha tillgång till vissa funktioner. Värmaren går bara att programmera via appen. Iaf har jag inte hittat något annat sätt i handboken.
Okej, jag tolkade det som att du inte behövde appen till värmen utan gjorde detta i bilen🤔

Låter väldigt märkligt att du bara kan använda förklimatisering via VOC, har väl alltid varit standard att kunna ställa in detta i menyn i bilen. Vad är det för modell?
 
M
J JohanLun skrev:
Klart att en hackare kan hindra dig från att starta. Eller starta bilen själv. Många moderna bilar skulle ju en hackara kunna lossa handbromsen och köra iväg med bilen. Styrning, motor, elhissar - allt är ju elektroniskt. Din nyckel styr ju bara en input till en styrenhet. Använder du ens en nyckel? De flesta bilar har ju bara nyckeln som en "nödnyckel". Att det inte är lagligt att stänga av motorn under färd betyder ju inte att det inte är tekniskt möjligt.

Sen tror jag de flesta bilar redan idag är antingen så gamla att allt detta inte är möjligt, eller om det är bilar som är några år gamla så är de systemerade så att det i praktiken är svårt att hacka dem till att göra allt detta. Allt handlar ju om man kan tanka in ny mjukvara i kritiska system over the air. Om man kan OTA in mjukvara i bilens kritiska system och man knäcker den kryptering som kontrollerar detta. Då kan man hacka ALLT i bilen. Men, vad skulle syftet vara? Att starta min bil och köra in den i garageväggen är förvisso ett elakt prank, men man har ju kunnat knäcka och försöra folks datorer länge och det verkar mest vara indiska skurkcenter som försöker blackmaila folk att betala för att inte få sin dator kapad. Klart nån indier kan kapa din bil och kräva 10.000 för att låsa upp den. Men nån förbrytare kan ju smasha rutan och tutta på den eller sno den åxå.
Nej min bil har inte tekniken för fjärrstart av motorn, den modulen är inte monterad i bilen. Jag har inte keyless så chipet i nyckeln måste läsas av tändningslåset för att kunna starta. Handbromsen regleras av en wire så den blir svår att lossa utan fysisk närvaro.

Jag har ingen aning om hur kryptering/säkerhet fungerar gällande onlinetjänsterna i bilar. Men vi hör dagligen om folk som öppnar trojanska hästar i sina datorer/mobiler med allt vad det innebär. Men att nån här i Sverige råkat ut för nått "indiskt skurkcenter" som kapat deras bil har jag aldrig hört talas om. Det enda jag hört om är att man hackat nån Tesla i USA på experimentnivå, men att detta skulle vara ett förekommande problem, nej inte mig veterligen.

Du verkar väldigt övertygande i ditt inlägg så visa gärna lite länkar på exempel där detta hänt i Sverige. Och då menar jag inte att nån står utanför nåns ytterdörr och kopierar keyless-signalen. Du skriver om bovar som utelåser folk från sina bilar, startar bilar på distans mm.
 
M Markarbetaren skrev:
Nej min bil har inte tekniken för fjärrstart av motorn, den modulen är inte monterad i bilen. Jag har inte keyless så chipet i nyckeln måste läsas av tändningslåset för att kunna starta. Handbromsen regleras av en wire så den blir svår att lossa utan fysisk närvaro.

Jag har ingen aning om hur kryptering/säkerhet fungerar gällande onlinetjänsterna i bilar. Men vi hör dagligen om folk som öppnar trojanska hästar i sina datorer/mobiler med allt vad det innebär. Men att nån här i Sverige råkat ut för nått "indiskt skurkcenter" som kapat deras bil har jag aldrig hört talas om. Det enda jag hört om är att man hackat nån Tesla i USA på experimentnivå, men att detta skulle vara ett förekommande problem, nej inte mig veterligen.

