Har en dörr som inte går att öppna. Fallkolven dras inte tillbaka när jag trycker på handtaget.
Tips på hur jag får upp dörren?
Låshuset är Assa 2002
 
  • En dörr med metallhandtag och två urborrade låscylindrar på en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag gör är att jag har en mindre skruvmejsel som jag värmt och bockat (en böjd skruvmejsel har alla låssmeder) men det går säkert att använda en svetstråd eller liknande.
Den för jag in genom skruvhålet för tryckeskruven som syns i bild med böjen uppåt sedan drar jag in kolven och öppnar dörren.
Ganska vanligt fel på ASSA evolution låshus.
 
  • Gilla
Patrik NN
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det jag gör är att jag har en mindre skruvmejsel som jag värmt och bockat (en böjd skruvmejsel har alla låssmeder) men det går säkert att använda en svetstråd eller liknande.
Den för jag in genom skruvhålet för tryckeskruven som syns i bild med böjen uppåt sedan drar jag in kolven och öppnar dörren.
Ganska vanligt fel på ASSA evolution låshus.
Är det i hålet där
skruvmejseln sitter (ursäkta mörk bild) som jag med böjen uppåt på skruvmejseln ska försöka dra tillbaka kolven?
 
  • Trädörr med tre borrade hål, nedre markerat med rött, ser ut som sötsak insatt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det måste vara en bock på den, det är rätt hål men meningen är att man ska haka i fallkovlen inne i låshuset och dra in den så den måste nå fallkolven.
Om du kan komma åt från utsidan kan det vara lättare att föra in fallkolven med något platt som en plåtlinjal eller en kniv om det är tillräckligt med utrymme.
Då en fallkolv är snedskuren så går det lätt att dra in den om man kommer åt bakom den och drar utåt då kolven då rör sig som när man drar igen dörren tänk bara på att det är lätt att dra för långt så den hoppar ut igen och du tvingas börja om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.