I november 2020 hade ViBilägare studerat rostskyddet hos

Honda Jazz, Opel Corsa, Suzuki Swift och Toyota Yaris (2020)​

Resultatet var nedslående. Honda fick betyg 1 och resten 2 på en skala från 1 till 5.

Förutom många bristfälliga konstruktionslösningar som kommer att rosta tidigt så har samtliga väldigt tunn lack så även med en dyr rostskyddsbehandling så kommer dom att rosta.
 
  • Ledsen
Tokslut
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Förr i tiden gick det ju alltid att reta "Audi-människor" med att kalla deras fordon DKW.. men idag är det ju ingen som fattar... 👍😀
Som förre detta ägare till en Audi a5 cab med den berömda 211 hästars motorn som köptes ny 2011 så vet jag inte om det snarare är ett hån mot DKW än mot Audi.
Har varit förtjust i både Volkswagen och Audi men efter det så blev det Lexus och lite andra märken men ingen mer från DASS Auto koncernen:)
 
  • Haha
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Det är en årsmodell 2013 uttagen slutet 2013 så det rör sig om en nästan 10år gammal bil.
Tanken är en rostskyddsbehandling omgående när jag får hem den.

Jag hade en Mazda 6 som enligt vibilägares rosttest i princip skulle falla i molekyler om den såg salt och regn. Gjorde en rejäl rostskyddsbehandling och körde sedan 16k mil över 7år. Inte tillstymmelse till rost någonstans på bilen när den såldes. Därför tar jag deras "rosttest" med en nypa salt.
 
Mazda 6 fick rostbetyg 3 vid tester både år 2013 och 2015. Det är bättre än vad de flesta Japanska bilar har fått, det brukar mest vara betyg 2 och ibland 1.

Det står inget i artiklarna om att Mazda 6 skulle falla i bitar så det har du hittat på själv. Dom klagar mest på de invikta skärmkanterna bak. I artikeln från 2013 står att Mazda hade gjort en extra rostskyddsbehandling på bilar som såldes i Sverige. Vaxbehandling i hålrum och flera välgjorda skydd står det också.

Inte tillstymmelse till rost någonstans efter 7 år är sällsynt på bilar som har körts året runt i Sverige.
 
T TommyC skrev:
Mazda 6 fick rostbetyg 3 vid tester både år 2013 och 2015. Det är bättre än vad de flesta Japanska bilar har fått, det brukar mest vara betyg 2 och ibland 1.

Det står inget i artiklarna om att Mazda 6 skulle falla i bitar så det har du hittat på själv. Dom klagar mest på de invikta skärmkanterna bak. I artikeln från 2013 står att Mazda hade gjort en extra rostskyddsbehandling på bilar som såldes i Sverige. Vaxbehandling i hålrum och flera välgjorda skydd står det också.

Inte tillstymmelse till rost någonstans efter 7 år är sällsynt på bilar som har körts året runt i Sverige.
Fel version. Jag hade en 2008 som fick en 2:a. Så här såg den ut vid försäljning;

En vit Mazda parkerad på en grusuppfart, framför ett hus, med skymmande träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit Mazda6 parkerad vid en byggnad, grusgång, landsbygdsmiljö, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit bil med vattendroppar, närbild på hjul och framdörr, grusig mark, däck märkt "NOKIAN".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror den hade gått ca. 23k mil när jag tog bilderna. Fick beröm varje år på besiktning för hur fin den var under.

Absolut bästa bil jag ägt. Synd att ägaren efter totalkvadda den.
 
T TommyC skrev:
I november 2020 hade ViBilägare studerat rostskyddet hos

Honda Jazz, Opel Corsa, Suzuki Swift och Toyota Yaris (2020)​

Resultatet var nedslående. Honda fick betyg 1 och resten 2 på en skala från 1 till 5.

Förutom många bristfälliga konstruktionslösningar som kommer att rosta tidigt så har samtliga väldigt tunn lack så även med en dyr rostskyddsbehandling så kommer dom att rosta.
Haha Honda Jazz!

Ni som vet, ni vet..
 
  • Haha
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Ja, din Mazda 6 såg ju väldigt fin ut. Du kanske är ovanligt bra på att sköta bilarna. Har du några speciella knep för att hålla rosten borta? De där invikta skärmkanterna bak som dom klagade på brukar ofta rosta (på alla bilar) men hade man lyckats täta dom på ett över lång tid hållbart sätt så kommer dom nog inte att rosta.
 
M Myckling skrev:
Hög igenkänning. Häromdagen hamnade vi bakom en gammal jänkare som luktade olja. Då säger frun "känner du, det luktar Ford"
Min bilmekaniker (för GM-bilar) uttryckte det såhär: "Vet du vad det är för skillnad på en Ford-ägare och svärmor? Man kan övertyga svärmor om att hon har fel.".
 