Du verkar väldigt övertygande i ditt inlägg så visa gärna lite länkar på exempel där detta hänt i Sverige. Och då menar jag inte att nån står utanför nåns ytterdörr och kopierar keyless-signalen. Du skriver om bovar som utelåser folk från sina bilar, startar bilar på distans mm.
Nja, jag jobbade med telematik under 6-7 år, men vi var väldigt tidiga att börja koppla upp bilar, tidigt 2000-tal. Och har hyfsat bra förståelse för hur bilens elektronik är uppbyggd då jag jobbar med utveckling av bilelektronik.

Givetvis är det så att en manuellt växlad bil med mekaniskt rattlås och startrelä som går direkt till nyckeln och med mekanisk handbroms så är det svårt att göra mycket mer än att låsa centrallåset.

Immobilizer går ju givetvis att knäcka om man kommer in i mjukvaran på bilen, vad jag vet är de implementerat i kod och inte HW i de jag känner till.

En elbil med keyless, elektriskt rattlås, elektrisk handbroms och som har elektrisk styrning (som ju fler och fler har iom lane keep och parkeringsfunktioner) så går ju i teorin det mesta att ta över. Sen tror jag att biltillverkarna är otroligt medvetna och de flesta bygger upp "brandväggar" iom att bilen innehåller många styrenheter och faktiskt OTA nog inte implementerats i så stor utsträckning på alla styrenheter annat än hos Tesla. Men rent tekniskt tror jag att det är rätt sårbart i de bilar som är hyfsat moderna. Det som inte har OTA implementerat alls så kräver ju hackning en fysisk access till bilen och då är det ju mycket svårare.

Jag är själv inte ett dugg orolig. Vi har haft uppkopplade datorer jättelänge och hackning av bankkonton och mailkonton etc förekommer ju, men är ju långt ifrån något som man oroar sig över till vardags. Iallafall inte jag. En bil är svårare att komma åt och den "kommersiella" nyttan att hacka den är liten, terrorister skulle kunna ställa till med stök, men det blir nog mer effekt att slå ut pendeltåg eller trafikljus. Men hur kan man tjäna pengar på att hacka bilarna? Ransome?
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Okej, jag tolkade det som att du inte behövde appen till värmen utan gjorde detta i bilen🤔

Låter väldigt märkligt att du bara kan använda förklimatisering via VOC, har väl alltid varit standard att kunna ställa in detta i menyn i bilen. Vad är det för modell?
V60 cc 20. Det är möjligt att det går har inte gått igenom alla menyer. Men handboken säger att man ska göra det via appen. På vår förra bil gjorde man det i menyn. Fjärrstyrning av värmaren har ju funnits ganska länge utan uppkoppling dock med begränsad räckvidd.
 
M Markarbetaren skrev:
Nej min bil har inte tekniken för fjärrstart av motorn, den modulen är inte monterad i bilen. Jag har inte keyless så chipet i nyckeln måste läsas av tändningslåset för att kunna starta. Handbromsen regleras av en wire så den blir svår att lossa utan fysisk närvaro.

Jag har ingen aning om hur kryptering/säkerhet fungerar gällande onlinetjänsterna i bilar. Men vi hör dagligen om folk som öppnar trojanska hästar i sina datorer/mobiler med allt vad det innebär. Men att nån här i Sverige råkat ut för nått "indiskt skurkcenter" som kapat deras bil har jag aldrig hört talas om. Det enda jag hört om är att man hackat nån Tesla i USA på experimentnivå, men att detta skulle vara ett förekommande problem, nej inte mig veterligen.

Du verkar väldigt övertygande i ditt inlägg så visa gärna lite länkar på exempel där detta hänt i Sverige. Och då menar jag inte att nån står utanför nåns ytterdörr och kopierar keyless-signalen. Du skriver om bovar som utelåser folk från sina bilar, startar bilar på distans mm.
Nej i dagens läge är det nog ingen större fara fast möjligheterna finns även om det sen kanske är väldigt svårt att genomföra.

Idag har väl alla volvobilar som säljs keyless med elhandbroms och elstyrning. Jag har inte iaf sett någon utan.

Ja dom tänkte nog likadant om pipelinen i Usa. Det var väl till Florida om jag kommer ihåg rätt som några hackare lyckades stänga av distributionen av bensin till i stort sett hela delstaten. Sådan attacker där dom låser företags datasystem händer hela tiden och dom skulle inte hålla på om det inte lyckades.
 
