nino nino skrev:
Har inte läst allt så jag har missat om det är bensin eller diesel i Fiaten? Det är väl Fiat som äger Chrysler nu mer?

Har en Jeep compass som har stått ett tag, den är det dieselmotor, en Mercedes motor om jag förstått det rätt och dom ska ju vara skottsäkra men inte min...
Hade tänkt riva och kolla om kedjan vikt sig, den har startat med gått riktigt dåligt, när jag lämnade den till en mek så sa han att motorn var stum.
Han är duktig på att skruva så litar på det han säger, därför funderar jag på om kedjan trasslat
Bilen, Freemont, jag pratar om har diesel, och det är nog en Fiat motor då den har rem, MB har vad jag vet aldrig haft rem, och det kan väl inte vara en amerikansk motor, de tillverkar väl inga små dieslar ??
 
Idag bytte jag rotor och fördelarlock, märker inte någon skillnad, den spinner fint som vanligt tycker jag. Gamla såg lite ärgad och sliten ut så jag bytte.

Gamla och nya fördelararmen (rotor), trodde det skulle vara svårt att få av den men nä, gick hur lätt som helst, hade läst att man brukade få krossa dom med en tång för att få bort dom.
a3eEfp1h.jpg

Såhär ser det ut här inne annars...
cwpqqheh.jpg

Ihopmonterat igen
405FkHUh.jpg

Men alltså nu blev jag förbannad efter att ha teståkit den. Allting funkade fint och nu tänkte jag den är redo att dubbelkolla tändningem en tomgången ligger för högt igen! Provar knipa av vakuumslangen från avlastningsventilen igen och varven sjunker. Alltså membranet i min nya ventil har spruckit igen, bara efter en månad och nån vecka. På en otrimmad bil skulle man förvänta sig längre livslängd.
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Bilen, Freemont, jag pratar om har diesel, och det är nog en Fiat motor då den har rem, MB har vad jag vet aldrig haft rem, och det kan väl inte vara en amerikansk motor, de tillverkar väl inga små dieslar ??
Nej jag är rätt säker på att det är en OM651
 
Isakare Isakare skrev:
Den andra grannen som sålt bilen hade blivit överraskad, bilen hade några plåtskador och han räknade med att få 20-30", men de betalade 80" i inbyte mot en annan beg bil.
Härligt, det är en sån bilnasare jag letar efter. Eller, den som tar min Freemont i inbyte gör jag affär med oavsett vad han har att sälja 😁
 
  • Haha
Tokslut
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Idag bytte jag rotor och fördelarlock, märker inte någon skillnad, den spinner fint som vanligt tycker jag. Gamla såg lite ärgad och sliten ut så jag bytte.

Gamla och nya fördelararmen (rotor), trodde det skulle vara svårt att få av den men nä, gick hur lätt som helst, hade läst att man brukade få krossa dom med en tång för att få bort dom.
[bild]

Såhär ser det ut här inne annars...
[bild]

Ihopmonterat igen
[bild]

Men alltså nu blev jag förbannad efter att ha teståkit den. Allting funkade fint och nu tänkte jag den är redo att dubbelkolla tändningem en tomgången ligger för högt igen! Provar knipa av vakuumslangen från avlastningsventilen igen och varven sjunker. Alltså membranet i min nya ventil har spruckit igen, bara efter en månad och nån vecka. På en otrimmad bil skulle man förvänta sig längre livslängd.
Nästan så man blir nostalgisk av att se en fördelardosa 🥲
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Mercadieslar :D

 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Listan över bilar som man inte ska köpa är lång. Begränsar man sig till rostbetyg 5 så finns det få att välja på. Vill man inte ha onödiga funktioner och minimalt med elektronik så finns det tyvärr bara gamla bilar kvar att välja på. Hittar jag ingen bil som uppfyller mina krav så är nästa steg att köpa den där MIG/MAG-svetsen som jag har funderat länge på.

När det gäller fyrhjulsdrift så har jag lärt mig att en väl fungerande antispinnfunktion och dubbdäck fyller mitt behov att ta mig in på vår uppförsbacke till infart. Det är en stor besparing (i både tid och kostnad) att slippa fyrhjulsdrift. En bekant var nöjd med sin Subaru tills frun fick punktering och däcket inte gick att reparera. De fick köpa fyra nya däck trots mycket mönster kvar på de tre gamla. Då såldes Subarun.
Problemet med att behöva byta alla däck samtidigt gäller å andra sidan nästan alla bilar med fyrhjulsdrift.

Fördelen är dock att de oftast sliter däck mycket jämnare.
 
Ny bilstereo införskaffad. Alpine är ju ett bra märke :) Blir att spela in några mixtapes nu då.

Bild på en Saab-bils interiör med ratt, instrumentpanel, stereo och öppnat handskfack med saker i.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik440 och 8 till
  • Laddar…
Som av en slump har jag, trots att jag ställt in mig på Swiften jag reserverat, ev. fått möjligheten att köpa en lågmilad Saab 9-3x. Sista årsmodellen(2011) med väldigt få mil på mätaren. Kruxet är att den har stått sedan 2017 (dödsbo) så oservad, obesiktad och i generellt okänd status.

Normalt skulle en dylik bil vara utanför budget, men i detta fall kanske inte. Jag tycker det är väldigt svårt att bedöma hur mycket det gör på priset att bilen har stått så länge. Jag tänker att det säkert kommer behövas lite fix, nytt batteri, ev. genomgång av bromsar, besiktning, byte av vätskor och lite allmän service. Sammanlagt kanske en kostnad på verkstad skulle landa på 10-15tsek ev. mer. Sedan lite risk på det.

