C cpalm skrev:
Att ansluta "känslig elektronik" till ett icke-inverterelverk.
Hej cpalm

Tack för förtydligandet, vi är nog överens.

Om det är det du syftar på då kan du läsa vad jag skrev i inlägg #112 ” Förser man switchade nätdelar med, (PFC) då minskar (försvinner) genereringen av kapacitiv reaktiv effekt till matningskällan och i så fall så kan det vara så att problematiken har minskat. Det finns trots allt elverk utan inverter. 😊”

Jag tror att den problematiken har ersatts med en ökad mängd med switchbrus. I en switchad nätdel finns i princip två genereringar av switchbrus. Dels i själva DC/DC omvandlaren. Dels i Power factor correction, (PFC) kretsen som sitter ”närmare” elnätet.

PFC eliminerar genereringen av kapacitiv reaktiv effekt men genererar i stället switchbrus.

Om switchbrus blockerar jordfelsbrytare (får dessa att somna in) vid olika tillfällen, som jag skrev om i inlägg #115, då tror jag det är ett betydligt allvarligare bekymmer.
 
C cpalm skrev:
Nu skall jag inte påstå att jag power-googlat på ämnet, men det lilla jag (inte) hittat tyder på att det är ett icke-problem.
Jag har stött på två tillfällen då saker gått sönder på ett sätt som är relevant i sammanhanget. Ena gången försökte jag köra en svets på ett elverk. Det var en invertersvets med laddmotstånd för kondensatorpaketet. Det grundläggande problemet den gången var att elverket var för klent för att driva svetsen. När man började svetsa sjönk spänningen varvid svetsen stängde av sig. Då steg spänningen och den slog på sig igen. Efter en stunds försök slutade den att göra något eftersom laddmotståndet i svetsen brunnit upp.

Andra exemplet jag tänker på inträffade inte med en generator, men det är ändå applicerbart. En last drevs via transformator och likriktare. En kontaktor bröt strömmen på DC-sidan av likriktaren. Den transient som då kom från transformatorn dödade likriktaren på ett par dagar. Med en varistor över likriktaren var det dock inga problem längre. Detta är applicerbart i fallet så en generator driver en stor och en liten last och den stora hastigt stängs av. Tänk till exempel en mobilladdare och en vattenkokare. Då finns risken att mobilladdaren får en smäll när vattenkokaren stänger av sig.

Det finns specialfall att beakta. Varningen är inte helt igenom grundlös. Men jag håller helt med om att det för det mesta inte är några som helst problem med att driva elektronik med en bensingenerator.
 
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.