Kapa bort bakre parerstången på scoutknivarna när du ändå håller på. Förbättrar ergonomin ungefär 20000%.
 
Z z_bumbi skrev:
Kapa bort bakre parerstången på scoutknivarna när du ändå håller på. Förbättrar ergonomin ungefär 20000%.
Jo, borde nog göra det. Oklart om jag orkar dock annat än på min dotters egna. Finns tillräckligt många knivar för att alla ska få en var utan dem.
 
S
Pga några nyliga fall ser jag helgens löpsedel framför mig redan nu..:
man arresterad för brott mot knivlagen så in i helvete.
 
  • Haha
  • Gilla
jockeping och 7 till
  • Laddar…
Fixat ett irritationsmoment och dragit om utloppet från duschkabinen. Förut gick det i 4 st 90-gradersböjar plus flexslangen under duschen. Nu är det flexslang direkt till utloppet.
Fick använda hålsågssatsen från Profit, resten med fil.
10/10 från sambon.
Bild ett badrumsgolv med avloppsrör, duschkabin, gråa kakelplattor och en badrumsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Har också letat elfel. Och funnit det. Vi har två lampor i tvättstugan, och vridomkopplaren har fyra lägen (Av-På1-På2-BådaPå). BådaPå slutade funka för några månader sedan. Visar sig att kontaktblecket i vridomkopplaren sagt upp sig.
Dags att byta till en ny strömbrytare… Kablarna bryr jag mig inte om så länge de inte ramlar isär vid bytet, allt ska ut under det kommande året.
Verktyg: Fluke 117 och Bahco isolerad plattmejsel.
En hand håller en liten del under en svart plastventil kopplad till ett vitt rör, nära en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Rickard.
Ikväll tog jag tag i en lurig lagning på den delen som driver matningen på kipphyveln. Ett bekymmer med denna är att jag inte har verktyg att borra eller gänga så nära flänsen och jag var inte så sugen på att köpa, inte heller var jag intresserad av att lämna in den för att få hålet omsvarvat efter t ex en lödning. Min lösning om än det kändes lite som fusk blev stålplast/kemisk metall och så här i efterhand känns det helt rimligt. Enda uppgiften lagningen har är att ge stöd till stoppskruven och det tror jag det fixar utan problem.

Tvättade först delen med avfettning, brakleen och alkohol, en droppe olja på skruven hindrar den från att fastna i kletet och ger lite marginal så färdiga gängor formades "automatiskt".
Fyra bilder visar olika steg i en reparations- eller tillverkningsprocess med metallkomponenter, skruvar och tätningstejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Skruvade även dit resten av matningen men någon provkörning blir det inte förän jag tillverkat ny stoppskruv då den försvann tillsammans med flisan. Har någon tips på vars jag hittar gängstång, pinnskruv eller i värsta fall bara vanliga skruvar i withworth så tar jag gärna mot dom då jag kommer behöva tillverka ett antal i olika storlekar.

Maskindelar, kugghjul, metallytor, industriellt, mekanisk utrustning, axlar, vev och rost. Oanvänd eller under underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
roli och 2 till
  • Laddar…
tommib
Sifvert skruv har väl typ allt men ska du plocka enstaka skruv så lär du få betala. Butiken ligger i södra Stockholm så givet din geografiska lokalisation är det kanske lite långt att åka.
 
Rickard.
Hittar ingenting med W-gänga på deras hemsida men det kan bara är jag som inte söker på rätt sak. I och för sig hade det varit väldigt trevligt med ett besök i huvudstaden men jag vill nog helst ha skruvarna före jag tar mig dit.

Hittar jag inget så får jag väl helt enkelt plocka upp telefon och börja ringa runt och se om någon vill hjälpa men det är ju så enkelt att bara googla och beställa :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…

https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=41989

Whitworth skruv - nix!​

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Friday, November 13, 2009, 21:35 (5040 dagar sedan) @ Peter Estelius

...Sedan är det inte alltid stigningen stämmer fullt ut. kan skilja någon gänga per tum i rätt många fall. Det innebär oftast att en UNC-mutter kör ordentligt fast i en på en W-skruv.
Nejnejnej...! Fel. Enda undantaget är W ½ "! Som har stigning 12 ggr per tum i stället för UNC:s 13 ggr / tum.
Övriga stämmer - tills du kommer upp i jättedimensioner typ 2 ½ "... Dom allra klenaste W-skruvarna motsvaras av UNC-skruv med nummerbeteckning istället för diameterbeteckning... Detta hittar man lätt i ex.vis Luna-katalogens beteckningar för gängverktyg.
Obs att du MÅSTE ha ett skjutmått med tumgradering när du jobbar med tocke här!!! SAMT EN GÄNGTOLK FÖR TUMGÄNGOR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Det eventuella problemet gällde alltså nån äldre motor. Jag säjer bara: Blanda W och UNC som du behagar (utom halvtum!) - så länge det inte handlar om knepiga topplock och sånt. Det är väl huvudsakligen DOM som har fingängade skruv. Och där kan man inte fuska - UNF och BSF stämmer INTE överens ett enda dugg... Även extrafin-gängan UNEF kan förekomma där.
(Extrainfo - överkurs: O B S att beträffande rörgängor så stämmer brittiska BSP (R / G) inte, jag upprepar i n t e överens alls med amerikanska NPT, NPS NPTF osv.)
Läsare med gängproblem kan mejla mej: kurtgmoller@gmail.tabort.com
 
https://www.amazon.se/DOJA-Industriell-Hexagonhuvud-gängade-bultar/dp/B08F63LWF8?th=1&psc=1
 
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
Inte mitt hus, mammas
Husrenovering pågår, vägg delvis strippad, målartillbehör och husgeråd utspridda, obestruket bord, vardagligt intryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett rum under renovering med oavslutad vägg, person delvis synlig, byggnadsmaterial och hushållsartiklar framme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Murstock (fejk) för vedspis. Morsan får slamma och måla, jag drar en bärs 😀
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
J JohnyS skrev:
Inte mitt hus, mammas
[bild]
[bild]

Murstock (fejk) för vedspis. Morsan får slamma och måla, jag drar en bärs 😀
Dra två så blir det jämvikt och balans i systemet!
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.