Beställde fiber direkt när vi flyttade in i huset, fyra år senare levererades det. Under tiden testade vi 4g (från Telia och Hallon) samt ADSL (från Telenor). Av dessa fungerade 4g från Hallon bäst (och var billigast). När jag säger fungerade bäst menar jag att det var knappt drägligt. På kvällstid kunde vi oftast ha en stream igång (Svt play, Tv4 Play, YouTube, etc). Men så fort någon drog igång en till eller startade ett webbmöte så räckte bandbredden inte till.
Problemet hos oss var att vår närmsta mast låg 2km bort och hanterade ett ganska stort område med många användare, så på kvällarna räckte etern helt enkelt inte till.
Nu har vi fiber med 100/100 och det är som natt och dag. Mycket bättre latens och bandbredd behöver man knappt oroa sig för.
Angående värdeökning, personligen skulle jag värdera fiber ganska högt efter denna upplevelse (flyttade från lägenhet med 100/100). Men är osäker på om alla tänker lika dant...
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Jag har svårt att se hur indragen fiber nämnvärt skulle påverka värdet på en normal villa. Visst, det är ett + om det finns fiber, men vem väljer ett hus för flera miljoner med utgångspunkt om det finns fiber eller ej?
Där finns så många andra faktorer att ta hänsyns till imho.
Fler än du tror, har läst om folk som väljer bort hus pga saknad fiber. De är inte många men finns.
 
  • Gilla
Nidhogg och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle aldrig köpa ett hus utan fiber.

Trådlöst kommer aldrig ersätta fiber.
 
  • Gilla
Fairlane och 7 till
  • Laddar…
Jag tror att de flesta som provat både fiber och radio via xG starkt skulle föredra fiber. En del så mycket att det är en "dealbreaker".
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
B
G g.kraft skrev:
Fiber är ett absolut krav för en del intressenter och för dem är huset värt mer med fiber.

Jag tillhör den skaran och även om det går att skaffa fiber senare så hade jag ändå värderat att slippa det.

Hastigheten är bara halva anledningen, stabilitet och responstid är minst lika viktigt.

Låter som du fått en bra deal.
Har en väldigt stabil uppkoppling i dag, men som du säjer så kan fibern vara ett plus i kanten framöver.

Jag förbinder mig inte vad jag just nu vet till något abonnemang så billigare tror jag inte det blir framöver om man skulle ångra sig att inte ta erbjudandet i dag.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jag håller med, för mig var indragen fiber lika viktigt som indragen el, fanns inte fiber eller det stod fiber i tomtgräns kollade jag inte ens på bilderna.
 
  • Gilla
Nidhogg och 2 till
  • Laddar…
Då jag jobbat/jobbar med 2G-6G så säger jag köp fiber. 5G blir knappt bättre än 4G, om man inte bygger fler basstationer. Fler basstationer kostar mer pengar som skall tas in av användarna. Mobiloperatörerna kan inte buygga ut längre, de har inte tillräckligt med intäkter från prispressen på abonnemangen. Lösningen på detta i 5Gbär QoS där du skall betala mer för att få bättre kvalitet på tjänsten. Dvs man höjer inte kvaliten för befintliga kunder utan bara för de som är villiga att betala mer.

Rörande priset på ett hus så gör färre intresserade att priset blir lägre om fiber inte finns.

Och slutligen, rent tekniskt så kan aldrig trådlöst bli lika bra som fast Internet.
 
  • Gilla
MultiMan och 13 till
  • Laddar…
Kör själv 4/5 g då jag inte kunde motivera kostnaden.
Fick en ny router i våras som gjorde underverk på hastigheten.
Den gamla med en liten extra antenn och den nya utan.
Hastigheten ca 5 dubblades och då bor jag i betong hus. Skärmavbild av internethastighetstest som visar nedladdnings-, uppladdningshastighet och svarstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
B
pacman42 pacman42 skrev:
Då jag jobbat/jobbar med 2G-6G så säger jag köp fiber. 5G blir knappt bättre än 4G, om man inte bygger fler basstationer. Fler basstationer kostar mer pengar som skall tas in av användarna. Mobiloperatörerna kan inte buygga ut längre, de har inte tillräckligt med intäkter från prispressen på abonnemangen. Lösningen på detta i 5Gbär QoS där du skall betala mer för att få bättre kvalitet på tjänsten. Dvs man höjer inte kvaliten för befintliga kunder utan bara för de som är villiga att betala mer.

Rörande priset på ett hus så gör färre intresserade att priset blir lägre om fiber inte finns.

Och slutligen, rent tekniskt så kan aldrig trådlöst bli lika bra som fast Internet.
Intressant, är Telia som erbjuder fiber nu så jag kommer att acceptera deras erbjudande.

Sen, just nu har jag max mottagning på 4G eftersom masten finns någon km bort, vid hastighetskontroller så ligger den mellan 70-80 Mbit/s oavsett tid på dygnet, men som du säjer så uteblir/fördröjs upp graderingen av denna mast kanske framöver av ekonomiska själ.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B
A Argastesnickaren skrev:
Kör själv 4/5 g då jag inte kunde motivera kostnaden.
Fick en ny router i våras som gjorde underverk på hastigheten.
Den gamla med en liten extra antenn och den nya utan.
Hastigheten ca 5 dubblades och då bor jag i betong hus.[bild]
Svars tiden är inte bra vilket gör att man känner det segt, själv så har jag halverat men runt 10 ms då du :)
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Kör gärna speedtest när ni mäter prestandan, de visar nämligen latenserna. Då kommer ni att se att dessa går upp i flera sekunder under belastning. Vilket är normal och enligt design, men det visar på problemet med att köra parallella program på samma uppkoppling. Kräver då en familjemedlem låg latens till ett spel eller ett jobbmöte och en annan börjar ladda ned en Windowsuppdatering så....
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Kör själv 4/5 g då jag inte kunde motivera kostnaden.
Fick en ny router i våras som gjorde underverk på hastigheten.
Den gamla med en liten extra antenn och den nya utan.
Hastigheten ca 5 dubblades och då bor jag i betong hus.[bild]
Påminner mig om när man bodde i lägenhetenen, trähus på fyra våningar med många små lägenheter. D.v.s. väldigt stökigt i wifi banden. Man fick ju köpa nu router vart annat år för att ha en som kunde sända starkare och på fler band än grannens. Det håller i något år tills de hade uppgraderat, varpå man själv köper nytt. Värsta krigsföringen...
 
B BoF skrev:
Svars tiden är inte bra vilket gör att man känner det segt, själv så har jag halverat men runt 10 ms då du :)
Skärmdump av bredbandsprestandatest, visar nedladdning och uppladdning cirka 108 Mbit/s, svarstid 10,44 ms, leverantör Bahnhof AB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

🙌
 
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
🙌
Denna visar den olastade svarstiden, använd Speedtest som visar svarstiden vid last.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
B BoF skrev:
.

Nu var frågan fiberns överlevnad så som koppan (ADSL) etc.
Fibern fanns långt före adsl och liknande teknik. Den lär överleva 5g också.
 
  • Gilla
Nidhogg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.