N Niq skrev:
V60 cc 20. Det är möjligt att det går har inte gått igenom alla menyer. Men handboken säger att man ska göra det via appen. På vår förra bil gjorde man det i menyn. Fjärrstyrning av värmaren har ju funnits ganska länge utan uppkoppling dock med begränsad räckvidd.
Har man tagit bort det med Android-införandet, i vår V90CC med Sensus görs det även i bilens system.
Android har väl som jag förstått det haft svårt att komma ifatt det som tidigare fanns i Sensus, det blev lite "bakåt" i tiden för många och missnöje.
 
Patrik440
K Kurtivan skrev:
"Norrlands Custom" har det mesta
Ja därifrån har jag köpt grejer förut.

Jag var precis till Autodelar som ligger en kort promenad härifrån jobbet och beställde en påse fjädrar, kommer nog i morgon hoppas jag.

/ Patrik
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har man tagit bort det med Android-införandet, i vår V90CC med Sensus görs det även i bilens system.
Android har väl som jag förstått det haft svårt att komma ifatt det som tidigare fanns i Sensus, det blev lite "bakåt" i tiden för många och missnöje.
Jag kan inte säga säkert. Det är möjligt det går men handboken säger att det är via vocappen man gör det. Jag gav upp letandet i alla menyer efter det. Vart gör du det i din bil?
 
D Drburr skrev:
Kammat noll med frågan på garaget.org så testar härdå istället. Bytte skivor fram på saab automatare för två-tre år sedan. Direkt efter hördes det ett gnissel/knarr från vänster frambroms precis när man släpper bromsen lite halvt, tänk start och stopp. Oljudet minskade efter ett tag men har aldrig försvunnit, och driver därmed en till vansinne.
Efter något år bytte jag till bättre belägg i en svag förhoppning att de jag bytte med skivan var av kass kvalite - billiga.
Ingen skillnad.

För några veckor sedan bytte jag bromsvätska och tog därmed en till rond med den lilla stoppklossen från helvetet.
Bytte styrpinnar och gummiskydd samt smorde upp. Rengjort, filat och smort kontaktytorna på okhållaren. Smort baksida belägg. Ryckte bort skivan och gjort rent navet. Ingen skillnad.

Kan en bromsskiva av låg kvalite orsaka detta ljud? Annars har jag slut på ideer.
Du skriver inte vilken modell och årsmodell av Saab det gäller. Den sista generationen av 9-3 som kom 2003 har bromskolvar fram av komposit. Det var en dålig idé, kolvarna sväller med tiden och då släpper de inte trycket mot klossarna. Om du snurrar på hjulet så känner du om det snurrar lätt eller inte. Knarr/knak uppstår i många gummibussningar när dessa åldras. Knackande ljud brukar vara stabilisatorstagen som glappar, fatta mitt på och ryck kraftigt in/ut så både känns och hörs eventuellt glapp. Förutom plastkolvarna så har de flesta bilar samma problem med bromsar och hjulupphängningar i vårt tråkiga vinterklimat.
 
N Niq skrev:
Nej i dagens läge är det nog ingen större fara fast möjligheterna finns även om det sen kanske är väldigt svårt att genomföra.

Idag har väl alla volvobilar som säljs keyless med elhandbroms och elstyrning. Jag har inte iaf sett någon utan.

