I senaste numret av Sköna Hem, visar dom ett badrum där en av väggarna har en tapet bakom en glasskiva istället för kakel.
Det ser ju himla läckert ut men är det verkligen möjligt att göra så i ett badrum med ett bra resultat?
Känns som om det måste vara OMÖJLIGT att få tätt i kanterna så att ingen fukt tränger in och sabbar tapeten.

Är det någon här som har vågat sig på en liknande lösning?
 
Låter som att detta är en typisk design grej. Går säkert att få tätt men inte så att ett försäkringsbolag sedan vill ta ev skador då en glasskiva inte finns med i deras lista över godkända metoder.
 
Sorry, men jag förstår inte riktigt hur du menar.
Är glas inte ett godkänt vägg material i ett badrum?
 
Godkänt och godkänt, jag tror inte försäkringsbolaget ser det så. Glasskivan kan inte fungera som tätskikt, så tätskiktslösningen får i så fall sitta under. Hur man skulle bygga det vet jag inte.
 
Du tog mitt svar ifrån mig jon_h ;)
Tror iofs att glas är tätt så det räcker och blir över så frågan blir nog mer hur man gör en tätövergång till andra tätskickt. Eller möljigen gör dubbla skikt. Ett vanligt skickt på väggen sedan tappet och sedan glaset. På det viset blir det ju bara tapeten som ta skada om det inte blir tätt runt om. Frågan då är bara hur man i hela världen ska möblera så man i framtiden kan lyfta bort denna glasskiva hel och tapetsera om bakom då den blir lite ful eller gått ur tiden.
 
Jag kan inte tänka mig att dom har satt upp glasskivan utan tätskikt bakom tapeten.

Det jag ställer mig frågande till är om det verkligen går att använda tapet+glasskiva i ett badrum och få det så pass tätt att inte tapeten dör bakom glaset?

I detta badrum satt tapet+glasskivan som en fondvägg ovanför badkaret.
 
Jag kan mycke väl tänka mig att de bara har satt upp grejerna för att det ska vara snyggt och inte för att det ska vara fuktsäkert och fungera i framtiden.
 
Om inte skivan satt i närheten av vattenbegjutna ytor så skulle jag inte försöka få det tätt, utan låta luft cirkulera bakom glaset. Men ska det hela vattenbegjutas så blir det förstås en annan femma. Jag har svårt att se att det skulle fungera, tror inte tapeten skulle må bra av att sitta inklämd mellan tätskikt och glasskiva. Men oavsett, att få det helt tätt går knappast. I alla fall är ju anslutningen problemet, för glaset ska väl möta keramiken? Då kanske man kan man kanske få det tätt mot ytskiktet, men svårligen mot tätskiktet.

Jag tror att detta är en designgrej som inredningstidningarna gör för att göra livet surt för dem som lever i verkligheten. :)
 
Detta är inte en uppbyggd miljö, utan ett badrum som en familj har byggt i sitt hem, dvs. används dagligen.
 
Oki.
Lite mer info om hur stor denna glasskiva är och hur den satt på en vägg. Min inre bild sa att en hel vägg va på detta viset men nu senare känns det som att det ev bara är stort som en stor tavla.
Jag tror att det går att köra ett vanligt tätskickt och ytmaterial för att sedan sätta tapet och glas. Glaset tätar man så gott det går med silicon och tar smällen att det ev blir fult om några år och då plockar bort allt.
 
Om du tänker dig en kort vägg och framför den så är det ett inkaklat badkar. På HELA kortväggen, ovanför badkaret, sitter en glasskiva med tapet bakom. DVS den väggyta som i vanliga fall hade varit kaklad. På dom andra väggarna är det kakel.
 
Helt fel ute va jag då inte när jag tänkte hel vägg för mitt inre. :D
At få det tätt tror jag att det går men att få ut något på en försäkring i framtiden om det nu inte blev tätt tror jag inte att det går. Har du allvarliga tankar på att göra något liknande skulle jag rekomendera att först fundera på om du bryr dig om försäkrningen. Gör du det så bör du kolla hur just ditt försäkringsbolag ställer sig till en lösning som denna. Tycker du att det är OK så se till att få detta skriftligt.
 
Sedan skall man kanske fundera lite på hur man får in en skiva som täcker en hel vägg i ett stycke, utan att lyfta av taket på huset.
 
In är nog bra mycke lättare än den dagen man vill byta den där tapeten som va såååå fin när man satte up den men tröttnat på den efter 2-3 år. ;)
 
Funderar och funderar...
Det gav en väldigt trevlig och rumslik känsla i badrummet med en tapet. En känsla jag eftersträvar i det framtida badrummet. Dock är jag otroligt skeptisk till att det verkligen fungerar, jag är övertygad om att tapeten kommer dö direkt vid första badet. Min tanke är i sådanafall att måla en mönstrad vägg (med tätskikt bakom färgen) och skydda den med en glasskiva. Grejen är väl att man fortfarande måste ha helt tätt mellan färgen och glasskivan för att slippa en massa imma bakom.

Äsch, det blir nog en snygg mosaik istället. Men det hade varit kul med ett badrum som känns mindre badrum och mer som ett rum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.