Jag har nu fått satt in 2st nya fönster från elitfönster, men upplever ljudnivån är värre än tidigare.

Ska tilläggas att jag fått köpa dem billigare då de lossnat från pallen och är utseendemässigt flidda.

Följande spec på fönstren se bild.
Tidigare fönster va pvc 8mm ytterruta 4mm 4mm glas

Jag bor nära huvudled så har trafiken 7 meter utanför huset, och varenda bil som kör förbi hörs tydligt och lastbilarna är ett mörker.
Däckljud, avgasljud samt "swishande ljud" när de kommer och far förbi huset.

Det är skummat runt fönstren, isolering i salingen, isolering under fönsterplåten, fogat runt list saling etc, testat med en extra fönsterlist men ingen skillnad. Ljudet kommer från själva glaskasetten.

Har jag köpt helt fel fönster?
Eller kan de ha satt in fel glas i fönstret (på 2st dessutom), knackar jag på rutan så känns de dock stumma/rejäla mot mina andra fönster?
Tog den värsta ljuddämpningen som elitfönster erbjöd.
 
  • Bilden är helt svart och saknar synliga detaljer; det kan vara ett tekniskt fel eller konstnärligt uttryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Risseboy skrev:
Jag har nu fått satt in 2st nya fönster från elitfönster, men upplever ljudnivån är värre än tidigare.

Ska tilläggas att jag fått köpa dem billigare då de lossnat från pallen och är utseendemässigt flidda.

Följande spec på fönstren se bild.
Tidigare fönster va pvc 8mm ytterruta 4mm 4mm glas

Jag bor nära huvudled så har trafiken 7 meter utanför huset, och varenda bil som kör förbi hörs tydligt och lastbilarna är ett mörker.
Däckljud, avgasljud samt "swishande ljud" när de kommer och far förbi huset.

Det är skummat runt fönstren, isolering i salingen, isolering under fönsterplåten, fogat runt list saling etc, testat med en extra fönsterlist men ingen skillnad. Ljudet kommer från själva glaskasetten.

Har jag köpt helt fel fönster?
Eller kan de ha satt in fel glas i fönstret (på 2st dessutom), knackar jag på rutan så känns de dock stumma/rejäla mot mina andra fönster?
Tog den värsta ljuddämpningen som elitfönster erbjöd.
Vet inte varför bilden blir svart, men följande står på papperet :T8, 8LjL-12Ar-4 En-12-8, 8LjL P2A+VK
R Risseboy skrev:
Jag har nu fått satt in 2st nya fönster från elitfönster, men upplever ljudnivån är värre än tidigare.

Ska tilläggas att jag fått köpa dem billigare då de lossnat från pallen och är utseendemässigt flidda.

Följande spec på fönstren se bild.
Tidigare fönster va pvc 8mm ytterruta 4mm 4mm glas

Jag bor nära huvudled så har trafiken 7 meter utanför huset, och varenda bil som kör förbi hörs tydligt och lastbilarna är ett mörker.
Däckljud, avgasljud samt "swishande ljud" när de kommer och far förbi huset.

Det är skummat runt fönstren, isolering i salingen, isolering under fönsterplåten, fogat runt list saling etc, testat med en extra fönsterlist men ingen skillnad. Ljudet kommer från själva glaskasetten.

Har jag köpt helt fel fönster?
Eller kan de ha satt in fel glas i fönstret (på 2st dessutom), knackar jag på rutan så känns de dock stumma/rejäla mot mina andra fönster?
Tog den värsta ljuddämpningen som elitfönster erbjöd.
R Risseboy skrev:
Jag har nu fått satt in 2st nya fönster från elitfönster, men upplever ljudnivån är värre än tidigare.

Ska tilläggas att jag fått köpa dem billigare då de lossnat från pallen och är utseendemässigt flidda.

Följande spec på fönstren se bild.
Tidigare fönster va pvc 8mm ytterruta 4mm 4mm glas

Jag bor nära huvudled så har trafiken 7 meter utanför huset, och varenda bil som kör förbi hörs tydligt och lastbilarna är ett mörker.
Däckljud, avgasljud samt "swishande ljud" när de kommer och far förbi huset.

Det är skummat runt fönstren, isolering i salingen, isolering under fönsterplåten, fogat runt list saling etc, testat med en extra fönsterlist men ingen skillnad. Ljudet kommer från själva glaskasetten.