Skulle ett avdrag från marknadspris på runt 30-35k kännas rimligt tro?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Mercadieslar :D

[media]
Vet inte hur motorn sitter i jeepen men normalt sett så fixar man det där uppifrån. Ganska "enkelt" att ta bort turbon och då är det ganska öppet vid nämnda rör.
 
S Styrman_jansson skrev:
Som av en slump har jag, trots att jag ställt in mig på Swiften jag reserverat, ev. fått möjligheten att köpa en lågmilad Saab 9-3x. Sista årsmodellen(2011) med väldigt få mil på mätaren. Kruxet är att den har stått sedan 2017 (dödsbo) så oservad, obesiktad och i generellt okänd status.

Normalt skulle en dylik bil vara utanför budget, men i detta fall kanske inte. Jag tycker det är väldigt svårt att bedöma hur mycket det gör på priset att bilen har stått så länge. Jag tänker att det säkert kommer behövas lite fix, nytt batteri, ev. genomgång av bromsar, besiktning, byte av vätskor och lite allmän service. Sammanlagt kanske en kostnad på verkstad skulle landa på 10-15tsek ev. mer. Sedan lite risk på det.

Skulle ett avdrag från marknadspris på runt 30-35k kännas rimligt tro?
Har den gått väldigt få mil och stått i garage eller under tak så kanske den är mindre rostig än vanligt. Tyvärr så är rostskyddet uselt på den sista modellen av 9-3 (ng9-3). Mängden elfel är besvärande stor vilket det även är på många nyare bilar. Efter 2005 så sitter det Takata krockkudde i ratten på alla Saabar. Det har vad jag vet inte skett några olyckor med krockkuddarna i Sverige men i länder med fuktigt klimat så har det förekommet mer än några få dödsfall (minns ej någon siffra). I Sverige finns det som vanligt inget fungerande konsumentskydd. I andra länder har GM tvingats byta krockkuddar utan kostnad för konsumenterna. Jag läste om någon som beställde en ny krockkudde till sin Saab från USA.

Fyrhjulsdriften på 9-3x har några dyra fel (som alla andra). Massor av detaljerad information finns hos saabturboclub.com
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Som av en slump har jag, trots att jag ställt in mig på Swiften jag reserverat, ev. fått möjligheten att köpa en lågmilad Saab 9-3x. Sista årsmodellen(2011) med väldigt få mil på mätaren. Kruxet är att den har stått sedan 2017 (dödsbo) så oservad, obesiktad och i generellt okänd status.

Normalt skulle en dylik bil vara utanför budget, men i detta fall kanske inte. Jag tycker det är väldigt svårt att bedöma hur mycket det gör på priset att bilen har stått så länge. Jag tänker att det säkert kommer behövas lite fix, nytt batteri, ev. genomgång av bromsar, besiktning, byte av vätskor och lite allmän service. Sammanlagt kanske en kostnad på verkstad skulle landa på 10-15tsek ev. mer. Sedan lite risk på det.

Skulle ett avdrag från marknadspris på runt 30-35k kännas rimligt tro?
Nya sommar o vinterdäck lär också behövas
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Idag bytte jag rotor och fördelarlock, märker inte någon skillnad, den spinner fint som vanligt tycker jag. Gamla såg lite ärgad och sliten ut så jag bytte.

Gamla och nya fördelararmen (rotor), trodde det skulle vara svårt att få av den men nä, gick hur lätt som helst, hade läst att man brukade få krossa dom med en tång för att få bort dom.
[bild]

Såhär ser det ut här inne annars...
[bild]

Ihopmonterat igen
[bild]

Men alltså nu blev jag förbannad efter att ha teståkit den. Allting funkade fint och nu tänkte jag den är redo att dubbelkolla tändningem en tomgången ligger för högt igen! Provar knipa av vakuumslangen från avlastningsventilen igen och varven sjunker. Alltså membranet i min nya ventil har spruckit igen, bara efter en månad och nån vecka. På en otrimmad bil skulle man förvänta sig längre livslängd.
Bara en tanke. Finns det något som kan orsaka för högt tryck i ventilen? Tex en vevhusventilation som inte fungerar
 
S Styrman_jansson skrev:
Som av en slump har jag, trots att jag ställt in mig på Swiften jag reserverat, ev. fått möjligheten att köpa en lågmilad Saab 9-3x. Sista årsmodellen(2011) med väldigt få mil på mätaren. Kruxet är att den har stått sedan 2017 (dödsbo) så oservad, obesiktad och i generellt okänd status.

Normalt skulle en dylik bil vara utanför budget, men i detta fall kanske inte. Jag tycker det är väldigt svårt att bedöma hur mycket det gör på priset att bilen har stått så länge. Jag tänker att det säkert kommer behövas lite fix, nytt batteri, ev. genomgång av bromsar, besiktning, byte av vätskor och lite allmän service. Sammanlagt kanske en kostnad på verkstad skulle landa på 10-15tsek ev. mer. Sedan lite risk på det.

Skulle ett avdrag från marknadspris på runt 30-35k kännas rimligt tro?
Saab är ju lite som att be om problem. Undvik om du inte tänker pilka själv och låt bilen till Saab entusiaster
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Saab är ju lite som att be om problem. Undvik om du inte tänker pilka själv och låt bilen till Saab entusiaster
Nja, det var väl lite väl hårt. Jag har haft 4 Saabar som alla hållit ihop bra och gått billigt. Farsan har en 9-3SS från -07 som gått en bil över 30k mil nu med väldigt få problem. Visst är det rost på bakskärmarna men den bilen är ju 16+ år gammal.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.