kisumisu kisumisu skrev:
Sen att inte tala om den obligatoriska "energibesiktningen" där dem inte ens går in i huset.
Det är en energideklaration, inte en besiktning. Man behöver inte gå in i huset för att anteckna uppvärmningssystem, area och årsförbrukning 🙂
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
E
Vet inte vad som ska göras under besiktningen men behövs det ta hål för fuktmätning eller liknande så kanske säljaren vill se att allt går rätt till.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
När jag var köpare så deltog besiktningsmannen, köparna, säljaren och mäklaren. Mäklaren och säljaren höll sig i bakgrunden, varken störde eller påverkade enligt min mening. Mäklaren sa att hen ville vara med om det uppstod något som skulle orsaka diskussioner mellan köparen/säljaren. Mäklaren verkade genuint nyfiken på hur huset var byggt och dess skick. Kanske för att hen säljer liknande objekt i området regelbundet och ville lära sig mer.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
E Elsparv skrev:
Vet inte vad som ska göras under besiktningen men behövs det ta hål för fuktmätning eller liknande så kanske säljaren vill se att allt går rätt till.
Bra poäng, enligt mig bör dock detta ha avhandlats innan besiktningen. Vad händer om besiktningsmannen rekommenderar det på plats men säljaren säger nej?
 
E
I Igelknorr skrev:
Bra poäng, enligt mig bör dock detta ha avhandlats innan besiktningen. Vad händer om besiktningsmannen rekommenderar det på plats men säljaren säger nej?
Blir det inget hål. Inte ovanligt enligt min begränsade erfarenhet från kollegor och vänner. Men jag antar då att säljaren döljer något allvarligt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
I Igelknorr skrev:
Bra poäng, enligt mig bör dock detta ha avhandlats innan besiktningen. Vad händer om besiktningsmannen rekommenderar det på plats men säljaren säger nej?
Det går inte att bestämma allt sådant innan.

När vi lät genomföra en köparbesiktning på ett hus vi var intresserade av så visade det sig vara lite förhöjd fuktnivå på två ställen och besiktningsmannen ville helst göra ett hål för vidare undersökning. I det ena rummet kunde vi lossa en fast monterad garderob och komma ner i under under den. Det hade inte säljarna något emot. I det andra rummet var säljaren mer tveksam. Helt ok att säga nej där, men det löste sig då det var mot yttervägg och det gick att lossa listen lite.

Inget av detta tror jag vi kunnat komma överens om på förhand. Som säljare säger man nog generellt nej till hål, men kan acceptera på vissa platser.
 
  • Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
Om besiktningsmannen säger att han behöver öppna upp en vägg för att inspektera kattvinden, tar du ansvar för det på någon annans hus? Hade du själv velat vara med?
 
kisumisu kisumisu skrev:
Gör det säkert men försäkringsbolag kommer ändå i slutändan hitta på saker för att slippa ersätta t ex just hävda att det felbyggt från början eller nån annan ursäkt. De flesta står tom att rör och el ingår inte i besiktningen.

Blir det läckage eller huset brinner ner pga el sitter man där sen utan ersättning.
Du ska inte blanda ihop en dolda gel försäkring med ett hus som brinner upp. Dolda fel försäkring flnns för
säljarens skull och ersätta köparen om det uppstår ett problem.
Försäkringen är helt frivillig.
Den täcker inte vvs och el.
Dolda fel försäkringen är säljaren som har. Inte köparen.
Så blanda inte ihop dessa försäkringar. De har inget med varandra att göra
 
  • Gilla
Jockebanan och 2 till
  • Laddar…
H
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om besiktningsmannen säger att han behöver öppna upp en vägg för att inspektera kattvinden, tar du ansvar för det på någon annans hus? Hade du själv velat vara med?
Tycker att säljare och ägare kan vara närvarande i huset ifall det behövs frågas om något. Men att gå runt med en hel flock personer skulle inte jag vilja, betalar jag för besiktningen så vill jag kunna ställa frågor till besiktningsmannen som kanske är obekväma för säljarna. Man vill inte ju såra andra människor. Behövs det ta hål så ska man givetvis fråga säljarna först, säger de nej så är det nej, sen får man själv besluta om det har en avgörande betydelse för ev. köp.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Mäklaren måste ha alldeles för mycket tid över för att vilja vara med på en besiktning?

När vi besiktade (som säljare) satt jag och jobbade vill jag minnas och besiktningsmannen sprang runt och gjorde sin grej. Sedan stämde vi av avvikelserna efteråt och kikade på dom specifikt.
 
H HEM2121 skrev:
Det är nog inte problemet, utan det blir ganska rörigt med så många deltagare. TS behöver koncentrera sig på vad besiktningsmannen har att säga och kunna ställa frågor som kan kännas obekväma om säljaren är med. Besiktningsprotokollet kan man diskutera med säljaren efteråt, säljaren kan ju en del om sitt hus som du skriver.
Han kan ju ställa frågor trots att en person ( säljaren) är med? Jag hade inte tillåtit någon att ha full tillgång till min fastighet när jag fortfarande äger den. Säljaren bör vara med och kunna svara på frågor osv som kanske kommer upp.
 
H
H hablam skrev:
Han kan ju ställa frågor trots att en person ( säljaren) är med? Jag hade inte tillåtit någon att ha full tillgång till min fastighet när jag fortfarande äger den. Säljaren bör vara med och kunna svara på frågor osv som kanske kommer upp.
Jag skulle inte tillåta det om jag betalar besiktningen, säljaren kan vara i huset men inte gå med på själva besiktningen. Säljaren kan ju ifrågasätta besiktning, det kan bli ordväxling om säljaren inte tycker samma som besiktningsman. Jag vill ha en besiktningen i lugn och ro och där jag kan ställa frågor. Efter det så tar man det med säljare och mäklare tillsammans med besikningsmannen.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Jag skulle inte tillåta det om jag betalar besiktningen, säljaren kan vara i huset men inte gå med på själva besiktningen. Säljaren kan ju ifrågasätta besiktning, det kan bli ordväxling om säljaren inte tycker samma som besiktningsman. Jag vill ha en besiktningen i lugn och ro och där jag kan ställa frågor. Efter det så tar man det med säljare och mäklare tillsammans med besikningsmannen.
En besiktningsman bör väl ändå vara såppas påläst och seriöst att den kan hantera en säljare som käftar emot? Jobbar själv inom besiktning av fordon och där har vi ju alltid med kunden och det påverkar inte mina bedömningar.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
H
H hablam skrev:
En besiktningsman bör väl ändå vara såppas påläst och seriöst att den kan hantera en säljare som käftar emot? Jobbar själv inom besiktning av fordon och där har vi ju alltid med kunden och det påverkar inte mina bedömningar.
Jag skrev vad jag tycker och så som jag hade gjort.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Om inte säljaren är med tror jag bara att du får ett besiktningsprotokoll där det står att det mesta är okänt, saknas uppgifter mm plus antagligen ännu mer generella friskrivningar och riskkonstruktioner än vad det redan är. Ju mer info besiktningsmannen får desto bättre borde han/hon kunna bedöma fastigheten.
 
  • Gilla
forstahuset och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.