Har jag köpt helt fel fönster?
Eller kan de ha satt in fel glas i fönstret (på 2st dessutom), knackar jag på rutan så känns de dock stumma/rejäla mot mina andra fönster?
Tog den värsta ljuddämpningen som elitfönster erbjöd.
Bilden är helt svart och innehåller inga synliga detaljer eller objekt att beskriva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej! Hur har det gått? Vi har precis satt in 3glas elitfönster extra ljudisolering och biljudet susar på nära nog lika som på nedervåningen där vi har våra 60-tals fönster 1+1.
 
D Dickcede skrev:
Hej! Hur har det gått? Vi har precis satt in 3glas elitfönster extra ljudisolering och biljudet susar på nära nog lika som på nedervåningen där vi har våra 60-tals fönster 1+1.
Jadu ja ha hett upp för tillfället.
Jag tog lös fodren på utsidan å satte nya ingen skillnad.
Reglade på inneväggen med 2 tum och satte dit dom gamla fönstrena som öppnar inåt, vart väl lite bättre.
Så jag har väl då 6glas fönster totalt å allt billjud väller in.

Summa sumarum är iaf att dessa fönster jag köpte från elitfönster e de sämsta köpet jag gjort. Vet inte om de e för jag bor så nära vägen? För grannen som jag har en bit bort 50m hörde jag jämt när han startade sin jänkare förut men inte nu längre.
Men all trafik som går förbi huset låter exakt lika mycket som innan fönsterbytet. Även min närmsta granne 10m hör jag jämt när bildörrar stängs och tomgång. Fast de gjorde jag med de förra fönstren å.
 
Samt att jag har en 10mm plexiruta fastskruvad på fönstret.
Så utifrån räknat 8mm 4mm 8mm, 10mm, 8mm 4mm 4mm.
Samt att ja testa med att skifta glaskasetten på de inre fönstret så den tjocka 8mm rutan kommer innerst, men de gjord ingen skillnad
 
P
Kan tänka mig att man kanske aldrig kan få bort ljudmattan som trafik producerar, men att lindra och dämpa ljudet precis som du försöker göra är nog så svårt.

Hittade det här klippet på ca 9 minuter som kanske kan hjälpa till?
Länk: YT klipp om ljudisolering

Så här skriver han i videons beskrivning:
"Ljudisoleringen är ofta sämre över ett treglasfönster än över ett tvåglasfönster, förutsatt att de tillverkats på motsvarande sätt. Detta beror på att en stor luftspalt mellan glasen gynnar ljudisoleringen. Med ett treglasfönster åker resonansfrekvensen upp mellan glasen, vilket ger fönstret sämre ljudisoleringen."
 
R Risseboy skrev:
Jadu ja ha hett upp för tillfället.
Jag tog lös fodren på utsidan å satte nya ingen skillnad.
Reglade på inneväggen med 2 tum och satte dit dom gamla fönstrena som öppnar inåt, vart väl lite bättre.
Så jag har väl då 6glas fönster totalt å allt billjud väller in.

Summa sumarum är iaf att dessa fönster jag köpte från elitfönster e de sämsta köpet jag gjort. Vet inte om de e för jag bor så nära vägen? För grannen som jag har en bit bort 50m hörde jag jämt när han startade sin jänkare förut men inte nu längre.
Men all trafik som går förbi huset låter exakt lika mycket som innan fönsterbytet. Även min närmsta granne 10m hör jag jämt när bildörrar stängs och tomgång. Fast de gjorde jag med de förra fönstren å.
Ja ångrar verkligen att vi la pengar på elitfönster (extra ljudisolerade dessutom) i tron att de skulle stänga ute ljud. Skitfönster. Vart inne hos grannen som har fönster mot samma väg och de har ett avsevärt bättre fönster där ljud nästan inte kommer in, tyvärr vet de inte vilken sort det är.
 
