Två bra är, IQtherm och Fricos Energikomfort
 
Ett annat märke på oljeelement som jag själv är nöjd med är gnosjö konvektor element samt dig. termostat finns med på "classe", ett annat tips är att kolla på beg. oljeelement på ex.vis blocket om du hade tänkt köpa många element.

Ett tips för att höja "verkningsgraden" på elementen är att sätta värme paneler bakom finns att köpa färdiga på jula eller så gör de själv om du har lite tjockare mat/ugnsfolie, spraylim samt skivmatrial liggandes övers.

Om du Mb star undrade över vilken modell eller effekt du ska ha på luftvp:n så kontakta en butik som säljer pumpar så reder sig den frågan, skulle tippa själv att en 6 till 6,5kw räcker gott om du nu har kring 80m2 men ring å hör efter.
 
OK än en gång OLJEFYLDA radiatorer har inga fördelar.
En "kompis" till mig sålde den typ av paneler som du talar om för c:a 20 år sedan men då den utlovade effekten och han blev anmäld till konsumetverket, tror jag det var, avslutade han sina "affärer". Dom kan ha en viss effekt om man har gamla element som är för små och har en dålig reglering, men med moderna väl dimensionerade konvektorelement fyller dom ingen funktion
 
Ser många fördelar med oljefyllda element, dels så blir luften inte lika "torr" mot de gamla "brödrostarna" som nå´n kallade de, samt yttemperaturen är inte lika hög därmed mindre eller obefintlig brandrisk, finns iof icke oljeelement som har max 60 graders yttemep. med men men visst är det mkt pengar om man ska byta ut många då är det nog bättre att investera i en luftvärmepump å behålla de äldre elementen bara termostaterna är hela vill säga.


Tror iaf att panelerna hindrar värmen att stråla ut genom väggen samt studsar tillbaks värmen mot elementet igen, pröva å vinkla aluminiumfolie mot solen under hakan så lär du känna av värmen mer.

Tillägger ifrån mitt förra inlägg att det är aluminiumfolie jag menade å inge plastfolie.
 
Tydligen har du inte koll på hur dom nya radiatorerna fungerar.
Blir ytan på en radiator "het" så är den fel dimensionerad, den har för liten effekt i förhållande till det utrymme den ska värma det gäller oavsett vilken typ av element man använder.
Att elradiatorer gör luft torr är en missuppfattning den fuktighet som finns i rumsluften kan inte försvinna, dock får luften som värms upp en lägre relativ fuktighet än den fuktighet som den har innan den värms upp, men så fort luften svalnar återfår den sin ursprungliga relativa fuktighet. Det OAVSETT vilken värmekälla man har.
Nya el radiatorer fungerar bara till en liten del genom strålningsvärme den huvudsakliga värmeavgivningen sker genom konvektion, en "värmestav" med stor yta värmer luften som cirkulerar genom elementet och bär värmen ut i rummet
Ps
el radiatorer typ "gamla brödrostar" används inte till uppvärmning av lokaler sedan många många år tillbaka, åtminstone inte av yrkesmän.
 
Är absolut ingen expert på element, men i vårt fall så hade vi riktigt gamla "brödrostar" där termostaterna inte var helt tillförlitliga. Köpte begagnade novaterm oljeelement på blocket med dig.termostater 6st 500W + 1 lvi 750W för 1700spänn vilket var billigt, får ju inte ens 2 nya element för det priset.

Vågar nog påstå att brandrisken är större med ex.vis gardiner som täcker för äldre "brödrostar" än dagens oljeelement iaf.
 
Tack för många svar!

Kommer att vänta ett tag med köpa element då jag märkt att huset håller en temp på ca +10 grader fast det varit minusgrader några dagar.

kan bero på att det ligger en värmeslinga som är påslagen just nu. runt inkommande vattenledning
 
Vi värmer vårat 2-våningshus med enbart L/L-pump, har inga element alls på.

Pumpen sitter på nedervåningen och håller 22grader där nere, uppe håller sig graderna runt 18-20grader.
Och då har vi enbart 15-20cm sågspån på vind som isolering, så skulle isoleringen göras dubbelt så hög så skulle vi nog få ännu lite varmare uppe.
 
förstår inte varför oljefyllda element får så mycket dålig kritik,vi har både oljefyllda och nyare konvektorelement med elektronisk termostat,kan inte påstå att dom oljefyllda är sämre påminner mer om vattenburna element tycker jag.
 
Om du tolkar mina inlägg som att olefylda element är dåliga så får du läsa en gång till, men däremot säger jag att "vanliga" fungerar lite bättre och (vid samma kvalitetsnivå) är betydligt billigare. Och att "för stora" är helt OK men "för små" är förkastligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.