N Niq skrev:
Dels det och att stor del av nybilsförsäljningen är leasingbilar och då bryr sig folk inte om service och reparationskostnader.

Men det är en skrämmande stor del nybilsköpare som inte har en aning om vad dom köpt.
De flesta verkar titta på en utrustningslista, kryssar i det de tror de behöver och sedan är de nöjda.
All skit som följer med på köpet bryr de sig föga om.
Jag tror inte att det finns en nybil idag som fyller de krav jag har. Snart kommer dessutom begagnatmarknaden bestå mest av skräpbilar. Vad man ska hitta på då vet jag inte riktigt.
Enda rätta vore att skaffa något skattebefriat och börja samla på sig reservdelar redan nu.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
S Stubai skrev:
De flesta verkar titta på en utrustningslista, kryssar i det de tror de behöver och sedan är de nöjda.
All skit som följer med på köpet bryr de sig föga om.
Jag tror inte att det finns en nybil idag som fyller de krav jag har. Snart kommer dessutom begagnatmarknaden bestå mest av skräpbilar. Vad man ska hitta på då vet jag inte riktigt.
Enda rätta vore att skaffa något skattebefriat och börja samla på sig reservdelar redan nu.
Jag känner ungefär likadant. Men jag vill inte gärna sätta barnen i en bil med så mycket sämre säkerhet så man får bara leva med det.
 
Saaben känns ganska säker. Har inte råd med nytt så får leva eller dö med det. Vill inte bidra till samhällsdegraderingen genom att köra SUV och bidra tills storhetsracet heller.
 
SUV är inte fel för de som har en användning för en sådan bil, men hur många har det? I alla fall inte så många som har en SUV......
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
S Stubai skrev:
I branta uppförsbackar brukar jag föredra bakhjulsdrift med antispinn. Helst hade jag önskat en diffspärr men det verkar ingen annan vilja ha.
Klart man valde bil med det, även i och urkopplingsbar 4wd ;) Öppen diff är ju som att ro med 1 åra :p
 
En SUV är stor och hög med onödigt högt luftmotstånd, onödigt tung med litet bagageutrymme och dessutom dyr i inköp och drift. Undrar vem som behöver en sån. Kanske bara optimerad för biltillverkarna som lyckas ta mer betalt för eländet och därmed tjäna mer pengar. Statussymbol för somliga förstås, det kanske räcker för köparna.
 
T TommyC skrev:
En SUV är stor och hög med onödigt högt luftmotstånd, onödigt tung med litet bagageutrymme och dessutom dyr i inköp och drift. Undrar vem som behöver en sån. Kanske bara optimerad för biltillverkarna som lyckas ta mer betalt för eländet och därmed tjäna mer pengar. Statussymbol för somliga förstås, det kanske räcker för köparna.
Finns många som behöver lite extra markfrigång. Några färre behöver fyrkrafs eller högt insteg. Suvar har generellet också högre dragvikt än en "vanlig" bil i motsvarande storlek så nog finns det fördelar och behov av typen även om det inte är ens majoriteten av ägarna som faktiskt behöver det.
 
Så vilken är min drömbil med högt insteg, lagom bagage, runt 150 hästar, bensin?
 
T TommyC skrev:
Jag önskar att det fanns en bil utan en massa onödigt elektronik och andra tramsfunktioner men med väl fungerande grundfunktioner samt genomgående hög kvalité och stor tålighet mot rost. En hyfsat snål bensinmotor vill jag ha tills det finns batteribilar som inte har felmoden batteribrand.

Letar man efter rostbetyg 5 i ViBilägare så hittar man BMW 5-serie. En lagom gammal sådan kan nog vara prisvärd. För min del funkar tyvärr bakhjulsdrift dåligt då vi har en lutande infart från en ganska brant och smal liten gata.

Det finns ju fyrhjulsdrift men det slipper jag gärna då framhjulsdrift med antispinn och bra dubbdäck fungerar tillräckligt bra. Kanske får jag tänka om där.
Vad är onödig elektronik tycker du?
Du får gärna nämna tramsfunktioner också.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Vad är onödig elektronik tycker du? Du får gärna nämna tramsfunktioner också.
Lane assist! 🤬
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Lane assist! 🤬
Säg det till den som en gång somnat vid ratten och kört i diket i 90 blås. Man vet inte att man behöver den innan det är försent. Och nej jag har inte somnat, ännu.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Så vilken är min drömbil med högt insteg, lagom bagage, runt 150 hästar, bensin?
Skoda Kamiq eller Ford Focus Active tourer 😉
Högt insteg talar ju för en crossover, sen får man fråga sig hur stort bagage som är lagom?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Säg det till den som en gång somnat vid ratten och kört i diket i 90 blås.
Jag förstår absolut att den kan vara nyttig ibland. Dock hatar jag att behöva "slåss" med bilen när jag kör på "tomma" landsvägar i Norrlands inland. Det räcker liksom om jag är den enda som försöker vrida på ratten.

På Interstate 405 skulle jag kanske känna annorlunda.
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår absolut att den kan vara nyttig ibland. Dock hatar jag att behöva "slåss" med bilen när jag kör på "tomma" landsvägar i Norrlands inland. Det räcker liksom om jag är den enda som försöker vrida på ratten.

På Interstate 405 skulle jag kanske känna annorlunda.
Håller med, hade en toyota proace city som firmabil ett tag och den hade riktigt hemsk lane assist. Fick man möte på en smal väg och gick ut i kanten så styrde den tillbaka in, vet inte hur många gånger man nästan krockade för att bilen siktade på mitten.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Klart man valde bil med det, även i och urkopplingsbar 4wd ;) Öppen diff är ju som att ro med 1 åra :p
Över lag är jag förvånad över att diffspärr inte finns på fler bilar. En tvåhjulsdriven bil skulle bli betydligt mer användbar för oss som bor där vintrarna innehåller snö.

På vanligt vinterväglag föredrar jag annars min Toyota Starlet från 1979.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.