Ja dom tänkte nog likadant om pipelinen i Usa. Det var väl till Florida om jag kommer ihåg rätt som några hackare lyckades stänga av distributionen av bensin till i stort sett hela delstaten. Sådan attacker där dom låser företags datasystem händer hela tiden och dom skulle inte hålla på om det inte lyckades.
Visst, någon skulle kunna slå ut tex alla volvobilar. Men om man lyckas bara slå ut att man inte kan slå på värmen via appen så är det inte så allvarligt. Om man kan blåsa på en ny mjukvara på en massa bilar så bilarna blir obrukbara så är det värre. MEN att OTA en bil och den ska flashas om tar en ganska lång tid, utrullning av mjukvara kräver vad jag förstår veckor eller månader. Så att slå ut ALLA volvobilar över en natt utan att det upptäcks tror jag inte är möjligt. Då skulle man smyga in detta över tid och sen när alla har en ny SW då "slå till". Men att det inte skulle upptäckas finner jag rätt osannolikt. Sen skulle en hacker kunna hitta en befintlig lucka där man kan få bilens system att krascha och inte starta, men återigen, detta skulle kunna hända men är isf en enstaka händelse och inte repeterbart. Och som tidigare sagts, sådant händer då och då. Det är klart det är jobbigt om SLs system bryter ihop, om ingen kan handla på COOP osv, det kostar enorma penngar. Och där kan säkert hackers tjäna pengar att kapa tjänster. Men att bilar skulle sticka ut som extra sårbara tror jag inte.

Så ja, jag tror det är fullt möjligt att "ta över och hacka" rätt många bilar av senaste modell.
Men nej, jag tror inte det är något som man som privatperson behöver vara orolig över.

Däremot kan jag supporta Heimlagas funderingar att tekniken i moderna bilar blir obsolet eller väldigt dyr att reparera när bilen bli äldre, men då generellt, inte bara pga telematiken.
 
M
M Markarbetaren skrev:
Google, tog 8s att hitta😏
[länk]
Ok jag ska prova. Kanske man kan göra sig av med appen nästa gång. Jag sökte då när vi köpt den i handböckerna och hittade bara att det skulle skötas via appen.
 
J JohanLun skrev:
Visst, någon skulle kunna slå ut tex alla volvobilar. Men om man lyckas bara slå ut att man inte kan slå på värmen via appen så är det inte så allvarligt. Om man kan blåsa på en ny mjukvara på en massa bilar så bilarna blir obrukbara så är det värre. MEN att OTA en bil och den ska flashas om tar en ganska lång tid, utrullning av mjukvara kräver vad jag förstår veckor eller månader. Så att slå ut ALLA volvobilar över en natt utan att det upptäcks tror jag inte är möjligt. Då skulle man smyga in detta över tid och sen när alla har en ny SW då "slå till". Men att det inte skulle upptäckas finner jag rätt osannolikt. Sen skulle en hacker kunna hitta en befintlig lucka där man kan få bilens system att krascha och inte starta, men återigen, detta skulle kunna hända men är isf en enstaka händelse och inte repeterbart. Och som tidigare sagts, sådant händer då och då. Det är klart det är jobbigt om SLs system bryter ihop, om ingen kan handla på COOP osv, det kostar enorma penngar. Och där kan säkert hackers tjäna pengar att kapa tjänster. Men att bilar skulle sticka ut som extra sårbara tror jag inte.

Så ja, jag tror det är fullt möjligt att "ta över och hacka" rätt många bilar av senaste modell.
Men nej, jag tror inte det är något som man som privatperson behöver vara orolig över.

Däremot kan jag supporta Heimlagas funderingar att tekniken i moderna bilar blir obsolet eller väldigt dyr att reparera när bilen bli äldre, men då generellt, inte bara pga telematiken.
Nej jag tror inte dom är extra sårbara. Kanske dom är säkrare. Idag kanske det är i princip omöjligt. Men allt som är uppkopplat är ju teoretiskt möjligt att hacka. Om det sedan är så svårt att det inte finns någonting att tjäna på det så lär det inte hända.

Men om tänker när bilen blir äldre. Tillverkarna kanske tröttnar på att uppdatera systemen så skydden blir inaktuella.
Jag hittar ju bara på möjliga scenarion som kan vara teoretiskt möjliga. Nej det är inget jag oroar mig för idag men jag är allmänt ganska försiktig med hur jag använder digitala tjänster och försöker minimera spåren efter mig men det vet jag ju att det är hopplöst idag.

Jag tror däremot att vi allmänt med allt som ska kopplas upp idag kommer bli mera utsatta och att vi får lära oss att mera fundera på vad vi gör och vad vi delar med oss av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.