  • Haha
galento och 6 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Ja, din Mazda 6 såg ju väldigt fin ut. Du kanske är ovanligt bra på att sköta bilarna. Har du några speciella knep för att hålla rosten borta? De där invikta skärmkanterna bak som dom klagade på brukar ofta rosta (på alla bilar) men hade man lyckats täta dom på ett över lång tid hållbart sätt så kommer dom nog inte att rosta.
Jag tänker att jag nog är rätt noga med mina bilar. Är det en bil jag tänkt behålla ett tag så lämnar jag alltid in dem på en riktig rostskyddsbehandling och ev. följer upp med ytterligare en efter 4-5år. Jag har kört Swerust utan lösningsmedel men mest för de fanns nära. Slarvar lite med tvättningen ibland, försöker tvätta minst varannan vecka, men gör en rejäl tvätt med ev. polering samt vaxning var 4-6 månad (brukar bli innan vintern samt till våren) där jag också lägger i stenskott och repor med 2 komponent lackstift.

Bilar jag är osäker på om jag tänker behålla brukar jag låna farsans smörjbrygga och spruta under med sågkedjeolja (den kletar fast bra) men en sådan behandling håller inte mer än något år.

Gick över Minin nu inför vintern;
Grusväg vid fält, bilens sidopanel speglar landskapet, klart väder, grönt gräs, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänker att jag fick till rätt OK puts ;)
 
  • Gilla
breakman och 4 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Förr i tiden gick det ju alltid att reta "Audi-människor" med att kalla deras fordon DKW.. men idag är det ju ingen som fattar... 👍😀
Jodå, det finns folk som fattar 🙂

 
  • Älska
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Ja, din Mazda 6 såg ju väldigt fin ut. Du kanske är ovanligt bra på att sköta bilarna. Har du några speciella knep för att hålla rosten borta? De där invikta skärmkanterna bak som dom klagade på brukar ofta rosta (på alla bilar) men hade man lyckats täta dom på ett över lång tid hållbart sätt så kommer dom nog inte att rosta.
De där skärmkanterna är för övrigt knökfulla med Noxudol (https://www.swerust.se/vara-behandlingar/noxudol-rostskyddsbehandling-utan-losningsmedel/)
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Min Mazda 6 från 2005 har rostfläckar lite överallt... Den Mazda 6an är ett steg neråt enligt mig från 626an som fanns före den, på den äldre bilen kan man byta oljefilter ovanifrån och alla främre glödlampor bara genom att öppna huven. På nästa generation börjar krånglet.

Och så här apropå moderna bilar:
 
  • Wow
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Ford är troligen det sämsta av alla de dåliga. ViBilägare hade en Mondeo i sitt långteststall. Det var den bil som rostat värst av alla bilar som dom någonsin testat. Ford försökte som vanligt att ljuga sig fria med att ingen annan Mondeo rostade så mycket. Då annonserade dom efter andra ägare och bad att få inspektera deras bilar. Jag minns inte detaljerna med den rostiga Mondeon var såklart inte alls unik. Det finns många fabrikat som jag aldrig skulle köpa men Ford står först på den listan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Ford är troligen det sämsta av alla de dåliga. ViBilägare hade en Mondeo i sitt långteststall. Det var den bil som rostat värst av alla bilar som dom någonsin testat. Ford försökte som vanligt att ljuga sig fria med att ingen annan Mondeo rostade så mycket. Då annonserade dom efter andra ägare och bad att få inspektera deras bilar. Jag minns inte detaljerna med den rostiga Mondeon var såklart inte alls unik. Det finns många fabrikat som jag aldrig skulle köpa med Ford står först på den listan.
Jag minns artiklarna och följetången. Det var nästan i klass med Mercedes under slutet av -90 till början av 2000-talet.

Svagt av Ford. Det skrämmande är att även Volvo V90 verkar vara ett riktigt nerköp rostskyddsmässigt mot V70 (https://www.vibilagare.se/test/langtest/13-000-mil-i-volvo-v90-nu-borjar-det-lossna-bitar)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Ja det är mycket tråkigt att Volvo har gått ner sig så illa i rostträsket. V70 runt år 2000 hade ett mycket bra rostskydd. Jag har flera bekanta som har haft och fortfarande har kvar sina gamla V70.

Jag hade troligen köpt en S90 om den hade haft lika bra rostskydd som gamla V70. Det blir naturligtvis inget av med det. De rostar mycket värre än mina gamla Saabar som hade rostbetyg 3.

För många ekonomer i företagens ledningsgrupper sänker vilket företag som helst.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.