D Dickcede skrev:
Ja ångrar verkligen att vi la pengar på elitfönster (extra ljudisolerade dessutom) i tron att de skulle stänga ute ljud. Skitfönster. Vart inne hos grannen som har fönster mot samma väg och de har ett avsevärt bättre fönster där ljud nästan inte kommer in, tyvärr vet de inte vilken sort det är.
Jo samma här, va in till min granne också å där låter de mindre än hos mig å vi ha samma avstånd till vägen.
Till saken hör är att han jobbar som snickare å han sa att han tro ljudet kommer från drevningen iom de va skummat.
Men de tog ja bort för ena fönstret å dreva men vart då ingen skillnad.
En annan snickare som ja bad titta å lyssna sa att han tro de kom från väggen.
Tredje snickarn ja had förbi sa de kom från fönstren å ja måste ha bullerplant eller sätta igen fönstrena.
Jag upplever också att de e från fönstrena, så de e pengar man kastat bort i onödan
 
R Risseboy skrev:
Jo samma här, va in till min granne också å där låter de mindre än hos mig å vi ha samma avstånd till vägen.
Till saken hör är att han jobbar som snickare å han sa att han tro ljudet kommer från drevningen iom de va skummat.
Men de tog ja bort för ena fönstret å dreva men vart då ingen skillnad.
En annan snickare som ja bad titta å lyssna sa att han tro de kom från väggen.
Tredje snickarn ja had förbi sa de kom från fönstren å ja måste ha bullerplant eller sätta igen fönstrena.
Jag upplever också att de e från fönstrena, så de e pengar man kastat bort i onödan
Ja swischande ljud med en sjungande överton direkt genom rutan / kasetten
 
P
Ungefär runt 6:40 börjar avsnittet angående fönsters ljudisolering. Kan det vara till någon hjälp?

Länk: YT klipp om ljudisolering
 
P Pjer Polanski skrev:
Ungefär runt 6:40 börjar avsnittet angående fönsters ljudisolering. Kan det vara till någon hjälp?

Länk: YT klipp om ljudisolering
Ne tyvärr inte, de han nämner ha ja förstått. I mitt fall ha ja ju satte 2st 3glas fönster, å de e ca 70mm mellan fönsterkarmarna.
De ska ju va om ja reglar på ännu mer inåt 2 tum till. Frågan e ju om ja verkligen skulle märka någon skillnad?
Samt att de kommer se väldigt dumt ut innifrån
 
bild
 
  • Fönsterdel, handtag, vit karm, mörkt ute, spegling, texturerad blå-grå vägg inomhus, natt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn av ett rum med dubbla fönster, frostad film med blommönster, radiator under fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant läsning! Tack för att du delade med dig. Säg till om du vill ha förslag på test du kan göra för att utesluta om de är rutan eller karmen/(drevet som läcker).
Det går att köpa enkelglas Löst som du kan göra och lägga på snyggt och smidigt på insidan och då även ha yttligare tätningslistet på den rutan för 100%täthet. Kvm pris på enkelglaset jag menade är mellan 1300-1550kvm
 
J
H hugosell skrev:
Intressant läsning! Tack för att du delade med dig. Säg till om du vill ha förslag på test du kan göra för att utesluta om de är rutan eller karmen/(drevet som läcker).
Det går att köpa enkelglas Löst som du kan göra och lägga på snyggt och smidigt på insidan och då även ha yttligare tätningslistet på den rutan för 100%täthet. Kvm pris på enkelglaset jag menade är mellan 1300-1550kvm
Intressant. Totalt 7 glas då? Jag tror på 8 glas, först då blir det bra.
 
  • Haha
johannord och 2 till
  • Laddar…
Ja jag blir inte alls klok på detta, för nu när det är typ 30 minut ute så hörs allting ganska väl.
Sen har de ju också gjort om vägen utanför å efter det tycker jag det vart ännu sämre.
Står jag still och försöker lyssna så vill jag få det som att det är från väggen kring fönstret ljudet kommer in, men när jag öppnar det inre fönstret så hörs det tydlig skillnad i ljudnivå. Så det som utesluter ju väggen kan jag tycka.
Gör jag dock samma sak vid mitt andra fönster som är i samma rum mot samma gata så märks det inte lika stor skillnad.
När bilar kör förbi nu när man hör dubben, det låter ibland som att fönstret skulle stå öppet.
Samt grannarnas tomgångskörning samt smäll i dörrarna hörs väldigt väl och det är med 2st fönster, men här är jag även brydd på om ljudet kommer från väggen? Kan inte känna att det skulle dra någonstans och kollar jag med temp-mätare så är det inget "insläpp" från fönstrena
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.