Hej

Solvärme kan jag inget om, men när det gäller vattentemperatur så tror jag att det viktiga är att börja tvätten med kallt vatten (under 35 grader), antingen som separat förtvätt eller att man börjar huvudtvätten med kallt vatten som sedan värms. Detta just för att proteiner (blod, matrester, hudavskav...) koagulerar av värme. Temperaturen vid sköljningarna spelar knappast någon roll - då är förhoppningsvis proteinerna redan borttvättade - och i vart fall redan uppvärmda.......

Det samma gäller även vid diskning. I storkök finns ofta påminnelseskyltar "max 30 (eller 35) grader" där man sköljer disken innan den skickas in i diskmaskinen.

Ett annat skäl att se till att inte vattnet in i tvättmaskinen är för varm är att en den kläder inte ska tvättas i mer än 30-40 grader....
 
vilket borde innebära att man lugnt kan mata maskinen med förvärmt vatten...

tycker vi lämnar proteinkoagulering och annat funderar vidare på hur vi ska ha nytta av solvärmen på fler sätt.

var det inte ngn på forumet som torkade ved med solvärme? hur har det isf gått? andra ljusa el galna ideer?

likblek
 
likblek skrev:
var det inte ngn på forumet som torkade ved med solvärme? hur har det isf gått? andra ljusa el galna ideer?

likblek

Jodå, jag har golvvärme ingjuten i betongplattan där veden ska ligga. Nu är min "närvärmecentral" nästan färdigbyggd och återkommer när solvärmen börjar sprida sig i den ännu inte klyvda veden.
 
likblek skrev:
det är ju en bra poäng... men lite tråkig...

någon annan som har en lösning på det problemet eller någon annan bra ide?
tja kanske en magnetventil som öppnar varmvattnet då tvättmaskinens elslinga slår till ?

spänning på elslingan = öppna varvatten ventilen.. då sköljs tvätten med kallt skulle även gå att strypa kallvatten med samma ide' om man inte vill blanda varmt och kallt.

litet relä och ett glatt experimenthumör så borde man få det att fungera.



 
här kommer nog inte min experimentlusta få utlopp. ny maskin för många 1000-lappar och gissningsvis svårt att få ev fel på garantin i fortsättningen ;D

återkom när du är klar
 
Äggviteämnen koagulerar vid högre temperatur än 40 grader (djävla tur när man har häftig feber). Man skulle kunna släppa på vatten i tvättmaskinen som är 40 grader vid sådan tvätt. Vid temperaturer som hotar ev äggvita, kan man släppa in varmt vatten under den kritiska temperaturen och lyfta det sista steget med tvättmaskinen. Detta medför lite mer varmvatten, men är den solvärmd och inte kan utnyttjas till bättre, så vad gör det
 
skyten skrev:
Äggviteämnen koagulerar vid högre temperatur än 40 grader (djävla tur när man har häftig feber).  Man skulle kunna släppa på vatten i tvättmaskinen som är 40 grader vid sådan tvätt. Vid temperaturer som hotar ev äggvita, kan man släppa in varmt vatten under den kritiska temperaturen och lyfta det sista steget med tvättmaskinen. Detta medför lite mer varmvatten, men är den solvärmd och inte kan utnyttjas till bättre, så vad gör det
Det där var nog en bra idé! kompromiss - fylla DM och TM med sisådär 35-gradit vatten!
 
Jag kikade på detta för ett tag sedan men gav upp iden när jag räknade på vad man kan spara.
En modern tvättmaskin använder vid tvättning ca 12 l vatten som skall värmas till ca 40 -60°C och ett fåtal gånger till 90°C om man koplar varmvatten med en temp på 60°C till tvättmaskinen kan man spara ca 100 kWh per år, vilket gör att det inte lönar sig med några större investeringar.
Miele har tvättmaskiner med både kall och varmvatten anslutning på tyska marknaden, dessa blandar själv vattnet till rätt temperatur och eftervärmer till vittvätten.
Tvätt effekten är bättre när man matar maskinen mad kallvatten. Tvättmedlets enzymer jobbar bättre i lägre temperaturer och tvätten blötläggs en längre tid innan vattnet värmts till rätt tvättemperatur.

Detta var vad jag komm fram till när jag lade ned idén med varmvatten till tvättmaskinen.
Diskmaskinen är enklare att ansluta till varmvatten men då kommer man alltid att skölja disken med varmvatten även när man inte har tillskott från solen

/Patrik
 
Pasta skrev:
Diskmaskinen är enklare att ansluta till varmvatten men då kommer man alltid att skölja disken med varmvatten även när man inte har tillskott från solen

/Patrik


om man inte kan stänga av varmvattet under "icke solsässong"...
 
Det går klart att ordna två anslutningar, så att man kan flytta över slangen mellan säsongerna. Men alla sådana kostnader lär vida överstiga vad man sparar.

För övrigt anser jag inte att resten av nyttan av solfångarna är "marginell". När det var -15°C i mars månad, var det också helt klart på himlen. Alltså bra solsken på dagarna. Den mängd ved jag då stoppade in motsvarade vad det gick åt när det var några enstaka minusgrader, men helt mulet, så att solen inte värmde någonting alls. Det handlade om två kontra tre vedinlägg. Alltså sparade solfångarna in bortåt 1/3 av bränsleåtgången, något som jag inte anser vara marginellt.

Men december och januari är förlorade månader, det är helt riktigt. November och februari är ju inte heller några högsäsonger, precis.
 
varje vedpinne som man slipper stapla extra och släpa in i huset/pannrummet är ju en underbar pinne ;D


att kunna ta ut varmvatten till biltvätt och poolfyllning är ju inte heller helt fel men kanske inte heller helt nödvändigt...
 
Leveau skrev:
Jag tänkte också på det med varmvatten till tvätt och diskmaskin tex med en duchblandare så att man kan reglera temperaturen. Tankarna tog slut när min fru kom in i diskussionen och kom med komentare det är BRA men hur gör du med sköljningen för den ska ske med kallt vatten!!!!    END OF DISKUSSION!!!!!

Ibland gär det väldigt fort!!!

Hmmmmmmm man vet inte alltid bäst!!!  Men nästan !!!!
Det svare fick jag från min fru med då gav jag upp iden
 
Verkar inte som om min fru vet det. Hon är så glad med funktionen som den är.
 
En tanke jag har är att värma upp torpargrunden med ev. överskott under sommaren.
Vad tror ni om det? :-/
 
Inte en bra ide då rubbar du fuktbalansen om du tillsätter värme. Du kan få en obehaglig överraskning med fuktproblem då du får en omvänd fuktvandring !! Nej ska man gör något för grunden så är det med torr luft som cirkulerar och anpassas efter temperaturen som finss utanför huset!!!

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.