Denna är väl den vanligaste idag
Bilens stötdämpare med fjäder och monteringsdetaljer, isolerad på vit bakgrund, reservdel, fordonsunderhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och på tex. gamla Mercor behövs
Röd och svart spiralfjäder på stötdämpare för fordon. Suspensionsteknik. Vertikal orientering. Auto-del.
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Detta är nog den bästa jag sett.

 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
dylika kåpor ska ha typ vanlig packningssilicon. Inte typ "flänstätning". De produkterna är gjorda för planslipade ytor på gjutna komponenter.
Jo, jag märkte ju det ☹️
Läste inte på förpackningen, såg ut som blå silikon.
Hur som, nu sitter tråget med silikon.
 
A och O för alla avdragare mm.
Smörj gängan vid varje användning så håller grejerna hur länge som helst.
Jag har Biltema fjäderkompressorer, typ de som på första bilden med 2 klor, det är nog 30 år sen jag köpte de.
Skillnaden mot de på bild är att mina är av stål, klorna är svetsade, tänker att det är segare än en klo i gjutgods.
Stål kan ju böja sig, gjutgods smäller av utan varning.
Jag smörjer gängan med "antikärvmedel" som är nån typ av silverfett, men vad som helst som smörjer är bättre än ingenting.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Oavsett modell på verktyget brukar största problemet vara att få plats med det. Särskilt fram om fjäderbenet sticker upp i ett litet hål i skärmen.
 
G
Isakare Isakare skrev:
A och O för alla avdragare mm.
Smörj gängan vid varje användning så håller grejerna hur länge som helst.
Jag har Biltema fjäderkompressorer, typ de som på första bilden med 2 klor, det är nog 30 år sen jag köpte de.
Skillnaden mot de på bild är att mina är av stål, klorna är svetsade, tänker att det är segare än en klo i gjutgods.
Stål kan ju böja sig, gjutgods smäller av utan varning.
Jag smörjer gängan med "antikärvmedel" som är nån typ av silverfett, men vad som helst som smörjer är bättre än ingenting.
Det bästa är Molybdendisulfidfett, tycker i alla fall jag. Även perfekt på saxdomkrafternas gängor.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
På tal om fett och gängor, vad ska man smörja med på husvagnens stödben?
Gnisslar satan nu 😄
Man skulle ju vilja ha nåt som smörjer men inte är kladdigt så damm, grus och annan skit fastnar när man åker
 
nino nino skrev:
På tal om fett och gängor, vad ska man smörja med på husvagnens stödben?
Gnisslar satan nu 😄
Man skulle ju vilja ha nåt som smörjer men inte är kladdigt så damm, grus och annan skit fastnar när man åker
Vitt litiumfett på sprayburk har jag för mig är rätt oklibbigt.
Nåt för mc-kedjor kan säkert funka också.

/Höghus
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
useless useless skrev:
Oavsett modell på verktyget brukar största problemet vara att få plats med det. Särskilt fram om fjäderbenet sticker upp i ett litet hål i skärmen.
Var länge länge sen jag bytte en fjäder på plats, de flesta bilar idag har ju fjäderben som är enkla att ta bort.
Å andra sidan är jag en sån som hellre tar bort några extra skruvar för att göra jobbet enklare/bättre, även fast det tar längre tid.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Ja går det ens på en 900a? Har förstått det inte går men har ju aldrig provat själv.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Ja går det ens på en 900a? Har förstått det inte går men har ju aldrig provat själv.
Nej, de har väl inget fjäderben.
Jag tänkte mer på bilar i nutid 😉
 
nino nino skrev:
På tal om fett och gängor, vad ska man smörja med på husvagnens stödben?
Gnisslar satan nu 😄
Man skulle ju vilja ha nåt som smörjer men inte är kladdigt så damm, grus och annan skit fastnar när man åker
jag brukar gänga ur hjulsidan helt och fetta in satan på stången och upp i hylsan bäst det går. Vilket fett som helst duger nog bra där innne. Håller många år för mig
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
jag brukar gänga ur hjulsidan helt och fetta in satan på stången och upp i hylsan bäst det går. Vilket fett som helst duger nog bra där innne. Håller många år för mig
Ok ja men då menar du stödhjulet fram i mitten? Tänkte på dom 4a i varje hörn på vägen.
Men på släpet går stödhjulet trögt som fn så där ska jag göra så
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
nitad? Jag har för mig att jag brukar skruva loss givarna?
Givaren är skruvad, men plåtbiten den sitter i är nitad. En flexibel axel till borrmaskin fungerade bra för att få ur nitresterna.

(Nu återstår att se om allt fungerar som det ska. Jag blev rätt less på pilljobbet och hade sällskap av ovanligt mycket mygg i garaget, så när jag fått allt på plats så fick det räcka för i dag.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.